C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/bienheureux 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BIENHEUREUX     
FEW XXV augurium
BIENHEUREUX, adj.
[GDC : bieneuros ; FEW XXV, 889b : augurium ; TLF : IV, 482a : bienheureux]

A. -

"Qui est heureux ; qui témoigne du bonheur, qui procure du bonheur"

 

1.

[D'une pers.] "Qui est heureux" : Si est le pays eüreux Et le peuple beneüreux, Qui bon seigneur a et songneux (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 141). Je croy qu'il est bienheureux en cest monde et en l'autre, qui sert les armes en ceste oppinion [avec courage, droiture, loyauté, pitié], et qu'il est vray commis de Dieu. (BUEIL, II, 1461-1466, 21).

 

-

"Qui est heureux dans ce qu'il fait, qui réussit" : ...tant ne doubta d'orient La force et la chevalerie Comme il fist la bachelerie Des femmes tres chevalereuses, En armes souvent beneureuses (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 203).

 

2.

[D'une chose] "Qui témoigne du bonheur, qui procure du bonheur" : En ce moment Entendement, confermé par Foy et ja touché de loing de l'oudeur de la boete et de l'aprouchement d'Esperance, que Foy lui ot desja fait congnoistre, l'araysonna par telle orayson : Entendement. Bieneureuse et conjoye soit ta desiree venue, dame secourable, source de confort et refuge des adolés. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 89).

B. -

En partic. RELIG.

 

1.

[D'une pers., de l'âme] "Qui est promis à la béatitude éternelle ; qui jouit de la béatitude éternelle"

 

-

[D'une pers., notamment p. réf. au Sermon sur la montagne, Matth. V, 4] : ...je vous prouveray moult clerement la verité de ces paroles, que Ceulz yci sont bieneureux Qui les cuers ont doloreux, combien que l'auctorité de celuy qui les dit, c'est nostre Seigneur Jhesu Crist, devroit assez souffire a ung chascun crestien. (GERS., Déf., 1400, 219). La porte par qui on entre en vie beneureuse est petite, estroicte et penible, et se fault bessier, humilier et courber ses membres en mesaise, et en angoisse. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 26). Or du surplus je me desiste Pour la cause de briefveté. Doncques, qui au deable resiste Et crainct Dieu yver et esté, De couraige et de volunté Il est benoist et bienheureux, Et est son corps en fin porté Au hault tribunal glorïeux. (LA VIGNE, S.M., 1496, 421).

 

-

[De l'âme] : Mais la sainte ame, bieneureuse hostesse du Saint Esperit, ha a celle heure en soy et avec soy son bon hoste, le Saint Esperit (GERS., Pent., p.1389, 86). ...et, sans curieuse applicacion des vertuz aux plantez ou aux fleurettes, tournons briefment les yeulz de nostre consideracion par les dons et beatitudes desquelles fut remplie le bieneureuse ame saint Pol comme ung beau jardin plain et benoist (GERS., P. Paul, a.1394, 508). Puis fault la voulenté estre separee de toute charnalité et de vilains et ors desirs, affin qu'en ceste trinité reluise purement la Trinité divine. Las ! Comment ce sera ? Bieneureuse sera l'ame a laquelle ceste grace avendra ! (GERS., Trin., 1402, 172).

 

2.

[De la vie éternelle] : Vray est que nous povons ça jus aucunes choses esperer, comme la grace de Dieu, son aide, et benefice de protection et de soustenance ; maiz toutes ces choses ne sont fors moiens de pervenir a la bieneureuse fin de pardurable gloire, puis que es choses de ça jus ne se arreste esperance, si non en tant qu'ellez sont les adresses de son chemin (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 87).

 

3.

[D'un événement de la vie du Christ] "Qui est porteur de la béatitude éternelle" : ...et, bientost après, furent oyes en Romme les nouvelles de la bienheureuse nativité de Nostre Sauveur et Redempteur Jhesu Crist, comme recite Eutroppe. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 71 v°).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre