C.N.R.S.
 
Famille de sensibilis 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 9 articles
 
 Article 1/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INSENSIBILITÉ     
FEW XI sensibilis
INSENSIBILITÉ, subst. fém.
[T-L : insensibleté ; GDC : insensibilité ; DEAF, I304 insensibilit‚ ; AND : insensibilité ; FEW XI, 462a : sensibilis ; TLF : X, 285b : insensibilité]

A. -

Au propre [Domaine médical] "État de ce qui est insensible, insensibilité" : Et donc au commencement quant appert orde couleur et aulcuneffois insensibilité, telz accidens sont appellés cancrenes et quant ilz viennent a putrefaction et ulcceracion de cuir et grant insensibilité et humectacion et a virulence, adonc on les peult appeller herpestiomenes (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 18). Item note que quant aulcun passe par lieux plains de neges, il ait aulcuneffois stupeur es extremités et ainsi que insensibilité (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 30).

B. -

Au fig.

 

1.

"Défaut de sensibilité morale, état de celui qui n'est pas sensible aux émotions (comme défaut ou comme qualité)" : Donques qui veult estre actrempé, il convient plus fuir et plus soy esloignier de intemperance que de insensibilité. (ORESME, E.A.C., c.1370, 172). ...actrempance est moienne entre desactrempance et insensibilité (ORESME, E.A.C., c.1370, 396). Et nul ne est enclin au vice de insensibilité ou aussi comme nul, si comme il fu dit ou .XXVe. chapitre du tiers d'Ethiques. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 243). Se nous prenons insensiblité en la primiere maniere, je diz que c'est vice, et nul ne doit desirer avoir telle insensibleté. Mez en la seconde maniere, c'est chose possible a honme et la doit desirer, et luy est convenable, car, par celle, il se puet virtueusement gouverner et restraindre lez passions et lez temptacions de la char (Songe verg. S., t.2, 1378, 225).

 

2.

"Défaut de sens, état de celui qui est privé de raison, de jugement" : Et deux ans a ou environ, par sa simplesse, ignorance et insensibilité receut lettres closes que lui envoia Guillaume d'Estouteville (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1432, 179). ...cognoissant la descrepité et insensibilité du derrenier abbé estre telle que d'avoir perdu toute cognoissance (Lettres Ch. VIII, P., t.3, 1492, 270).

V. aussi insensibleté
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 2/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INSENSIBLE     
FEW XI 462a sensibilis
INSENSIBLE, adj.
[T-L : insensible ; GD : insensible ; GDC : insensible ; DEAF, I303 insensible ; AND : insensible ; FEW XI, 462a : sensibilis ; TLF : X, 286a : insensible]

A. -

[D'une pers. ou d'une chose] "Qui ne ressent rien"

 

1.

[D'une chose inanimée, d'une pers. considérée dans son corps, d'une partie du corps, d'un membre...] "Qui n'éprouve pas ou plus de sensations" : Che n'est pas peu de honte que les elemens insensibles obeïssent au commandement de Dieu et les hommes desobeïssent, ausquelz est donné sens de lui qui est aucteur de tout. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 220). ...laquelle fin n'est pas apparceüe ou cogneüe des choses insensibles, car les pierres ou les plantes ne l'apparçoivent pas (ORESME, E.A.C., c.1370, 406). Et se par appoplicie (...) ilz se trouveront insensibles... (MÉZIÈRES, Epistre lamentable C.P., 1397, 123). ...ces dures passions Qui tant mon cueur cruellement mordirent Que suffoquer et endormir le feirent, En tel façon que mon corps insensible Fut par long temps (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 160). De apostumes aulcuns se terminent par resolucion insensible et est moult bon et aulcuns par virelence et est moult mal (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 18). ...car ce sont membres ossus avec liguemens qui sont frois et insensibles (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 19). Pense que cest que ton ame, comment cest une substance immaterielle et intellectuelle qui contient en soy toutes les perfections des autres creatures : elle communique auec les choses insensibles et qui ne sont pas viues, auec les bestes, et auec les angeliques esperis, comme il a este dit. (CIB., p.1451, 186).

 

2.

[D'une pers.] "Qui n'éprouve pas de sentiment, qui est obtus" : Et tel est comme un monstre et insensible (ORESME, E.A.C., c.1370, 225). Sans faille, il peut bien avenir pour deux ou pour trois causes que aucuns ne s'y à la musique delicteroient point, l'une pour ce qu'ilz sont d'une nature estrange sy agreste et si rude qu'ilz sont aussy comme tous insensibles et ne font compte de feste ne de joye, ains fuient toute chose delictable et joyeuse. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 86).

 

-

Insensible de + inf. "Lent, qui manque d'empressement à" : LE PERE. (...) Puis qu'en jeunesse verte, vive, sensible Estes present, d'eulx aurez l'acointance ; Et ne soyez de respondre insensible : Puis qu'il me plaist, n'y faictes resistence. SAINCT MARTIN. A vous complaire totallement je tence ; Mon treschier pere, dictes ce que vouldrez. (LA VIGNE, S.M., 1496, 188).

 

-

[Dans une compar. (rapprochant insensibilité physique et insensibilité morale)] : ...c'est un asne, une çouche, une pierre ou plonc ou quelconques autre chose que tu veulz qui plus soit meschant insensible (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 446). Toutevoies je vous di que se l'omme n'est dur et insensible a maniere de roche, il doit mettre juz orgueil (PREMIERFAIT, Cas nobles hommes G., 1409, 189). NOSTRE DAME. ...s'il fault que ceste mort voye, [bon seroit que] Comme pierre insensible soye. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 581).

 

3.

[D'une pers., d'un animal] "Privé de raison, dépourvu d'intelligence, insensé" : Et pour ce, nul ne peut ignorer se il n'est insensible ou ydiot que universelment tous habiz sont fais et causés par ouvrer. (ORESME, E.A., c.1370, 199). ...poure bergier, fol et insensible. (Ch. VI, D., t.1, 1388, 90). Ainsi com nous marchions, des plantes M'aloit devisant les natures De toutes mortelz creatures Et de toute beste insensible, Ne il n'est riens qu'omme sensible Puist ymaginer ne comprendre, Qu'elle ne meist paine a m'aprendre (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 65). ...Juvignet de Fleury sur Andelle, povre simple homme insensible, chargié de femme et de quatre petiz enfans (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1434, 302). Veulx tu doncques sembler a beste brute, Insensible, meschante et mal instruitte ? (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 21). Servir vous vueil de corps et d'ame En tout ce qui sera possible. En moy bien seroye incensible, Se je le faisoye aultrement. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 129).

 

-

Empl. subst. "Celui qui est insensé" : Helas ! c'est grant doel et dommage Que l'en ne l'a laissiet regner Et son pourpris bien gouverner Com il avoit ja commenciet. Helas ! l'en l'a desavanciet Et fait ainsy com insensible. (Pastor. B., c.1422-1425, 90).

B. -

[D'une chose] "Qui n'est pas perceptible"

 

1.

"Qui ne peut être perçu par les sens" : ...en pluseurs signes Dieu enseigne ses creatures (...) ...par demonstrance de choses sensibles ou insensibles (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 135). Et aussi comme l'en ne puet savoir certainement ne evidenment se le nombre de toutes les estoilles est per ou nomper, semblablement touz les honmes mortelz qui furent et qui seront ne pourroient en lumiere naturelle trouver ne savoir de certain se touz les mouvemens du ciel sont conmensurables ou se aucuns d'eulz sont inconmensurables, quar par une partie de mouvement laquelle seroit insensible et imperceptible, pousé qu'elle fust .C. mile foys plus grande (ORESME, C.M., c.1377, 196). Item, selon ce l'en pourroit dire que aussi comme les sens naturelz des honmes et des bestes sont d'autre raison et d'autre maniere que l'entendement des intelligences ou des honmes, samblablement les sons sensibles sont d'autre guise et d'autre maniere que ne sont les sons celestielz lesquielz sont insensibles (ORESME, C.M., c.1377, 478). ...la musique insensible des corps du ciel est selon les proporcions armoniques (ORESME, C.M., c.1377, 484). Laquele [influence des corps célestes] est une qualité D'une puissante activité Et de soy mesmes insensible, Maiz en ses effectz perceptible (LA HAYE, P. peste, 1426, 6).

 

2.

Au fig. "Qui ne peut être perçu par l'esprit"

 

-

Erreur insensible : ...s'emploïa en la calculacion que il recolla la calculacion du roy Ptholomée sur les mouvemens, où il dist avoir trouvé quelque quasi insensible erreur, c'est assavoir que en deux mil CLX ans y avoit faulte de XXIIII heures. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 108 v°). ...entre autres, fist une magistralle Composicion de l'astrolabe, qui se commence : "Universorum encium radix", et trouva quelque petite et quasi insensible erreur ès Tables du roy Alphonce, comme aucuns dient. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 140 v°).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

 Article 3/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INSENSIBLEMENT     
FEW XI sensibilis
INSENSIBLEMENT, adv.
[DEAF, I304 insensiblement ; FEW XI, 461b : sensibilis ; TLF : X, 288a : insensiblement]

"Imperceptiblement, sans que ce soit perceptible" : ...les humeurs ne pevent estre degastees insensiblement (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 293). Et donques en procedant oultre en aval est terminee et finee toute transmutacion, quar oultre ne se puet estendre ne descendre la lumiere des corps du ciel. Mes pour ce que la terre est transparente aucunement, la lumiere du ciel descent jusques a ce terme insensiblement et en afflebiant ou elle ou la chaleur ou autre qualité causee de elle et non oultre, comme dit est. (ORESME, C.M., c.1377, 258). ...se il se retardoit ou avançoit insensiblement, si comme il est possible a ymaginacion (ORESME, C.M., c.1377, 428). Et ce nous monstre aussy la corde dessus dicte. Car la corde ferue fremist et tremble et va et vient a destre et a senestre si insensiblement que les reÿteracions des mouvemens dont ilz sont esmeuz ne les poses aussy des sons qui s'en ensuivent par consequent n'en peuent estre percevables au sens. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 44). ...mais elle [pleuresis] se termine plus longuement et en plusieurs manieres aulcuneffois insensiblement par evaporacion et est la meilleur terminacion, aulcuneffois par resudacion (GORDON, Prat., c.1450-1500, IV, 9).

 

-

"Sans qu'on s'en rende compte" : La cause intrinseque c'est ou des vaisseaulx ou des aultres membres comme du cervel, si comme il appert en epilence, que on gette sperme insensiblement mesmement quant la matiere est entour les vaisseaux (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 3).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 4/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INSENSIBLETÉ     
FEW XI sensibilis
INSENSIBLETÉ, subst. fém.
[T-L : insensibleté ; DEAF, I304 insensibilit‚ ; FEW XI, 462a : sensibilis]

"Absence de sensibilité physique" : Et sambleret que ce seroit plus vice que vertu, car par telles abstinences le corps est fait conme insensibleté, si est grant vice selon nature, conme dit le Philosofe (...). Et ceste insensibleté vient a honme humain parce que, par telles abstinences, il extaint en soy toutes delectacions charneles. (Songe verg. S., t.2, 1378, 223). Nous devons savoir que insensibleté puet estre prise en deux manieres : Primierement, que un honme n'ait aucun sentement d'aucune delectacion charnele, soit en touchier, en boire ou en manger. (Songe verg. S., t.2, 1378, 225). Insensibilitas (...) : insensibletés (LE VER, Dict. M.E., c.1420-1440, 243). Le quint signe équivoque de la lèpre insensibleté et endormissement et goute, granppe des dernieres parties. (PANIS, Guidon, 1478, tr.VI, doct.1, chap.2).

Rem. MONDEVILLE ds T-L IV, 1404.

V. aussi insensibilité
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 5/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SENSABLE     
FEW XI sensibilis
SENSABLE, adj.
[T-L (renvoi) : sensable ; GD : sensable ; FEW XI, 461b : sensibilis]

"Parvenu à l'age de raison, majeur, au point de vue de la capacité juridique"

REM. Doc. 1337 (Tournai, se il [les enfants de Jehan dou Puch] ne sont mariet, ou sensaule dou leur gouvrener), 1360 (Tournai, quand li dit enfant seront aagiet ou sensaule) ds GD VII, 381a.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

 Article 6/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SENSIBILITÉ     
FEW XI sensibilis
SENSIBILITÉ, subst. fém.
[GDC : sensibilité ; FEW XI, 461b : sensibilis ; TLF : XV, 328a : sensibilité]

A. -

"Caractère de ce qui est perceptible, ce qui est perceptible" : Mais pour ce que ceste sentence A qui ne sceit de la scïence Seroit a croire trop amere, Vez ci une raison bien clere Qui l'en fait demonstracion, Quar en quicunques region Ou il a place bien assise Nostre orïent tousjours devise Le ciel en .II. egaulx parties Qui fussent aultrement parties, Se la terre eüst quantité D'aucune sensibilité Vers la grandeur du firmament, Quar greignour fust, se Dieu m'ament, La part qui ne fust pas veüe Que celle sur terre apparue. (Tomb. Chartr. Trois contes S., c.1337-1339, 101).

B. -

MÉD. "Caractère de ce qui est sensible, sensibilité" : ....car illiaque passion donne plus grant douleur que collique, et plus tost maine a mort pour la sensibilité du lieu (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 200). Premierement car en illiaque est plus grant douleur et est plus tost mort pour la sensibilité des intestins (GORDON, Prat., c.1450-1500, V, 17). Douleur selonc Avicenne est sensibilité de la chose contraire. (PANIS, Guidon, 1478, tr.VII, doct.1, chap.5).

 

Rem. MONDEVILLE (sensibilité) ds T-L IX, 466.

V. aussi sensibleté
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 7/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SENSIBLE     
FEW XI sensibilis
SENSIBLE, adj.
[T-L : sensible ; GD : sensible ; GDC : sensible ; FEW XI, 461b : sensibilis ; TLF : XV, 329b : sensible]

A. -

[D'une pers.]

 

1.

[D'une pers., de ses facultés..., ou bien d'un animal] "Qui est propre à recevoir et à ressentir (moyennant les sens) les impressions physiques, sensitif" : Forces a aussi l'âme sensibles Et par les .V. sens partibles Qui a .I. commun sens quë ont Toutes cinq ramenees sont, Aussi com cinq dois a la main Qui en juge comme souvrain (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 235). ...les nerfs sensibles (LE FÈVRE, Vieille C., a.1376, 208). Lez nerfs motis et les sensiblez... (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 35). "Dieu nous a faiz ; les ydolatres et les payens faillent ; nous ne sommes point Dieu ; querez le ailleurs et au dessus de nous". Ainsy m'a respondu toute chose sensible et corporelle. (GERS., Trin., 1402, 156). ...et pour ce cestuy membre [mirach] est moult sensible, pour ce il a plusieurs accidens et plusieurs passions, car par ce les ypocondres en sont eslevés, aulcuneffois deprimés et aulcuneffois en vient ou ensuyt epilence, aulcuneffois manie (GORDON, Prat., c.1450-1500, V, 19). ...toute beste mue, Qui est sensible et se remue (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 37). ...il est a scavoir que selon la voulenté de la sensualité, selon l'ame sensible, nous ne sommes tenus d'estre conformez a la voulenté divine, ne en la chose voulue, ne en la forme de vouloir. (Somme abr., c.1477-1481, 174). ...la vertu que se appelle le sens commun ou la fantasie qui comprent toutes les formes comprinses par les cinq sens naturels et iuge de elles apres la remotion de l'aprehension des vertus et des instrumens sensibles exteriores (PREVOST, Cir. Guill. Salicet, 1492, IV, 1).

 

2.

[D'une pers., de son comportement, de ses facultés...] "Qui est sensé"

 

a)

"Qui est sensé, raisonnable, intelligent" : Se tu le fais sur tel raison, Diex, qui sur touz est rois possibles, Ta foleur pour euvres sensibles Aceptera, je te plevis. (Mir. parr., 1356, 9). ...en sa court [celle du marquis] y a maint saige homme. Si loeroie, voir, que, comme La chose soit bonne et loisible, Nous en preïssons un sensible Qui la parole prononçast Pour tous et au marquis moustrast Ceste besoigne [les bienfaits du mariage] saigement. (Gris., 1395, 9). Comment sera ce possible A moy simple et pou sensible De proprement exprimer Ce qu'on ne peut extimer Bonnement, ne bien comprendre (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 7). Car signeurie si paisible N'iert com la sienne, et si sensible (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 50). Sages estoient les barons du païs et sensibles (COUDRETTE, Mélus. R., c.1401-1402, 250). C'est par la Pucelle sensible, Dieu mercy, qui y a ouvré (CHR. PIZ., J. d'Arc, 1429, 30). Homme sensible et reysonable, Advise qui est et que seras, Et je te dis sen nulle fable Que jamés ne te orgoleras. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 3). Or pardonne, dan rois, quant chieux tant pardonna Par son pooir sensible. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 460). De meurs advis et de pensees saynes, Firent au roy ce qu'il leur fut possible, En luy offrant la ville et leurs demaines Et luy faisant chieres si tres humaines Que de mieulx faire seroit chose impossible, En appliquant tout leur esprit sensible De requerir d'estre en sa saulvegarde. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 226). SAINCT MARTIN. O Redempteur tresprecïeux, O doulceur incomprehensible De qui les biens solacïeux Racompter est trop impossible, Faiz mon povre esprit si sensible Que ta loy je puisse comprendre, Et je feray tout le possible De la retenir et apprendre. (LA VIGNE, S.M., 1496, 151).

 

-

Mal sensible. "Inintelligent" : Quant la chose en ce point viendroit, Laisser faire les conviendroit, Car c'est fait d'homme mal sensible D'emprendre ce qu'il n'est possible, Car en fin luy en vient contraire. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 763).

 

-

Non sensible. "Contraire à la raison" : NOSTRE DAME. (...) si preng en gré La peine que portes cousteuse, Que tu fains estre folieuse Et qui non sensible est au monde. (Mir. parr., 1356, 38).

 

b)

"Qui est en possession de toutes ses facultés" : ...Ledit Jehan n'est pas bien sensible, et mesmement que par son petit gouvernement lui fu jà pieça donné curateur par la cour dudit lieu de Riom, et qu'il n'eust osé laissier la compagnie des dis brigans (Ch. VI, D., t.2, 1418, 68). HERODE. Haa, Salomee, ma chere seur, Je viz, et la mort est devant, Je meurs, et si suis tout vivant, J'enraige, et si suis sensible, Et cuide qu'il n'est point possible Qu'oncque homme feust ainsy pugny. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 371). LE PERE [à saint Martin]. (...) Chevaliers sont de moult grandes valeurs, Preux et hardiz aultant qu'il est possible ; Trouvé n'avez questains ne pardonneurs, Car leur valeur descripre est impossible. Puis qu'en jeunesse verte, vive, sensible Estes present, d'eulx aurez l'acointance ; Et ne soyez de respondre insensible : Puis qu'il me plaist, n'y faictes resistence. (LA VIGNE, S.M., 1496, 188).

 

Rem. GRÉBAN, Pass. J., c.1450, gloss.

 

3.

[D'une pers.] Sensible à. "Touché par" : Tout semblent ilz petit sensibles Aux honneurs et serimonies Flateuses... (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 20).

B. -

[D'une chose]

 

1.

"Qui affecte les sens, qui est perceptible par les sens" : Mais comment que cils feus sensibles Soit au cuer, il est invisibles, Et aussi est cils qui l'alume. C'est Desirs qui lape et qui hume Le sanc dou cuer et la substance Qui en tel feu fait sa penance. (MACH., R. Fort., c.1341, 69). Item, entre toutes autres choses l'en doit grandement et forment eschivier ce qui est delitable, et soy garder et gaitier de delectacion sensible (ORESME, E.A., c.1370, 173). Et pour ce se delicte homme es choses sensibles selon tous les .V. sens et les bestes non, fors tant seulement en .II. (ORESME, E.A.C., c.1370, 221). Et pour ce que delectacion sensible ou concupiscence est en nous des enfance et est fort de la reprimer et de la reguler, si comme il fu dit ou quart chapitre du secont livre. (ORESME, E.A.C., c.1370, 229). De rechief, mutacion de couleur se fait es choses sensibles, et en cuir et en yeux et en poueil, et en ungles et en moult d'autres manieres ; car la couleur du cuir se fait aucune fois par dedens : elle se fait aucune fois des humeurs, aucune fois elle se fait de passions de l'ame (CORBECHON, Couleurs S., 1372, 373). ...par demonstrance de choses sensibles ou insensibles (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 135). Et la musique sensible confere a la speculative, et aussi elle prepare a contemplation, si comme il sera dit apres, et est plus delectable et plus legiere a aprendre, et ne requiert pas experiences precedentes. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 342). Et donques se tot corps sensible ou qui puet estre senti par quelconque sens naturel a en soy vertu active ou passive ou touz les .II. (ORESME, C.M., c.1377, 124). Et toutesvoies, touz cors qui occupent lieu sont sensibles, et donques dehors le ciel ne a corps quelconque, ne infiny ne autre, quar se corps estoit hors le ciel et il fust sensible, il seroit en temps. Et se il estoit intellectuel, il seroit en lieu, quar hors et ens segnefient lieu. (ORESME, C.M., c.1377, 124). ...il y a trois puissances sensitiues apprehensiues cest a dire par lesquelles on congnoist les choses sensibles, et sont lymaginatiue qui est tout vng auecques la fantasie, la seconde puissance est la cogitatiue, qui est dicte es bestes estimatiue, la tierce est la memoire. (CIB., p.1451, 212).

 

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss.

 

-

"Qui est perceptible par les sens, qui est concret" : Et se il n'a quelcunque inclinacion a mouvement, il sera immobile et mathematique, ce est a savoir sans qualité sensible. (ORESME, C.M., c.1377, 632).

 

2.

P. ext. "Qui est perceptible, manifeste" : ...Trés humblement Pouez encore avoir aligement, Joie et l'amour de celle ou vos cuers tent. Si que je di que j'ay plus de tourment. Et moult visible Est la raison, ce m'est vis, et sensible : Car de ravoir vo dame, c'est possible ; Mais mon ami ravoir, c'est impossible Selonc nature. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 92). ...Et d'autre part, je ne porroie Trouver ce que vous demandez, S'a vos paroles n'amendez. Pour tel chose ne quier ja lire, Dame, nom pas pour vous desdire. Mais ce n'est pas chose sensible Que vostre pensée invisible Puist venir a ma congnoissance, Fors que par la clef d'ordenance Dont vostres cuers soit deffermez, Et que si en soie enfourmez Que vostre bouche le me die. (MACH., J. R. Nav., 1349, 168). ...et si est moins aparcevable ou sensible à chacun en son endroit, par ce plus supportable (ORESME, Monnoies W., c.1365, LXVI). Quant une personne s'arreste sur soy mesmes, elle coule legierement aux consolacions humaines. Mais le vray ameux de Jhesucrist et l'estudieux sectateur de vertus ne chiet point sur consolacions ne ne quiert point telles sensibles doulceurs. (Internele consol. P., 1447, 29).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 8/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SENSIBLEMENT     
FEW XI sensibilis
SENSIBLEMENT, adv.
[T-L : sensible (sensiblement) ; GD : sensiblement ; GDC : sensiblement ; FEW XI, 461a : sensibilis ; TLF : XV, 332a : sensiblement]

A. -

"D'une manière perceptible par les sens" : A la parfin il convient qu'il soit de grande liberalité, courtoisie et benivolence : et si ne congnoys point sensiblement quelle chose est ceste liberalité, ceste amour et benivolence. (GERS., Trin., 1402, 168). SYMËON. (...) Promis m'as, je le tiens pour vray, Que du monde ne fineray Ne ne mourray De mort corporelle, Jusques a ce que celuy verray Et sensiblement le tenray, Que je sçay Ma vie eternelle. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 317). Nous le voyons, devant noz yeux, Sensiblement monter es cieulx (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1023).

 

Rem. MONDEVILLE ds T-L IX, 466.

 

-

P. ext. "D'une manière perceptible" : Car de chascune chose, sa propre operacion c'est sa perfeccion et ceste operacion li est delitable naturelment et sensiblement, se c'est chose qui ait apparcevance. (ORESME, E.A.C., c.1370, 410). Item, ceci appert sensiblement a souffisance quant a creance humaine quar, en tout le temps passé selonc le memoire qui a esté baillié des uns aus autres, nulle chose n'est transmuee ou ciel ne en tout ne en partie. (ORESME, C.M., c.1377, 86). Ces poles sont deux poins ymaginez ou ciel qui ne se meuvent oncques, dont l'un est devers septentrion hault eslevé sur Terre quant au regard de nous qui habitons devers celle partie, et est assez pres de l'estoille de nort, qui est aussy appellee souvent l'estoille des mariniers pour ce qu'elle les adresce de nuit par ce qu'elle ne se meut pas sensiblement (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 8).

 

.

"D'une manière nettement perceptible" : Mais ou corps nous voions sensiblement ceste contrarieté et tel mauvais mouvement, et en l'ame nous ne le voions pas ainsi. (ORESME, E.A., c.1370, 143). ...mais grande mutacion fait fievre et adonc les operacions naturelles sont blecees sensiblement (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 1).

 

.

"D'une manière perceptible, mais à peine, de manière graduelle, peu à peu" : Ainssi sensiblement, sans sens, l'eage enviellist, et n'est pas soudainement cassé mais par longeur est extaint (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 302). Sensim : sensiblement ou petit a petit (Aalma R., c.1380, 374).

B. -

"De manière sensée, sagement" : Vierge, aussi fu parmy vous convertie De vostre fil ceste euvre et acomplie, Tant en appert conme invisiblement, Com cil qui peut par divine maistrie A son plaisir ouvrer sensiblement. (Mir. chan., c.1361, 184). Et cellui vers la court se tire, Si s'agenouilla humblement, Comme il dot [var. doit, deut], et sensiblement Devers la royne alua Son parler et la salua De par la mere souveraine De toute terrestre et mondaine Creature, si lui presente La requeste, je fus presente, Si vi comment elle la prist Doulcement. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 111).

 

Rem. FROISS. ds T-L IX, 466.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 9/9 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SENSIBLETÉ     
FEW XI sensibilis
SENSIBLETÉ, subst. fém.
[T-L : sensibleté ; GD : sensibleté ; FEW XI, 461b : sensibilis]

MÉD. "Caractère de ce qui est sensible, sensibilité" : ...la sansibleté d'iceulx [des muscles] (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 337).

Rem. MONDEVILLE (sensibleté) ds T-L IX, 466.

V. aussi sensibilité
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre