C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/accroissance 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ACCROISSANCE     
FEW II-2 crescere
ACCROISSANCE, subst. fém.
[GD : acroissance ; FEW II-2, 1327b : crescere ; TLF : I, 458a : accroissance]

A. -

"Augmentation, accroissement"

 

1.

[À propos d'une chose concr.] : ...comme mesdiz peres ait donei a l'englise de Boclans un bichet de froment de annuel et perpetuel rente assigney et assis sus les demes de Boclans, je, en augmentacion et acressance dudit bichet de froment, donne et outroie a ladicte englise un autre bichet de froment a la mesure de Boclans de annuel et perpetuel rente, lequel je assigne et assete sus lesdiz demes de Boclans, pour un anniversaire faire chescun an en ladicte englise pour le remede de l'arme de mondit pere et de moi (Test. Besanç. R., t.1, 1333, 338).

 

2.

[À propos d'une chose abstr.]

 

a)

[...d'un sentiment] : Que envieux ne mesdisans Ne leur puissent estre nuisans, Mais leur soit mis en habandon D'amour le gracieux guardon, Pour avoir parfaitte plaisance Et chascun jour en acroissance A honneur et au bien des damez Et au plaisir de toutes femmes Qui sont amiez ou amees. (GRANDSON, Poés. P., c.1360-1397, 323). Com plus vous voi et plus a d'acroissance La bonne amour dont de moi amee estes. (FROISS., Orl., 1368, 102).

 

b)

[...d'une qualité morale] : Saint Pierre, tresbeneüré prince des apostres, et touz les sains apostres, euvangelistes et martirs, donnez moy vie honnourable, acroissance de vertuz, fin louable, pardurable benediction. (GAST. PHÉBUS, Livre oraisons T., c.1380-1383, 50).

 

c)

[...d'une condition, d'un état] : Comme les haultes dignitez des seigneuries soient establies soubz la divine et infinie puissance qui les eslieve (...), il est a croire (...) que (...) leurs commencemens et leurs accroissances sont maintenues (...) par la divine providence (CHART., Q. inv., 1422, 1). Icy, soubs ceste froide lame Repose digne de mémoire La plus vaillant et noble dame Qui puis mil ans a rendu l'âme En ceste vie transitoire, Dont la vertu haute et notoire A déservi en plusieurs lieux Qu'en accroissance de sa gloire Son nom soit mis haut en histoire Et qu'on l'eslève jusqu'aux cieux. (CHASTELL., Outré am. K., 1449, 79).

 

-

[Dans une formule optative] : LA SEUR DE JOB. Mon frere, ne vous esmoiez, Mes obliez deul et tristesse (...) Que Dieu vous doint bonne acroissance Et touz temps bonne pacience Et vivre en santé longuement ! (Pac. Job M., c.1448-1478, 395).

 

d)

[...d'une durée] "Prolongation [d'un délai]" : Et si celluy qui est prins en garantaige l'avoit eue [la monstrée], le demandeur ne seroit plus tenu de la faire au garant ; mais celluy qui est tyré à garant pourra demander à celluy qui le tyre qu'il luy face ladicte monstrée par ung delay, et pour cellui delay n'a point d'acroissance de jour de fournir dudit garant. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1496, 419).

 

e)

[En cont. philos., à propos des propriétés de la substance] "Accroissement d'intensité" : Et de ce par aventure vient que ceulz qui baillierent les elemens, c'est a dire les premiers commencemenz de toute philosophie, a ceulz qui vendroient aprés, ont determiné que ilz considerassent de chascune chose la substance, la quantité, la relacion, la qualité, le siege de l'estre, le lieu, le temps, leur avoir, leur faire et leur souffrir, et en toutes ces choses ici leur proprietéz, a savoir se ilz reçoivent point acroissance et se ilz reçoivent contrarietéz et se ilz ont rien qui les puisse contrarier ou grever. [trad. du lat. "an intensionem admittant"] (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 209).

B. -

[À propos d'une population] "Multiplication, augmentation du nombre des individus" : "Sire", dist Herculés, "il est force a l'omme qu'il prende ou porte tout ce que Fortune veult. Comme vous dictez, guerre n'est acroissance de peuple mais diminucion..." (LEFÈVRE (R.), Hist. Troyes A., c.1464, 360).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Jean-Loup Ringenbach

Fermer la fenêtre