C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/crue 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CRUE     
FEW II-2 1325a crescere
CRUE, subst. fém.
[GD : creue ; GDC : creue ; FEW II-2, 1325a : crescere ; TLF : VI, 562a : crue]

A. -

[Domaine concret]

 

1.

"Augmentation rapide et importante du volume des eaux" : ...et par ce qu'il y avoit lors creue d'eaues, dirent lesdiz Baudrays et Boinard à la fille dudit suppliant que icelluy suppliant ouvrist les esses de son moulin. (Doc. Poitou G., t.11, 1474, 415). Pour trente-neuf autres notonniers, pour avoir mené à toute diligence huit basteaulx jusques au Plesseis du parc (...) pour avoir mené ledit seigneur [le Roi] à Tours, jusques au pont Sainte-Anne (...), à l'occasion de la grande creue de l'eaue qui estoit venue dedans le Plesseiz. (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1478-1481, 392). ...luy vindrent nouvelles que le pont de la riviere du dit Versay estoit rompu par la grant creue des eaues, dont il fut bien marry, car il n'estoit possible de passer pour aller du dict Versay au dict camp, ne mettre vivres dedens, pource que la riviere estoit si grande que elle ne povoit en ses bouges. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 305).

 

2.

"Croissance (d'une plantation) et production qui en résulte" (synon. cru1) : ...certaine quantité de vins de la creue de ceste presente année (Actes Jean V Bret. B., t.2, 1414, 175). ...vendre en detaill les vins de la creue de leurs heritages (Actes Jean V Bret. B., t.4, 1440, 252).

 

-

P. méton. "Lieu de plantation" : ...pour une creue de troys piez de lé (Cartul. Sires de Rays B., t.1, 1395, 160).

B. -

[Domaine plus abstr.] "Augmentation, accroissement" : ...la crue de charité (MARTIN LE FRANC, Champion dames D., t.5, 1440-1442, 120). ...et s'il y a crue de festoyement où il faille crue de vaisselle, le garde huche va au garde des joyaux, qui luy delivre ce qu'il luy fault et non aultre. (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 41).

 

-

Faire sa crue. "Obtenir un avantage, marquer des points" : Chascun tendoit a soy faire valloir, si eussés veu chevaliers, escuiers et damoiseaulx saulter, espringuer, faire fringues, en esprouvant leur force, tant qu'il sembloit que tout fust d'advantage, et au vray dire, tel y cuidoit bien faire sa creue livre ["librement, sans empêchement" ?] a quy l'honneur ne demoura pas, et tel fu couchié sur la terre qui n'eust tallent de s'en vanter. (Fille comte Pontieu B., c.1465-1468, 64).

C. -

En partic.

 

1.

[Domaine financier]

 

a)

"Augmentation d'une somme à payer" : Maistre Loys Blanchet, pour ses gaiges de nottaire, de 273 jours en ce terme (...) qu'il a esté à court et devers le conseil, 6 s. p. par jours. Argent (...). Ledit maistre Loys, pour la creue de ses gaiges de secretaire, qu'il a servi comme dessus, 12 s. p. par jour. Argent (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 19). À lui, depuis le XIIe jour de juillet MCCCCXVI jusques au XVIe jour d'avril MCCCCXVII, où sont 279 jours, valent pour ladicte creue d'un franc par jour 279 frans (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 188). ... creue de dépense pour la grant affluence et venue de plusieurs chevaliers, escuiers et autres estrangiers. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., 1421, 315). ...non obstant ladicte ferme par laquelle il ne devoit avoir que XXII g. et la creue que de puis lui en a esté faicte jusques à XXVIII g. par jour (Comptes Lille L., t.1, 1425, 221). Il [le roi] signoit de sa main les rooles des receveurs généraulx, les estats et acquits d'icelles finances, et tellement s'en prenoit garde qu'il apperceust et conceust tout ce qu'on y povoit faire. On mettoit sus chacun an le paiement de 1500 lances seulement, sans mectre sus aultre creue de deniers (BAUDE, Eloge Ch. VII, V., p.1484, 136). ...au regard de ce que nous requerez pour creue de pension et entretenement en nostredicte ville (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1487, 199).

 

b)

En partic. "Augmentation d'impôt" : Dune autre aide (...) pour garder et deffendre le clos de Costentin envers tous et contre touz gens de compaigne (...) et pour une creue du quart dautant qui fut levée avec, pour fournir une moderation que len fist de la dicte recepte en faveur des gens deglise qui en ce estoient comprins et qui nen poierent aucune chose (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 41). ...remonstrans les maulx (...) que par très long temps, pour la dissolucion des gens d'armes (...) ilz ont souffert ou temps passé (...) en creues, courses, croisemens, sauvegardes et autres exactions sans nombre (Roi René vie L., 1444, 253). Combien que on y fait des choses mout grevables au peuple, c'est assavoir les creues, et qui les considereroit bien c'est une grant taille sur le peuple (JUV. URS., Nescio, 1445, 530). ...pour à ce parvenir, nous sera neccessité faire et soustenir d'un costé et d'autre de grans et inestimables despens (...) n'avons voulu ne voulons charger nostre peuple de tailles ou creues (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 164). ...afin d'éviter charge et creue de taille sur noz subgectz (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1489, 330). ...nostre armée de mer qu'avons pour ce mis sus et entretenuz à grans despans le mieulx que possible a esté, moyennant les deniers qu'il nous a convenu pour ce lever de la creue mise sus nostre povre peuple (Lettres Ch. VIII, P., t.3, 1492, 293).

 

-

Mettre crue sur le sel. "Augmenter le sel" : ...a nostredit cousin avons octroyé et octroyons que se d'ores en avant il convenoit et estoit besoing de mectre creue ou diminucion sur le sel es greniers estans en sesdites terres et seigneuries, nostredit cousin puist ordonner faire (Trés. Reth. L., t.3, 1435, 137).

 

c)

"Augmentation de la valeur légale d'une unité monétaire servant de référence (par exemple le marc), ce qui entraîne la dévaluation des espèces en circulation"

 

-

Crue generale. "Mutation monétaire qui profite au roi" : ...en fevrier ensuivant, le Roy fist creue generale en ses monnoies et mist le marc à X l. t. (FAUQ., II, 1421-1430, 64). Dit oultre que lesdictes creues generales, ne les mandemens d'icelles, ne furent oncques impetrez par lui ne à sa requeste (FAUQ., II, 1421-1430, 65).

 

-

Crue particuliere. "Mutation monétaire profitant aussi à des particuliers" : Dit que creues generales ne sont point au prouffit des maistres particuliers des monnoies, et pour ce absurdum est dire qu'il a eu trois creues, car il n'en a eu que une, qui est appellée particuliere à son proufit (FAUQ., II, 1421-1430, 64). Dit que par le moyen de la creue particuliere le Roy a eu XLIIIJ mil fr. de prouffit, combien que son contract et merché ne lui a pas esté tenu du costé du Roy, car pareilles creues n'ont pas esté faictes à Tournay que à Paris, car à Paris la creue fut jusques à XV et à Tournay ne fut que à XJ l.. t. (FAUQ., II, 1421-1430, 64).

 

2.

[Domaine du recrutement militaire] "Levée supplémentaire d'hommes d'armes" : Gillebert Du Temple, pour les gaiges et creue de 25 hommes qui alerent en la dite barge pour un moys (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 46). Pour la creue de 28 hommes armés par le dit temps, 3 d. pour homme, 7 s. par jour (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1347, 117). Dune autre aide (...) pour creue de II hommes darmes et XII servans mis ou chastel de Carenten (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 41). ...pour le dit establissement, convient mander, assembler et emploier jusques à certain nombre de gens de guerre pour nous y servir pour tel temps que bon nous semblera, c'est assavoir de la retenue et charge du dit sire de Scalles, tant pour sa conduite que pour les champs, trente lances à cheval et les archiers ; de la garnison de Vire, dix sept lances à cheval et les archiers (...) de la garnison de Caen, sur la creue des gens de guerre ordonnés illec, une lance à cheval et vingt archiers (Chron. Mt-St-Mich. L., t.2, Pièces div., 1443, 160-161).

 

-

De crue. "De renfort" : Pour un chevalier et 24 escuiers qu'il preist de crue pour cause du navire des Englais, lesquiex venoient de jour en jour sur la coste de la mer (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1347, 71). Au Bastart de Caillou et pere Argnault de Cabuc, servans ordenés de creue en la dicte ville, oultre les VII servans dessus diz, à demourer en ycelle pour les motions et nouvelles qui estoient de guerre pour les Bretons de Champeaulx (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 241). ...la somme de six cens quarante huit frans 5 solz tournois, pour les gaiges de quarante trois paies d'ommes d'armes et ung archier de creue venuz depuis les monstre desdiz sire de Giac et de Thoulonjon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 576). ...IIII hommes d'armes et XXXV archiers a cheval de creue venuz du dit Pontorson (Chron. Mt-St-Mich. L., t.1, Pièces div., 1429, 284). ...et d'abondant les chiefz d'escadre et leurs lieutenans ont chascun ung coustillier de crue payé aux gaiges du prince. (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 73). ...je vous mande qu'arés XX home d'armes de crues (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1488, 347).

 

3.

"Ajout (à un écrit)" : ...messire Verneron, chanoine de Liège, mist depuis frere Martin [auteur des Chroniques martiniennes] plus au long les faiz de ses cronicques et aussi l'acreut depuis pappe Nicolas le tiers exclud jusques a pappe Urbain le quint includ. (...) Toutes lesquelles cronicques et creues ont esté derrenierement translatees et mises en ung livre et traictié (MAMEROT, Chron. martin. Prol. D., 1458, 208).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre