C.N.R.S.
 
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63 exemples
 1 Car ceulz qui se gouvernent selon policie democratique reputent que liberté est la dignité selon laquelle l'en doit faire distribucions. Et ceus qui se gouvernent selon policie oligarchique, les uns dient que tele dignité est avoir richesces, et les autres que c'est noblesse de lignage (ORESME, E.A., c.1370, 285).
 2 Et comment, dist Gieffroy, voulez vous avoir voz quictances de moy ? Aussi vueil je veoir les quictances de cellui a qui vous paiez les X. s. de rente, que vous dictes que vous paiez pour le pommel de ma tour. (ARRAS, c.1392-1393, 295).
 3 Et compterent a OEudon, leur frere, comment le roy d'Arragon et la royne vouldrent avoir Bernardon, son filz. Et cil respond : Dieux y ait part, je le tien a bien emploié. (ARRAS, c.1392-1393, 293).
 4 Las, qui la pourra conforter ? Il nous fault avoir quelcun homme. (Pass. Auv., 1477, 183).
 5 Et le roy lui respond : Tenez moy la promesse de l'aventure de ce chastel, car j'ay bien fait mon devoir. Par foy, dist la dame, je n'y debat pas. Or demandez chose raisonnable, et vous l'aurez, car moy ne povez vous avoir. Par foy, dist le roy, touteffoiz ne vueil je autre don, ne autre ne vous demanderay. (ARRAS, c.1392-1393, 305).
 6 Povre fol, n'es tu pas descendu de la lignie du roy Guion, qui fu filz Melusigne, ma seur, et je suis ta tante, et tu es si prez de mon lignaige, posé que je me voulzisse assentir a toy avoir, que l'eglise ne s'i vouldroit pas accorder. (ARRAS, c.1392-1393, 305).
 7 Bientost après monseigneur de Guyenne voult avoir [pour ami] mon dit seigneur de Richemont et le print de son oncle de Berry et l'ama fort, et lui donna bonne et grande ordennance en sa maison et eut grant gouvernement avecques luy (GRUEL, Chron. Richemont L., c.1459-1466, 10).
 8 Il faut tenir indubitamment que les enfans de deux comperes peuent avoir les ungz les autres, excepté icelle personne moyennant laquelle compaternité est contraite (Sacr. mar., c.1477-1481, 58).
 9 ...je feray la batailhe au roy, se vous n'y oseiz alleir. Mais vous joustereiz, cuy qu'ilz doit avoir [éd. : "quel que soit l'adversaire que le roi Ogier doive avoir"] (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 107).
 10 Et se pour avoir le nouyau fault briser l'escaille, bien doivent lez crestiens lesser les cerimonies de l'ancienne loy (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 110).
 11 SECOND DYABLE. ça, dame, il nous convient avoir Vostre fil (Mir. enf. diable, c.1339, 21).
 12 ...il se pensa comment il le pourroit avoir par aguet (JEAN DE ROUVROY, Stratag., c.1425. In : Chrestom. R., 101).
 13 [Lors d'une noyade] Certes, il est parffunt en l'eau. A l'avoir il nous donra poine. (Pass. Auv., 1477, 158).
 14 Maintenant fault avoir memoire De sanctes gens qu'es limbes sont. Pour les avoir m'en y vays donc. (Pass. Auv., 1477, 225).
 15 Madame, je m'en vueil aler aprez monseigneur mon frere, faictes moy avoir quelque bon maronnier qui bien sache la contree de ceste mer, par quoy je ne faille pas a trouver mon frere, et je vous en pry tant comme je puis ne scay. (ARRAS, c.1392-1393, 216).
 16 Et donques se au beneuré son estre li est eslisible en tant comme il est bon et delitable selon soy par nature et l'estre de son amy est prouchain ou presque le sien quant a affeccion, il s'ensuit que amy ou avoir amy est eslisible au beneuré (ORESME, E.A., c.1370, 488).
 17 Demeurarey je seule en vie Sans avoir parens ne amis Demorant en ma companie ? (Pass. Auv., 1477, 220).
 18 Entre aultres choses, me compta comme il avoit perdu le tout et, entre ses aultres malheurs, ung sien facteur estant en la ville, vers qui il avoit envoyé pour avoir des draps pour son frère et luy et ledit Paul, pour cent ducatz seullement, et il luy refusa. (COMM., III, 1495-1498, 66).
 19 ...on y doit avoir bon pié et bon oeil. (BUEIL, I, 1461-1466, 198).
 20 ...le prince de Galles, lequel povoit avoir dix ans (COMM., II, 1489-1491, 232).
 21 Et quant les choses ne adviennent pas teles comme ilz esperoient, il s'enfuient. Mais comme nous avon dit devant il appartient a vrai fort soustenir les choses terribles qui sont a soustenir a homme. Et ne tient conte de choses qui sont terribles tant seulement selon apparance. Et ce que il soustient, ce est pour obtenir ou pour eviter pechié et laidure et pour ce semblent mieuls avoir la vertu de fortitude... (ORESME, E.A., c.1370, 216).
 22 Le jeune cuyde avoir sapience (Pass. Auv., 1477, 118).
 23 Ycy viendront les gens en brief, Lesqueulx veulent avoir mon chef. (Pass. Auv., 1477, 88).
 24 Se vous voulez parfaittement Vivre et avoir vraie sagesce, (...) Aiez en vous la paour de Dieu (Mir. ev. arced., c.1341, 106).
 25 Nulluy ne se doit esmouvoir Des grans fortunes de la guerre ; C'est pour y perdre ou pour avoir ; Nulluy n'est point sceur y conquerre. A qui y survient la tonnerre Ne se peut de ce garantir ; C'est la planete qui defferre Les combatans a son plaisir. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 482).
 26 Coment puis mes yeulx ne ma face Lever es cieulx, n'avoir lïesse ? (Pass. Auv., 1477, 138).
 27 Par foy, dist Gieffroy, le peril en est passez ; et, beaulx seigneurs, sachiez que qui jamais rien n'encommenceroit, jamais ne seroit nulle chose achevee. Il fault avoir a la chose commencement et moyen ains que la fin. (ARRAS, c.1392-1393, 247).
 28 Et la tout chevalier de noble lignie qui y vouldront venir veillier la sourveille et la veille et le jour XXVe de juing, sans sommeillier, auront un don de toy des choses que on puet avoir temporelment des terriennes choses, sans demander ton corps, ne t'amour, en estat de mariage ou d'autre conjunction naturelle. (ARRAS, c.1392-1393, 13).
 29 Car, se bonne disposicion de corps est avoir la char bien ferme et bien composee, par ce l'en scet que mauvaise disposicion est avoir la char molle et mal composee. (ORESME, E.A., c.1370, 276).
 30 ...aussi devoit elle avoir a espoux le souverain des roys. (Mir. ev. arced., c.1341, 104).
 31 Gervaise propre nous met en exemple d'un chevalier nommé Rogier du Chastel de Rousset, en la province d'Auxci, qui trouva une faee et la voult avoir a femme. Elle s'i consenty par tel convenant que jamais nue ne la verroit. (ARRAS, c.1392-1393, 4).
 32 Mais qui que reposast, ce ne fu pas Hermine, car elle ne puet yssir de la pensee de Uriien, et le desire tant a veoir, pour le bien que on lui dit de lui, qu'elle dit a soy mesmes que, se il avoit le visaige plus contrefait c. foiz que il n'a, si est il tailliez, pour sa bonté et pour sa prouesse, d'avoir la fille du plus hault roy du monde a amie. (ARRAS, c.1392-1393, 104).
 33 ...Pour vous avoir en mariage. (Coust. Esop. T., c.1500, 162).
 34 Et doit avoir pour chose moult chiere et moult amable quant il puet trouver .I. petit nombre de telz amis. (ORESME, E.A., c.1370, 490).
 35 Par ma foy, ma dame, je ne vueil or ne argent, terre ne heritaige, bonne ville, chastel ne cité, car, Dieu mercy, je suiz riches homs assez, et il me souffist. Mais je vueil avoir le corps de vous pour moillier. (ARRAS, c.1392-1393, 305).
 36 C'est le miroir, l'exemple et le regart Qu'on doit avoir aux vaillans (TAILLEV., Psaut. vil. D., a.1440, 123).
 37 Et pour ce est bien necessaire à ung prince d'avoir plusieurs gens à son conseil, car les plus saiges errent aucunes fois très souvent (COMM., I, 1489-1491, 103).
 38 ...nous, en la presence et pour le consoilh de messire Bertrant, bastart de Lebret, de monssieur Bernotin de la Font, chevalier, (...) avonz fait fin compte ou nom et pour les hoirs dudit messire Harnaut et ceulx qui de lui peuvent avoir cause (Titres Bourbon H.-B., t.1, 1365, 518).
 39 Ung grant pleisir certes aré Si je puis avoir le prophete A disner. (Pass. Auv., 1477, 139).
 40 Que vault homme qui muse et se pourmaine, Et veult avoir mol lit et pance plaine Et demourer en repos a couvert... (CHART., B. Nobles, c.1424, 404).
 41 Et en teles pensees quant elles deplaisent moult a personne, elle acquiert grant merite quant elle se scet saigement avoir (FRÈRE ROBERT, Chastel perill. B., c.1368, 277).
 42 ...il fu doulz chevaliers, courtois et amiables (...) et qui vaillamment se savoit estre et avoir entre tous signeurs et toutes dames (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 59).
 43 En Escoce, il ne veirent nul homme de bien et sont enssi comme gent sauvage qui ne se sèvent avoir ne de nullui aquintier (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 215).
 44 Vela ung escuier de grant volenté, et auquel les armes sont moult bien seans, car il se scet bien avoir (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 187).
 45 Et bien se savoit il avoir. (COUDRETTE, Mélus. R., c.1401-1402, 115).
 46 Si est l'entencion et vouloir du Roy de soy avoir telement au regart de ce que Dieu, lui et tout le monde devront raisonnablement estre contens. (FAUQ., I, Pièces diverses, 1418, 82).
 47 Mais certes, en quelconque maniere ces choses se puissent avoir [lat. I>se habere/I>], je croy certainement, senz point doubter, que les seules choses qui viennent de la foy ne sont point a refuser. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 134).
 48 Et y pouvoit avoir mil et cinq cens hommes de deffence (COMM., III, 1495-1498, 140).
 49 Comment, dit le roy, avez vous a loger plus de trois cens chevaulx ? Oui, sire, plus de dix mille (...). Il nous fault avoir depuis la grant esglise jusques au bas de la porte. (Jehan de Paris W., 1494-1495, 50).
 50 ...car il avoit plus tost conquestoit ung royaulme qu'il deuist avoir une cité. (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 139).
 51 Et se il avient que telz vicieus amairs ne puissent avoir venjance, ilz le portent griefment et ont grant affliccion ou cuer (ORESME, E.A., c.1370, 262).
 52 Et ne souffist pas savoir tele chose commune seulement ; mais avecques ce, il convient avoir cognoissance de la chose singuliere. (ORESME, E.A., c.1370, 535).
 53 Par ma foy, Gieffroy, vous vous entremettez de grant folie, car telz cent que vous estes n'y pourroient durer. Ne vous chault, dist Gieffroy, n'en aiez ja doubte ; laissiez m'en avoir la paour tout a par moy. (ARRAS, c.1392-1393, 240).
 54 Car vous li faites avoir Pais et grace a vo doulx hoir. (Mir. enf. diable, c.1339, 19).
 55 Le benoit Dieu des cieulx je prye Qu'il te doint avoir paradis. (Pass. Auv., 1477, 185).
 56 A ta deïté ce jour pence Pour avoir de joye le pris. (Pass. Auv., 1477, 279).
 57 ...il voit ses gens les ungs mors, les autres navrez, espouentez ou fuians au plus fort, il s'en fuit aussy, a la plus griefve joye du monde il laissez habandonne la battaille, quy en peut avoit [l.avoir] s'en prende. (Jehan d'Avennes F., c.1465-1468, 130).
 58 En passant par Bourgongne, les aucuns de ses capitaines y furent rués jus et détroussés par le mareschal de Bourgongne, dont le dauphin fut moult troublé ; mais autre chose n'en put avoir ["il n'y put rien changer"] (Faits Lalaing K., c.1470, 38).
 59 Quand messire Jean de Lusse eut oy la response du prince de Navarre et qu'autre chose n'en put avoir, il se tint à tant, et l'en convint souffrir. (Faits Lalaing K., c.1470, 102).
 60 "...O, que noble dame ! Je me tue bien de penser a vous, qui tant vallez. Toutesvoyes je ne m'en abstenray point, car je n'en puis que valloir de mieulx avoir." (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 146).
 61 Dobtant d'avoir punicïon, Je vous en fis bien adviser (Pass. Auv., 1477, 277).
 62 Jhesu Crist la vueille garder De pis avoir. (Mir. femme roy Port., c.1342, 187).
 63 Et quelz comptes voulez vous que je oye doncques, quant vous et moy nous sommes tout aise, et que mes forteresces sont bien retenues, et toutes mes besoingnes en bon point, et que vous me baillez de l'argent quant j'en demande, et en donnez ou je vous command, et me faictes finance de ce que je vueil avoir ? (ARRAS, c.1392-1393, 295).
DMF 2020Robert Martin
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