C.N.R.S.
 
Famille de sensualis 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 3 articles
 
 Article 1/3 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SENSUALITÉ     
FEW XI sensualis
SENSUALITÉ, subst. fém.
[T-L : sensüalité ; GD : sensualité ; GDC : sensualité ; FEW XI, 462b : sensualis ; TLF : XV, 334b : sensualité]

A. -

"Activité des sens, les sens, sensibilité" : Jhesu, vray dieux et vrais amis, Ton confort m'envoie et t'aide De ce tourment, car j'ay grant hide Selon ma sensualité Et la povre fragilité De ma charongne. (Mir. st Panth., 1364, 355). Et neent moins, par aventure, nous devons cuidier que aussi grant contrarieté a il en l'ame entre raison et la sensualité qui li contrarie et obvie. (ORESME, E.A., c.1370, 143). Socrates entendoit par science en cest propos cognoissance pratique vraie ; si li sembloit que telle science est plus forte et plus digne que n'est la sensualité. (ORESME, E.A.C., c.1370, 366). ...nostre sensualité (...) nous en a donné le sens. (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 286). Et en signe de ce, cez quatre Enpyres si ont esté par vision demonstrés a Daniel, en semblance, non mie de honmes mez de bestes, car ilz n'ont mie esté, en leur conmencement, par voye de raison, mez par voie de sensualité et de beste deraisonnable. (Songe verg. S., t.1, 1378, 153). Car lez herbes et lez melodies si puent grandement changier et muer la disposicion du corps et, par consequant, il puent convertir lez mouvemens de la sensualité, laquelle chose appiert dez herbes. (Songe verg. S., t.1, 1378, 390). Pour quoy nous devons savoir que la destre partie [du jeu d'échecs], pour ce qu'elle est quant est de sa nature, plus notable et plus noble que la senestre n'est, tres convenablement signifie raison qui doit toujours regner et seigneurir en l'omme ; et la senestre sensualité signifie, qui voulentiers est a raison rebelle et contredit a lui communement (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 765). ...ta sensualité te tolt vraye cognoiscence. (CHR. PIZ., Avision T., 1405, 173). ...et n'est point de mal de resjouyr la vertu qui gist en l'ame et en l'entendement pour recreer et reconforter aucunement la sensualité du corps (Bouciquaut L., 1409, 435). En moy sens le pluffort debat Qu'oncques endurast crëature, Pour le fait d'humaine nature Que ceste passion piteuse Attens, tant triste et douloureuse Qu'a peu se raison y scet mectre Moyen qui s'y vueille submectre, Tant craint la sensualité. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 684).

 

Rem. GRÉBAN, Pass. J., c.1450, gloss. ; Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, gloss.

 

-

"Sensibilité morale" : Et s'en peché je suis tombé Par sensualité fragile... (Prières saints R., t.1, c.1488, 39).

B. -

"Recherche de ce qui peut satisfaire les sens et procurer du plaisir" : Lors nous faut il garde frequent Que sensualité no vie Par son pouoir ne dominie, Mais succumbe en toute saison, Si que la char n'ait ochoison Par sa foleur de nous priver De raison, qui doit estriver Pour les vertus contre les vices (DESCH., M.M., c.1385-1403, 229). Nature aprés ce que le congié de parler fu ottroyé de Dieu ainsy parla : "Tu scez, Sire, que selon ma premiere et droicturiere institucion je devroye produyre les hommes telz que en leur royalme espirituel point n'y eust rebellion de la charnalité ou sensualité contre raison, car ma loy naturelle est tres juste...." (GERS., Concept., 1401, 399). Comme il soit voir nature humaine, pour cause de sensualité, estre encline à pluseurs vices, tous tendens au delit et aise du corps... (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 22). Voulenté de sensualité est seulement es bestes mués. Et pour ce quant a ceste tele voulenté point pecheriesmes, se nostre raison ne fust joincte a icelle par accord a laquelle raison apartient de refrener ou restraindre et retraire la sensualité (Somme abr., c.1477-1481, 174). Ris, jeux, esbatz en sensüalité... (LA VIGNE, Ress. chrest. B., 1494, 140). QUART [LARRON]. O cueur plus endurcy que fer, Cueur remply d'incredulité, Voz beaux motz font trop eschaulfer Ma ville sensualité ! Hellas, trop me suis delicté A faire des maulx essecrables, Dont, apprés, ma charnalité S'en yra a tous les grans deables ! (LA VIGNE, S.M., 1496, 283). ...par ma desordonnee volenté, par complaire a la sensualité, soubz la conduicte de Luxure et de Convoitise (ANTITUS, Poés. P., c.1500, 72).

 

Rem. Myst. Viel test. R., t.1, c.1450, 1369 (Adam ..., par la sensualité, c'est au serpent condescendu).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 2/3 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SENSUEL     
FEW XI sensualis
SENSUEL, adj.
[T-L : sensüal ; GDC : sensuel ; FEW XI, 462b : sensualis ; TLF : XV, 335a : sensuel]

A. -

"Qui a trait aux sens, qui est propre aux sens, sensoriel" (synon. sensitif) : ...Canticordum de la haulte game, qui appartient au cuer depuis qu'il a esté sensuel, puis espirituel est devenu celestial, c'est assavoir de devocion a speculacion, puis a contemplacion. (GERS., Canticordum G., c.1425-1430, 139). ...pour domter l'appetit sensuel, et le mener par discipline a rayson (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 25). Et premierement en ce chapitre il parle de la science de bien mourir. Et la demonstre par ung exemple sensuel et materiel selon ce que on voit tous les jours avenir que une personne qui a mené sa vie en joyes, en plaisances et delices de son corps sans se preparer a bien mourir, meurt en grant douleur, en douloureux regrez et en grant paour. (Déclar. Hyst. S., a.1449, 192).

B. -

"Qui est propre à satisfaire les sens, qui flatte les sens" : Car les unes [delectacions] sont plus pures, les autres moins, et toutes sont plus pures que ne sont les delectacions sensueles. (ORESME, E.A.C., c.1370, 513). ...les desirs et sensueulx delis (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 161). Encore de ce meismes, qu'il n'appartiengne à prince, duquel le corage en grandeur doit passer les autres hommes, qu'en delectacions de corps moult s'enveloppe et occupe, et que à grant reprouche lui peust tourner, dist le latin cy dessus que volupté et delectacion sensuelle est signe de petit et foible courage. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 174). ...aux delices sensuellez et corporellez (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 176).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 3/3 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SENSUELLEMENT     
FEW XI sensualis
SENSUELLEMENT, adv.
[GD : sensuelement ; FEW XI, 462b : sensualis ; TLF : XV, 335b : sensuel (sensuellement)]

"Sensiblement"

REM. COURCY, Hist. de Grèce, 1422 (le scient voit sensuelement toutes les choses qui lui sont nuisibles), ds GD VII, 382a.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre