C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DIVISER     
FEW III 109b *divisare
DIVISER, verbe
[T-L : deviser ; GD : deviser ; GDC : deviser/diviser ; AND : deviser ; FEW III, 109b : *divisare ; TLF : VII, 355b : diviser]

A. -

"Couper, partager, scinder qqc. (une chose concr. ou abstr.), séparer qqc. en plusieurs parties ; partager qqc."

 

1.

"Couper, partager, scinder qqc. (une chose concr. ou abstr.), séparer qqc. en plusieurs parties"

 

a)

Diviser qqc. : ...après ce qu'il ot acquise la terre de promission, il la divisa, a chascun sa partie (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 623). Et n'est pas a entendre que toute magnitude ou tout continu soit divisible en la premiere maniere, quar ce est impossible par nature que deviser le ciel aussi comme l'en devise une busche en separant une partie de l'autre. (ORESME, C.M., c.1377, 44). ..."et divisera la coste de Nostre Seigneur, laquelle estoit sanz cousture", car un royaume ne doit mie estre divisé quant a souveraineté et ressort (Songe verg. S., t.1, 1378, 285). Discerniculum (...) : brochete ou graviere a discerner, devisier les cheveulz (Aalma R., c.1380, 107). Si a esté divisée et assignée ladicte somme de mil libvres tournois entre eulx et par eulx par la maniere qui s'ensuit (BAYE, II, 1411-1417, 34). Item, par la verge de Moyse la mer rouge fu devisée et passa la peuple à pié sec, et les Egipciens qui les suivoient furent tous noyéz (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 127). ...mais telles similitudes des choses que tu as veues et ouyes en tout ou en partie ou par choses aians conueniences aulx autres choses il les compose ou deuise et met en tel ordre en ton ymaginacion que tu congnoistras et te semblera que tu verras les choses de quoy elles sont especes et semblances... (CIB., p.1451, 214). Divisay fut le siecle vivement, Mais Jupiter, pour sa porcion egalle, Dessus Phebus a le gouvernement. (Rapp., c.1480, 57).

 

-

[Trad. du lat. dividere carnem ] Diviser sa chair. "Émettre du sperme" : [De l'homme châtré]Ne chiet en espece ne en gendre : Non divisié qui point n'engendre, Quelque chose lui soit soubmise, Ne scet a qui sa char divise. (LE FÈVRE, Vieille, trad. De vetula H., a.1376, 177).

 

-

[D'une chose] (Se) diviser. "Se scinder" : Item, lors que le peuple dot entrer en la terre de promission, pour ce que ilz n'avoient vaisseaux à passer l'eaue, le fleuve Jourdain se devisa et la partie d'embas couri aval et celle d'en hault s'arresta, si passa le peuple à pié sec (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 127). Moyse par ses merites ou prieres fist deviser la mer et donner sec passage entre lez ondes au peuple d'Israël. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 167). ...des enfans d'Israel pour lesquelz par la priere de Moise la Mer Rouge se divisa et passerent parmi (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 274).

 

b)

Diviser qqc. de qqc. "Séparer qqc. de qqc." : Et raison assez s'i acorde que, puis que le royaume de France estoit une dez parties principales de l'Ampyre, que celle partie si noble reteinst la nobleté et l'auctorité de l'autre partie de l'Ampyre, de laquelle elle fust divisee (Songe verg. S., t.1, 1378, 56). ...saint Charles divisa le royaume de France de l'Empyre, quant a souveraineté et ressort (Songe verg. S., t.1, 1378, 285-286). Et ce prescheur dit qu'en la Trinité Trois personnes sont du tout divisees (LA VIGNE, S.M., 1496, 335).

 

-

Diviser qqn de qqc. "Séparer, détourner qqn de qqc." : ..."je suis certain, disoit il, que ne mort, ne vie, ne angelz, ne principats, ne vertuz, ne choses presentes et fetures, ne force ne haulteur, ne parfond, ne autre creature me pourra diviser de la charité de Dieu qui est en Jhesu Crist nostre Seigneur". (GERS., P. Paul, a.1394, 493).

 

-

Se diviser l'un de l'autre. "S'éloigner, s'écarter l'un de lautre" : Exemple de ce nous avons ez nombres, car nous veons que toutes les lignes du cercle se ressamblent en ung ou centre, c'est a dire ou point indivisible qui est ou moyen du cercle, et toutevoies en departant et eslongant dudit centre, ilz se divisent l'un de l'aultre. (Somme abr., c.1477-1481, 158).

 

c)

Diviser qqc. en. "Séparer, répartir qqc. en (plusieurs parties)" : Tiercement, homme a ame, laquelle a toutes les puissances dessus dictes et avecques ce a raison, laquelle est devisee en deux puissances, ce sont entendement et volenté. (ORESME, E.A.C., c.1370, 120). Item, ce seroit contre equité et contre amistié que le mari divisast sa char en pluseurs et la femme non (ORESME, E.A.C., c.1370, 444). Et chascun de ces .III. degrés moiens a grant latitude et peust estre devisé et subdivisé en pluseurs. (ORESME, C.M., c.1377, 506). Et devise nostre sermon en trois parties (GERS., Concept., 1401, 390). ...saincte meditacion est diuisee en trois especes ou manieres. La première est es creatures. La seconde est es meurs. La tierce est es commandemens et diuines institucions. (CIB., p.1451, 182). ...Dieu veuille que il n'y ait divisions particulieres qui soit aspoir cause de diviser vostre royaume en plusieurs parties. (JUV. URS., Verba, 1452, 269). ...le consul divisa le lendemain son ost en trois parties (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 53). Finablement cest present escript j'ay divisé et parti par distingant en sept libelles, petis livres, et en un chascun d'iceulz, j'ay approprié et assigné leurs materes singuleres et leurs propres rubrices. (Somme abr., c.1477-1481, 99). ...il ordonna et divisa l'an en trois cens soixante cinq jours et VI heures ou environ (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 69 v°).

 

-

[De pers.] Se diviser en. "Se partager, se séparer en" : Et audit lieu de Villebon, ainsi comme à un point du jour, alerent tous cinq, et eulx estans audit lieu de Villebon se diviserent en deux parties, c'est assavoir : ledit escuïer, en sa compaignie ledit Guillot, et lui qui parle, et lesdiz Jehannin et Hennequin en un autre lieu (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 405).

 

-

[D'une chose] Se diviser en. "Se subdiviser en" : En troys poins pechié se devise (Mir. mère pape, c.1355, 369). Selon quatre manieres de temples, desquelz parle l'Escripture saincte, nostre sermon se pourroit diviser en quatre briefves parties (GERS., Purif., 1396-1397, 60).

 

d)

Diviser qqc. par. "Séparer, répartir qqc. par" : Cestui, comme pur astrologien, devisa les temps par ans et par moys, plus convenablement que fait encores n'avoit esté. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 20 r°).

 

-

Empl. pronom. à sens passif : ...chascune desquelles [des raisons de préférer la guerre à la paix] se divise par article (JUV. URS., T. crest., c.1446, 161).

 

e)

[D'une chose] Diviser en/par. "Séparer qqc. en (deux ou plusieurs parties)" : Item, se tel corps infini n'estoit pas tout continu mais estoit devisé par aucunes vacuitéz qui sont entre les parties indivisibles (ORESME, C.M., c.1377, 128). Item, encore seroit fait tel circuite en mout moins de temps se il estoit fait par un cercle qui ne divisast pas la terre en .II. parties equales (ORESME, C.M., c.1377, 576). Item, se tel corps infini n'estoit pas tout continu mais estoit devisé par aucunes vacuitéz qui sont entre les parties indivisibles (ORESME, C.M., c.1377, 128). Dyametre c'est une ligne droicte passant par le centre, divisant le cercle en deux parties egales. (NIC. CHUQUET, Géométrie H., 1484, 104).

 

-

[D'une chose] Se diviser par. "Se répartir sur (?)" : ...et en l'aultre 76 dens qui se divisent par les heures, pour chacune une dent come dit est (Traité d'horlogerie Z., c.1380, 278).

 

2.

"Répartir, partager" : ...auquel homme il osterent une paire de draps de lit qu'il portoit sur son col, lesquelz draps il vendirent la somme de XVJ s. par., par entre eulx devisez ensemble. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 372). ...pour deviser ce dont ilz n'ont més riens et dont ilz sont tous desaisiz (Ponthus Sidoine C., c.1400, 185). Ainsi [Dieu] divise ses graces merveilleusement selon la diversité des personnes, des lieux et des temps, et, comme maistre seigneur, mue, croist et amendrist, fait et deffait en ses oeuvres selon sa tresraisonnable voulenté que nul ne puet decevoir. (CHART., Q. inv., 1422, 2). Et de ce faire requirent lesditz Cueurs monseigneur du Lo, Vuaste de Montepedon, lors bailly de Rouen, Charles de Meleun, et plusieurs aultres grans personnaiges, lesquieulx conspirerent entre eulx de partir et diviser les biens dudit conte de Dampmartin. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 157).

B. -

Au fig.

 

1.

Diviser des choses

 

a)

"Distinguer" : Je suis de feible confetture, De feible sens, feible nature Et ne say pas tout diviser. (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 86). Car les gens ne sont pas fais medicins operatis et bien ouvrans selon medicine par les escriptures des livres de medicine, combien que les aucteurs temptent et se efforcent de dire et de mectre en escript pas tant seulement les curacions, mais avecques ce la maniere comment il convient faire les cures en divisant les especes et les manieres des maladies singuleres et en monstrant comment l'en doit les choses appliquer a chascune. (ORESME, E.A., c.1370, 539). Il doit avoir la veue sayne et soubtille et doit savoir le usaige de congnoistre les vaynes et de les savoir diviser des nerfs et des artairez (LE LIÈVRE, Traité saignée W., a.1418, 19).

 

-

Diviser qqc. de qqc. : ...neantmoins en ce est la condicion de l'amour de Dieu divisee de l'amour mondaine ou charnelle, car l'amour de Dieu recoit et croit conseil, et est ployant et doulce a l'exemple de fer ardent, mais l'autre non. (GERS., P. Paul, a.1394, 501). Ainsi vous pourrez diviser Le mal de la chose parfaicte. (LA VIGNE, S.M., 1496, 384).

 

b)

"Ordonner" : Le VIe point, de faire nouvelles aliances avec mondit seigneur vostre frere, disans qu'ilz avoient apporté blanc signé et scellé de mondit seigneur de Bourgoigne pour faire lesdittez aliances si fortes, si expresses et en quelque qualité que mondit seigneur vostre frere les vouldroit deviser. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 221).

 

-

[D'une chose] Estre divisé de telle ou telle manière. "Être constitué, ordonné de telle ou telle manière" : Et cestui qui est franc par nature est ainsi devisé et ainsi ordené qu'il est habile a oportunité et de guerre et de paiz. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 54). Son train estoit si tres bien divisé, Et son estat par raison composé Que mieulx n'eust sceu, veu la sorte et maniere (LA VIGNE, V.N., p.1495, 159).

 

c)

ARITHM. "Pratiquer (sur un nombre) l'opération de division" : Partir est diviser ou mettre ung nombre en plusieurs parties egales (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 599).

 

2.

Diviser des pers./ une communauté... "Désunir, créer la désunion entre" : Tout royaume divisé en soy sera desolé et toute cité ou maison divisée contre le bien de soy meismes ne puet avoir durée (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 61). O arrogance aveuglee, folie et petite cognoissance de vertu, o tresperilleuse erreur en fait d'armes et de batailles, par ta malediction sont desroutees et desordonnees les puissances et les armes desjoinctes et divisees, quant chascun veult croire son sens et suivre son oppinion. (CHART., Q. inv., 1422, 58). Et ce nous ratiffie la decision evangelique qui aux royaulmes divisés mande desolation et ruyne. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 80). Car ainsi plain de grace est il et aussy large de confort, comme il fut au temps de la naissance de Phelippe Dieudonné roy de France, qui pour ce fut surnommé Dieudonné. Car il naquist par don de Dieu inopiné aux hommez, et vint sur la terre en desesperance, nayssant d'une royne hors aage de porter enfans, pour estre le confort et l'esperance du peuple de France tourmenté de guerres, et pour reunir en luy seul le courage dez Francoys divisés en diverses affections de regner. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 147). Ilz devisent peres et meres, Filz et filles et suers et freres, Seigneurs, varlés, pucelles, dames, Et lez mariz d'avec leur fames. Il font entre eulz Dieu d'un brifault. (Mart. st Pierre st Paul R., c.1430-1440, 135). Le VIIme [advisement] doit faire son povoir de mettre en division ses anemis, affin que, s'il les assault, il les treuve divisez. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 243). Entre ledict duc Jehan de Bourgongne et le duc d'Orléans y avoit jà eu grant different et la pluspart de ce royaulme divisé par ces deux parties, dont le faict du roy ne valloit pas myeulx. (COMM., II, 1489-1491, 61). Entre ledict duc Jehan de Bourgongne et le duc d'Orléans y avoit jà eu grant different et la pluspart de ce royaulme divisé par ces deux parties, dont le faict du roy ne valloit pas myeulx. (COMM., II, 1489-1491, 61).

 

-

(Se) diviser. "S'opposer, être en désaccord" : ...la division des nobles et princes ont fait diviser les gens de l'eglise et le peuple (JUV. URS., T. rever., 1433, 70). ...et se commencerent [des prétendants] a diviser comme devant et plus encores, car chascun se tenoit contempné et mesprisé (JUV. URS., Loquar, 1440, 341). ...et que, comme il estoit le plus fort, il failloit qu'il fust le plus saige et qu'il les gardast de diviser et les entretenir joinctz de tout son povoir et qu'il dissimulast toutes ces choses (COMM., I, 1489-1491, 78). J'ay veü beaucoup d'exemples de ceste matière à l'oeil, et ne parle pas par ouyr dire ; et sommes bien subjectz à nous diviser ainsi à nostre dommaige, sans avoir grant regard à la consequence qui en advient. (COMM., I, 1489-1491, 91).

 

-

Part. passé en empl. subst. "Celui qui est en désaccord avec qqn d'autre" : ...vous pourrés en non favorisant les divisés et mectant justice sus les faire venir a concorde. (JUV. URS., Loquar, 1440, 412).

V. aussi deviser
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre