C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/charrière2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHARRIÈRE1          CHARRIÈRE2     
*FEW II-1 carrus
CHARRIERE, subst. fém.
[*FEW II-1, 429b : carrus]

A. -

"Droit de transport à acquitter"

 

-

[...pour le transport du bois] (Synon. de charroileroi) : Item, ilz doivent paier au dit Jehan les carierez quant ilz vont au boiz ou mays de caroy ["mois de charroi"], ainsy comme ilz ont acoustumé. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 134). Et en sont tenus fere iceux habitants chacun par soy une gueline au mestier de Siffrvast, lesquellez vont au roy notre seigneur, et XXI d. pour cariere quant ilz vont au bois au moys de quaray au dit mestier de Siffrevast (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 137).

 

-

[...sous forme de corvée due au seigneur, service de charroi] : ...la ville de Scez en Champagne, en toute haulte justice, moyenne et basse, quarante septiers soigles et aveyne ou environ, que les bourgeois doibvent au jour de la sainct Denis, environ vingt poules avec les bourgeoisies et charriere qui peuvent valoir environ pour an quarante s. t. (Trés. Reth. L., t.4, 1451, 354).

 

Rem. Les sens de "péage", "corvée" figurent ds DU CANGE II, 290, s.v. charreria2, charreria3.

B. -

[Moyen de transport]

 

-

"Bac" : Si renvoya les charrieres et les bateaulx où il estoit passé, et de ses gens pour faire passer hastivement mille archiers à pied et trois cens lances à deux chevaulx pour hommes d'armes, pour le plus. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 261). Et tandis allerent le conte et le seigneur de Cimay ouyr messe, et furent ceulx qu'ilz avoient ordonnez tantost passez, car ilz avoient quatre grans charrieres et d'aultres batteaulx à passer gens de pied. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 261).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre