C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/bonheureux 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BONHEUREUX     
FEW XXV augurium
BONHEUREUX, subst. masc.
[T-L : bonëuros ; GD : boneuros ; FEW XXV, 891b : augurium]

A. -

"Béni du ciel, heureux" : Certes, j'avoie Moult grant deduit et moult parfaite joie, Et pour trés boneüreus me tenoie, Pour ce, sans plus, que loiaument l'amoie. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 79). Et se de li [de Fortune] garder te vues, Je te dirai que faire pues, Et pour estre boneüreus. (MACH., R. Fort., c.1341, 90). Or laissons tel chose doubteuse, Et supposons que bonneureuse Soit et preude femme du corps. (DESCH., M.M., c.1385-1403, 25). Avecques moi compte, Et se tu scés a droit compter, Clerement te pourray moustrer Que bonneurez est entre mille Cilz qui n'a eu ne fil ne fille, Car Dieux paix et repos li donne. (DESCH., M.M., c.1385-1403, 73). Les tables metteray au moins, Puis yray les chambres parer Et les courtines ordonner De la bonneureuse espousee. (Gris., 1395, 91).

 

-

Empl. subst. : Mais qui en l'amoureus loien Est loiez, s'il tient le moien, Il ouevre bien et sagement. Et li sages dist qui ne ment Qu'adès li bonneüreus tiennent Le moien partout ou il viennent. (MACH., J. R. Nav., 1349, 237).

B. -

"Qui est promis à la béatitude éternelle" : Et pour ce a l'ame tous temps vie, Qui par la loy et par baptesme Et par l'onction du saint cresme, Quant elle s'est bien gouvernée, Est en paradis couronnée, Son corps pourri et trespassé, Quant elle a ce monde passé Et soubmis la char dolereuse Qu'elle comme bonneureuse Au jour derrenier reprandra, Au grant jugement que tendra Cil qui doit jugier mors et vis (DESCH., M.M., c.1385-1403, 329).

 

-

Empl. subst. "Bienheureux, celui qui est promis à la béatitude éternelle, celui qui en jouit" : ...quant celle cruelle et abhominable beste sera jugee et monstree devant les yeux des bonneürez qui sont esleüz pour le royaume pardurable. (CORBECHON, Mauvais anges S., 1372, 491). Je croy la vie esternelle Estre donnée aux bonsheureux, Et destresse perpetuelle Estre a ceulx qui seront dampnés. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 281).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre