C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LUISANT     
FEW V lucere
LUISANT, adj.
[T-L : luisir (luisant) ; GDC : luisant ; FEW V, 429a : lucere ; TLF : XI, 48b : luisant]

A. -

[D'un corps céleste] "Brillant, resplendissant" : ...a sa destre la voult puis couronner De douze estoilles cléres et luisans (Mir. Theod., 1357, 132). Quant li dieu par amors amoient, Et les deesses se jouoient Aus dous gieus, courtois, savoureus, Qui sont fais pour les amoureus, Li clers solaus, la belle lune, Et des estoiles la commune, Li XIJ. signe et les planettes, Qui sont cleres, luisans et nettes, Ordenerent un parlement, Fait de commun assentement. (MACH., P. Alex., p.1369, 1). Quant au premier, il sambleroit que les estoilles et le ciel ou les cielz ou elles sont ne soient pas d'une nature et d'une espece tres especial aussi comme sont les parties de aer pur et simple et d'eaue pure et simple ; premierement, car les estoilles sont luisantes et sensibles et le ciel es autres parties n'est pas luisant ne sensible, et ce dist ici Averroïz. (ORESME, C.M., c.1377, 432). En tout le cours d'astronomie (...) N'ay veu chose quoy que on die De si grande manificence Ne de si haultaine apparence Comme est celle luisant estoille Qui lassus prent sa residence, Sans empeschement et sans voile. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 34).

 

-

[Ds un cont. métaph.] : ...ses anges Tans beaus, tans doulx et tant luisans. (Myst. st Clément Metz D., p.1439, 306). Ie voy venir la haulte Dame De qui Dieu voulut faire sa mere Assez est plus luysante et claire Que le Soleil nest a midy (Myst. st Martin K., a.1500, 354).

 

-

Empl. subst. "Éclat" : Lez estoilez sormontë en luisant (Prières saints R., t.2, 1400-1500, 280).

B. -

[D'une source de lumière] "Brillant" : A ce dous temps, contre le mois de may, Par un matin cointement m'acesmay, Com cils qui trés parfaitement amay D'amour seüre. Et li jours fu attemprez par mesure, Biaus, clers, luisans, nès et purs, sans froidure. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 58).

C. -

[D'un corps qui reflète la lumière] "Qui réfléchit la lumière, qui a des reflets, qui est brillant" : Mais je m'aperçu bien que nuls N'estoit alez par ceste voie, Depuis que venus y estoie ; Qu'en riens n'i estoit depassée L'erbe poingnant, et la rousée Clere et luisant seur l'erbe drue N'estoit pas encor abatue (MACH., R. Fort., c.1341, 109). Ces deux escharboucles luisans Te presant en devocion (Mir. pape, 1346, 392). Mors est, mais a la verité Le visage a resplandissant Conme un ange et aussi luisant (Mir. st Alexis, 1382, 362). De karriaulx plus luisans que glace Ou cristal est toute pavee La court (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 107). En oultre prenez d'ambre grise Demie dragme toute clère, Et de musc une dragme entière Et de camphre, luisant et net, Le poiz de six grains, ou de sept. (LA HAYE, P. peste, 1426, 156). Et quant damp Abbés vist ce tres bel et luisant harnois (...) pensa que pour la largesse du seigneur de Saintré il lui donroit ce harnois (LA SALE, J.S., 1456, 293). ...advint que une aigle ou autre oysel print à la rive de l'eaue une conche, comme une grosse wistre ou tortue, et, pour la casser, monta hault en l'air et vit la teste d'icelui Achilus, calve, depillée et luisant et, cuidant que ce fust quelque roche, la laissa cheoir et lui rompit la teste et ainsi mourut. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 40 v°). ...j'ay qui parle, ay veu et encore ay devers moy une maniere de roche, en maniere de tallz fort transparant et luisant que jamais feu ne peut consumer et se peut filler comme alun de plume (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 98 v°). Le bon seigneur vertueux et plaisant, Plus qu'autre né des humains honnoré, Armé estoit d'un harnois plus luysant C'un dïamant, en plusieurs lieux doré (LA VIGNE, V.N., p.1495, 215).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre