C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/disetteux 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DISETTEUX     
FEW III dicere
DISETTEUX, adj.
[T-L : disetos ; GDC : diseteus ; FEW III, 69b : dicere ; TLF : VII, 275b : disette]

A. -

"Qui souffre de la disette, qui est dans le dénuement" : Item, je vueil que le jour de mon obseque fait en l'eglise et college dessus nommé ait six torches, chascune de quatre livres, et quatre cierges, chascun de trois livres, et vueil que six povres tiegnent les torches, et soient esleuz les plus diseteux charitables que l'en pourra trouver, qui auront chascun ung solers et chausses, ou pris de dix solz chausses et solers à chascun des six povres. (Test. Parlem. Paris T., 1415, 570). ...et se tu veulx congnoistre les amys de maintenant, met paine premier a congnoistre ta fortune ; car elle et tes amys sont mesurés d'une mesme mesure et de pareille duree. Assés te trouveras loué de tes oeuvres, se aucuns en y a dignes de memoire. Mais o tout telle louenge on te laissera diseteux ; et combien que soit grant ton los et ta gloire, ce ne vault rien seul, car avecquez ce te fault il du pain ; tu languiras en celle louenge, et ung aultre s'engressera en oeuvrez reprochables. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 9). Je voy les meschans et les reprouchables personnes comblés et abondans, lez preudes et honnestes hommes mendians et diseteux ; et casteté longuement gardee en honneur contrainte a vilain meschief par necessité et par oultrage. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 49). ...car il le savoit diseteux et fort souffreteux [Surpris en flagrant délit d'adultère par le mari, l'amant propose de lui donner du blé] (C.N.N., c.1456-1467, 290).

 

-

Empl. subst. "Nécessiteux, celui qui souffre de la disette" : Godefroi, je sçai assés que vous me consilliés loiaument, mais il faut premierement entendre au plus dissetous (FROISS., Chron. D., p.1400, 674). ...il fault et si apertient que nous alons a plus digeteus [l. diseteus ?] devant, et reconfortons ceuls qui gissent en dangier et en peril. (FROISS., Chron. D., p.1400, 675). L'aumosne au povre diseteux Qui jamais nul jour ne vit goucte ! (LA VIGNE, Aveugle boiteux D., 1496, 57).

 

-

[Cont. métaph.] : Et de Fortune amis et à mon gré, Com diseteus richement secourus Et familleus largement repeüs De tous les biens que dame et bonne Amours Pueent donner à amant par honnour Suis, et Amours m'est en tous cas aidans (MACH., Motés, 1377, 510).

B. -

P. ext. Disetteux de. "Privé de" : Ce dont il est si diseteux, C'est la vostre amour qu'il requiert... (Mir. Theod., 1357, 74). Riches d'amour et mendians d'amie, Povres d'espoir et garnis de desir, Pleins de dolour et disiteus d'aye... (MACH., Bal., 1377, 540). Sans cuer m'en vois, dolens et esplourez, Pleins de soupirs et diseteus de joie... (MACH., Bal., 1377, 543). Douce dame, de joie diseteus Sui et seray, tant que je vous revoie... (MACH., L. dames, 1377, 134). A qui tu t'en prendras ? je ne scay, fors que a faulte de cognoissance, et a ce que les haulx et puissans hommes, entre les grans abondances qu'ilz ont de toutes choses, ont le plus de souffrete et de despit de ouir dire verité et que par leur puissance ilz finent de toutes autres besoignes, de langues veritables sont ilz tousjours diseteux. (CHART., Q. inv., 1422, 43). [Hellaz mez yeulx ! Hellas mon cuer !] avant vostre pourchaz j'estoye francq et quitte pour faire selon ma volenté et orez va aultrement, car vous estez diseteux de joye et sy rabaissiez que l'un ne fait que plourer et gemir sa folie, l'autre est tant pressé de deul que je m'esbahis qu'il attent tant a fendre et jou, a qui tous deux estez subgez, compere vostre anoy sy douloureusement que tous voz maulx a ung faix redondent sur moy (Comte Artois S., c.1453-1467, 115).

 

Rem. CHASTELL., ROBERTET, MONTFERRANT, Douze dames rhétor. C., 1462-1463, gloss.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre