C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/camp 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CAMP     
FEW II-1 160b campus
CAMP, subst. masc.
[GDC : camp ; FEW II-1, 160b : campus ; TLF : V, 79a : camp]

I. -

[Désigne une surface ou un espace]

A. -

[Désigne une surface] (Synon. de champ)

 

-

HÉRALD. "Fond d'un écu" : ...dedens lesquelz escussons estoient les armes my parties du roy, c'est assavoir du hault costé les croix de Hjerusalem d'or sur camp d'argent (LA VIGNE, V.N., p.1495, 324).

B. -

[Désigne un espace]

 

1.

ART MILIT. "Terrain où une armée établit son campement" : Et, après ces choses et que le roy l'eut bien veu et visité, s'en vint à bien content et s'en partit pour s'en retourner audit lieu de Chartres, Selome, Vendosme et à Tours, et en renvoya toutes les compaignies qui estoient venus audit camp par son ordonnance, chascun en sa garnison. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 107). Le duc se tira à Lyons en Santais, et là fit un gros logis de gens d'armes et ung camp que l'on appella le camp d'honneur, et tousjours se presentoit pour la bataille ; mais il perdoit le temps, car nul n'estoit desliberé de combatre. (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 81). ...et luy, fort sanglant, se retira à eulx comme au millieu du camp (COMM., I, 1489-1491, 31). ...et la furent tendues les tentes avecques les pavillons ; si fut le camp clos comme il appartient (LA VIGNE, V.N., p.1495, 294). Je m'en mesloys aussi ; et le desiroient bien ceulx de la ligue, c'est assavoir les chiefz qui estoient en camp devant Novarre, que je m'en mellasse, et m'envoyèrent ung sauconduyt. (COMM., III, 1495-1498, 214).

 

-

Asseoir un camp. "Installer une armée dans ses quartiers" : Et d'illec s'en ala [le roy] audit Pont de l'Arche, et de là audit camp, qui fut choisy et assis entre ledit Pont de l'Arche et le Pont Saint-Pierre (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 107). Comment, après que le jeune roy Ferrand fut couronné roy de Naples, alla asseoir son camp à Sainct-Germain, pour resister contre la venue du roy. (COMM., III, 1495-1498, 86).

 

-

[D'une armée] Lever le camp. "S'en aller" : ...ilz commencerent a lever leur camp et s'en aller chascun chez soy. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 319).

 

-

Mettre le camp contre qqn. "Se mettre en campagne contre qqn" : ...j'ay presentement esté adverty que nostre Saint Pere veult mectre camp à l'encontre des seigneurs Coulonnoys (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1494, 97).

 

-

Prendre camp. "Prendre ses quartiers" : Ce voyant, je leur ay donné matere de penser ailleurs, et ay prins icy camp entre ledit Rouen et le Neufchastel, en intencion de retourner toutesvoyes sur l'emprinse, se je treuve que les besongnes se puissent conduire à mon intencion en ce quartier. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 310).

 

-

Camp de bois. "Camp retranché, défendu par une palissade" : En l'année mil IIIIc quatre vingtz et ung, le roy voult et ordonna que certain camp de bois, qu'il avoit fait faire pour tenir les champs contre ses ennemys, feust drecié et mys en estat en une grant plaine près le Pont de l'Arche (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 106).

 

-

Lit de camp. V. lit

 

2.

P. ext. [Idée d'un vaste espace plat]

 

a)

"Champ de foire" : ...environ autant qu'il y a de Paris jusques au camp du Lendit (LA VIGNE, V.N., p.1495, 289).

 

b)

Camp (de bataille). "Champ de bataille" : Item, le roy et tous les siens, en signe de triumphe et victoire, coucha au dit camp de bataille (LA VIGNE, V.N., p.1495, 290).

II. -

"Ensemble des partisans de l'un des adversaires dans un conflit" : ...ce dit jour vindrent nouvelles au roy, que ceulx du camp du duc de Millan avoient pris une petite ville (LA VIGNE, V.N., p.1495, 30).

REM. Camp, forme de champ (pic.) : v. champ.

V. aussi champ
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre