C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/disette 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DISETTE     
FEW III dicere
DISETTE, subst. fém.
[T-L : disete ; GDC : disete ; FEW III, 69b : dicere ; TLF : VII, 275a : disette]

A. -

Au propre

 

1.

"Manque de ce qui est nécessaire à la vie, dénuement" : Avec che pacienche est celle qui nous garde et commande a Dieu, qui actempre ire, donne ou met frain a la langue, gouverne la pensee, garde paix, conduist discipline, la puissanche des riches restraint, elle nourrist la disette des povres, elle fait les humbles en prosperité, les hommes fors en adversité. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 199). Que apprandra ton engin desormais, fors a plaindre et gemir, et changer nourreture en disete, et honneur en reprouche ? (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 18). ...la louenge du monde qu'ilz [les gens de guerre] acquièrent avecques le grant plaisir qu'ilz prennent à veoir et à aprendre de jour en jour choses nouvelles, les font joyeusement passer leurs souffraittes, dangiers, povretez et disettes qu'ilz ont à cause de la guerre (BUEIL, I, 1461-1466, 21).

 

-

Disette de qqc. "Manque de qqc. (nécessaire à la vie)" : ...et les gens d'armes furent cinq ou six jours en grant disette de pain et de fourraige, de vin et de tous aultres vivres (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 311).

 

-

Disette de boire/de manger : Atant se teut, car par mesaise de corps et disete de mengier avoit la parolle et les esperiz afoibliz et come aggravanté de douleur povoit a paine parler. (CHART., Q. inv., 1422, 25). Quantes malles nuiz et disete de boire et de menger endurent souvent ceulx qui le mestier de la guerre frequentent, chargez de fer au vent et a la pluye, sans autre couverture que du ciel et y perdent souvent leurs chevaulx et leur chatel, mettent leur vie en aventure de mort et de fait y meurent. (CHART., Q. inv., 1422, 29). ...en grant disette de boire et de mengier (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 198).

 

-

Avoir disette. "Manquer de nourriture, être dans le dénuement" : Et quant il prent aucun oisel, Dedens un molin a choisel Ou en la riviere le jette, Par quoi li faucons ait disette, Ne de l'oisel cuer ne couraille N'autre pasture ne li baille (MACH., Voir, 1364, 726). Tien sa, si reçoi cest avoir, Or tost pran le et si l'enporte, Et en mon nom te reconforte, Jamais nul jour n'avras disettes. (Jour Jug. R., c.1380-1400, 231). Grant bien leur feissent [aux filles honnêtes] mains loppins, (...) qui se perdent aux Jacoppins, Aux Celestins et aux Chartreux ; Quoy que vie mainent estroicte, Sy ont ilz largement entre eulx Dont povres filles ont souffrecte, Tesmoing Jacqueline et Perrecte, Et Ysabeau qui dit : "Enné !". Puis qu'ilz en ont telle disecte, A peine en seroit on dampné. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 123).

 

-

[Biblique, cf. les pauvres en esprit] : C'est aucune fois disette d'esperit dont tant legierement nostre chetif corps se plaint. Prie doncques humblement a Nostre Seigneur qu'il te doint esperit de componction (Internele consol. P., 1447, 332).

 

2.

"Privation" : Ainçoys doit la punition tourner sur les abusans, non pas sur lui qui les donna pour en bien user, et affin que necessité de vivre ne induisit a pechié, ou que la simple povreté de l'Eglise ne fust foullee trop de legier par temporelle puissance, ou de sa desdaigneuse disete. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 57). ...abatu par moult de labeurs, agrevé de temptacions, enervé de delices et tourmenté de disettes (Internele consol. P., 1447, 209).

B. -

P. ext. Disette de. "Manque, défaut de qqc. (d'une chose concr. ou abstr., de telle sorte de pers.)" : ...nous vous disons en verité que, quant messire mut de Romme, il ne s'en parti fors que pour trouver papillons a acheter, car il a bien .VII. ans que, en la cité de Romme, n'ot temps d'esté par disette de papillons (Bérinus, I, c.1350-1370, 95). Seigneur, li roys Berinus vous mande par moy que, se vous avez besoing doresenavant de lui ne de son conseil, qu'il vous sera appareilliez , ne ja n'aiez disete de riens qu'il ait (Bérinus, I, c.1350-1370, 188). ...la cité et pays de Jennes, qui adonc estoit moult malade (...) et grant disette avoit de sage repareur (Bouciquaut L., 1406-1409, 189). ...dist bien à ce propos Senecque ou Livre des Benefices qu'il n'est au monde chose dont grans seigneurs aient si grant disecte comme de qui leur die verité. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 86). Ha, Dieu ! ce n'est pas merveille se ilz en sentent la debilitation et le dommage, puis que lez roys procurent tellez promotions, dont leurs royaulmez ont faulte de conseil, disete de droicture, exemple d'iniquité, spectacle de ignorance. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 59). ...dame Fleurie estoit jeune de XX ans pour ce temps, gente, gaye et jolie. Tout avoit ce qu'elle vouloit, excepté le jeu d'amourettes, dont elle avoit souvent disete, car Guido gueres n'en pouoit et pour son aage voulentiers s'en deportoit (Nouvelles inéd. L., p.1452, 18).

REM. Discussion étymol. ds TLF.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre