C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/enclore 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENCLORE     
FEW II-1 claudere
ENCLORE, verbe
[T-L : enclore ; GDC : enclore ; AND : enclore1 ; DÉCT : enclore ; FEW II-1, 750a : claudere ; TLF : VII, 1037b : enclore]

A. -

[Idée d'enfermer, d'entourer pour enfermer, pour clore]

 

1.

"Enfermer qqn ou qqc."

 

a)

"Enfermer qqn qq. part (dans un espace géographique fermé)" : Et tu, Palestine, tu seras enclose en la montaigne de Coingo, atout le tresor de ton pere, tant que uns chevaliers de vostre lignie y vendra, ly quelz aura le tresor et en aidera a conquerir la terre de promission et te delivrera de la. (ARRAS, c.1392-1393, 13). Esdras ot aussi congié de rediffier Jherusalem et le Temple et de y mener les dix lignées que le roy Salmanasar avoit encloses ès mons de Caspie, mais il ne les pot aver, car jamais ne bougeront (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 48 r°).

 

-

Enclore qqn dehors. "Fermer l'entrée d'un lieu à qqn pour l'empêcher de rentrer" : Quant cil qui estoient sus le porte veirent le grant meschief, il eurent paour de perdre le chastiel ; si laissièrent avaler le grant restiel et encloirent le chevalier dehors et aucuns de leurs compagnons qui se combatoient fortement à chiaus de dehors. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 92).

 

.

Se faire enclore dehors : Messires Jehans de Viane fist ouvrir le porte toute arrière, et se fist enclore dehors avoecques les six bourgois, entre le porte et les barrières. (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 59).

 

.

Enclore hors de qq. part un animal : Veez cy que je vous feray, dit elle, monseigneur ; la royne a une levriere, comme vous savez, dont elle est beaucop assotée, et la fait coucher en sa chambre ; je trouveray fasson ennuyt de l'enclorre hors de la chambre sans qu'elle en sache rien (C.N.N., c.1456-1467, 193).

 

-

En partic. "Emprisonner qqn" : Ce sont Piramus et Tisbé. Il furent enclos en .II. tours, Si qu'il ne fu voie ne tours Qui lor oeil peüst avoier Pour eulz ensemble esbanoier (MACH., Voir, 1364, 580). ...[Geoffroy] lui bailla [au chevalier] cent hommes d'armes, et lui commanda qu'il s'en revoist sur le pas et qu'il garde bien que Glaude ne preingne autre chemin que cellui de la forteresse, car, s'il eschappoit, il pourroit par aventure encores faire moult d'ennuy avant que on le peust ratrapper, et que mieulx le valoit enclorre ens ou cavain et le prendre par force la dedens. (ARRAS, c.1392-1393, 204). Ledit conte d'Armignac est à Lestore, et, si je puis, je l'encloray, comme je vous ay tousjours escript, et croy que, en brief, vous feray scavoir bonnes nouvelles de tout, au plaisir de Dieu. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 237).

 

.

Part. passé en empl. subst. "Prisonnier, personne enfermée" : En l'amour et crainte de Dieu Es nobles flans Cesar [Charles d'Orléans] conceue [Marie d'Orléans], Des petis et grans en tout lieu A tres grande joye receue, De l'amour Dieu traicte et issue Pour les discordez ralïer Et aux encloz donner yssue, Leurs lïans et fers deslïer ! (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 41). Et ce avoit il [l'inventeur] ordonné affin que les soupirs et clameurs des encloz dedens [une construction où on ferait mourir les condamnés] ressemblassent aux gemissemens des beufz et bestes et qu'il [le tyran] n'en eust aucune pitié (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 239).

 

-

Enclore qqc. "Enfermer qqc., mettre qqc. à l'abri" : Il avint a une journée, Male pour celui adjournée, Qu'a lui s'en vint uns messagiers De Prouvence, preus et legiers, Qui li aportoit lettres closes, En un petit coffret encloses. (MACH., J. R. Nav., 1349, 215). Car sachiez que j'ay essayé que quant les couvertures, pennes, ou robes ou il a puces sont enclos et enfermez secretement, comme en male bien lyee estroictement de couroyes, ou en sac bien lyé et pressé, ou autrement mis ou compressé, que icelles puces soient sans jour et sans air et tenues a destroit, et ainsi se periront et mourront sur heure. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 101).

 

.

Enclore un message sous son seel : ...l'informacion sur ce faicte, renvoiast enclose soubz son seel ou contreseel pardevers nous ou nostre (...) chancellier, afin que (...) y feust pourveu comme de raison nous semblerait à faire. (Ch. VI, D., t.2, 1388, 32). Laquelle confession ledit visconte envoye par devers ses très-chiers et grans seigneurs mons. le chancellier d'Orgemont, et nos seigneurs de parlement, et chascun d'euls, enclosses soubz son seel, pour avoir sur ce advis, et luy remander s'il leurs plaist, ce que il leur plaira qu'il en soit fait. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 381).

 

.

[Dans un contexte métaph.] (Estre) enclos : Belle, s'il vous plaist escouter Comment j'ay gardé en chierté Vostre cueur qu'il vous pleut laissier Avec moy, par vostre bonté, Sachiés qu'il est enveloppé En ung cueuvrechief de Plaisance, Et enclos, pour plus grant seurté, Ou coffre de ma souvenance. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 52). Pour Dieu, gardez bien Souvenir Enclos dedens vostre pensee, Ne le laissiez dehors yssir, Belle tresloyaument amee. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 77).

 

-

Enclore qqn/qqc. en terre. "Enfermer sous terre, enfouir qqn/qqc." : Et se contentoient mal li auqun de ce que on les pourmenoit ensi, et dissoient : "Nennil, nous travillons en vain : les Escos sont retrait, grans jours sont passé, car aultrement, se il ne fuissent enclos en terre, nous en euissions oy nouvelles." (FROISS., Chron. D., p.1400, 139). Qui fist Dathan et Abiron enclore Tous vifz en terre, [et Sodome] et Gomorre, (...) Fors seulement le peché des mauvais ? (Cene dieux, c.1492, 118). Fist deux cierges et une lampe ardant continuellement de feu inextinguible qu'il encloyt en terre. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 70 v°).

 

b)

Part. passé en empl. adj.

 

-

"Enfermé" : Aussi nous vault miex estre En vostre chambre, dame, encloses Que ci endroit (Mir. Oton, c.1370, 340). Il [Sardanaple] fuy roy des Assyriens ; et vivent du tout selon les desirs du corps, et estoit enclos touzjours avecques ses concubines. (ORESME, E.A.C., c.1370, 111). ...et entrent en la porte, et vont hault et bas par my la forteresse, et furent pris Clerembaut et tous les autres qui estoient en la forteresse, et furent tous liez en une belle chambre, et les firent garder a XL. hommes d'armes. Lors orent conseil que ilz manderoient a Gieffroy cest fait, et se tendroient encloz en la forteresse pour savoir se Glaudes y revendroit a garant (ARRAS, c.1392-1393, 204). ...pour ce que ce estoit contre les droiz et honneur du Roy qui à ce jour estoit encloz et enfermez malade (BAYE, I, 1400-1410, 170). ...oncques je n'euz compaignie avecques celuy qui est la dedens [une huche] enclos (C.N.N., c.1456-1467, 383).

 

.

"Reclus" : ...trop enclose en chambre ne trop solitaire ne se doit tenir, ne aussi trop commune a la veue des gens, mais a certaine heure retraicte et aultres fois plus communalle. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 112).

 

.

[D'un être surnaturel] "Enfermé (dans un corps humain)" : L'ennemy est en toy enclos ; Si ne te quier approuchier plus. (Mir. parr., 1356, 13). Pourquoy ne pourra estre Dieu par tout sans acroissement ou diminucion, sans ce que on le puisse dire estre hors telement qu'il ne soit dedans, et sans ce qu'il soit du tout compris, ou enclos, ou fourclos en quelconque creature ? (GERS., Trin., 1402, 162).

 

-

En partic. "Enfermé dans un site assiégé" : L'alee qu'avoit fait Fabius oultre le bois ciminin fist autant de joie et de leesce entre les Samnitez comme elle avoit fait a Romme de paour et de doubte, pour ce car en Sannie estoit venue la novele que li Rommain estoient enclos et assegié, et metoient avant l'image et la semblance de la desconfiture de Caudine (BERS., I, 9, c.1354-1359, 38.4, 70). Messire Thomas Trives et moy veions bien que nous estoions enclos de tous costez, et que ung oyselez ne se fust parti de Bourbourcq sans le dangier des François (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 37). Qant il furent retrait, li rois de France se departi d'Amiens et aproça les marches de Calais, en istance de ce que pour conforter messire Jehan de Viane et les bons chevaliers et esquiers qui dedens Calais estoient enclos. (FROISS., Chron. D., p.1400, 825). Li rois de France, moi et mi compagnon qui ichi dedens sonmes enclos, nous a ichi envoiiet, ensi que faire le puet, car il est nostres sires et nous sonmes si subject, et nous conmanda estroitement au departir de li que nous gardisions la vile et le chastiel de Calais si que blame n'en euissions, ne ils point de damage. (FROISS., Chron. D., p.1400, 836).

 

-

[Dans un contexte métaph.] "Être pris, enfermé (dans une situation pénible)" : Ainxin est enclos en la nasse et a l'aventure ne se repent point, et s'il n'y estoit, il se y mectroit bien toust. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 13). La est le bon home en la nasse bien enclous, en douleurs et en gemissemens qu'il prent et repute pour joies, esquelles il sera tourjours, et finera miserablement ses jours. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 71). Lors pleure le bon homme ses pechiez en la nasse ou il est enclos, dont il n'ystra jamés, mes y demourra en douleurs et gemissemens (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 93).

 

c)

S'enclore (qq. part). "S'enfermer (qq. part)" : Qant il furent la venu, et il entrerent dedens le porte, li monne chantoient vespres, mais il orent si grant paour que il laissierent tout en mi plain, et s'en alerent reponre, dont cha, dont la ; et proprement li abbés s'ala bouter dedens .I. celier et la enclore. (FROISS., Chron. D., p.1400, 77). Lequel an achiefvé et fait le tresnotable obsecque, le jour de madame sainte Agnez, madicte dame renonça a cest mortel monde et se encloïst au moustier de sainte croix, a Napples. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 176). ...incontinent que noz bourgoises furent arrivées, après toutes salutacions, ce fut la principale qui s'encloit avec son amoureux (C.N.N., c.1456-1467, 522). ...et expressement nota qu'elle [Pasiphaé] appecteroit bestes brutez et à la fin se fist au moïen Dedalus congnoistre charnellement au torel, où elle s'encloyst en la forme d'une vache [Pasiphaé s'enferme dans une génisse en bois fabriquée par Dédale]. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 28 r°).

 

-

"Se retrancher qq. part" : Si se rendirent salve lors corps, lors fenmes et lors enfans, vosissent ou non les gens d'armes et les saudoiiers qui dedens estoient, liquel se retraissent ou chastiel, et la dedens s'encloirent. (FROISS., Chron. D., p.1400, 680). Lesquelz [les pauvres Noarroys] s'estoient comme borgne aux yeulx clos, Par le merite de leur nyces desroys, Dedens Noarre enfermez et enclos. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 296).

 

-

"Rentrer chez soi (pour s'y enfermer)" : Je cognois bien mon mary, dit elle ; ce n'est pas sa coustume de soy enclorre si tard, quand il seroit en la ville [Une femme, le soir, refuse d'ouvrir sa porte] (C.N.N., c.1456-1467, 28).

 

-

[D'une chose] : ...et elle [une maniere de sueur] vient pres du cuir et nature y oeuvre et la desseiche : de la vient une peaucelle et la s'enclot vapeur (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 9). ...mais apostume est causee es pertuis des membres : il s'enclot et fait extencion violente et ne se peut purger, pour ce se putrifie la matiere et fait l'opostume (GORDON, Prat., c.1450-1500, VI, 7).

 

-

S'enclore en qqc. "S'enfermer mentalement, s'enfermer (dans ses pensées)" : Tout a part moy, en mon penser m'enclos, Et fais chasteaulz en Espaigne et en France (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 320).

 

2.

"Entourer pour enfermer, pour clore"

 

a)

Enclore qqn/qqc.

 

-

"Entourer, encercler, cerner qqn" : De bien ferir pas ne se faint, Il abat tout ce qu'il ataint. Enclos estoit de toutes pars ; Si se deffent comme un liepars, Quant on li vuet tollir sa proie. (MACH., P. Alex., p.1369, 69). Et quant li Sarazin veïrent Les nostres qui les encloïrent, En l'eure tournerent en fuie (MACH., P. Alex., p.1369, 77). Li roys et ses gens se tenoient Entre IJ. portes, et gaitoient Que Sarrasin n'ississent hors, Car ceuls de l'assaut fussent mors Se par derrier les encloïssent ; Pour ce gaitoient qu'il n'ississent, Car on les voloit secourir, S'aucuns leur vosist sus courir. (MACH., P. Alex., p.1369, 87). Si l'encloirent de toutes pars et le prissent et le missent jus dou coursier (FROISS., Chron. D., p.1400, 332). Adont vinrent les aultres deus batailles, qui estoient en enbusqe, et encloirent les François. (FROISS., Chron. D., p.1400, 542). Entrués que li rois d'Engleterre ordonnoit ses besongnes et asambloit ses gens, li Englois qui estoient demoret en Bretagne dalés la contesse de Montfort, s'en vinrent mettre le siege devant la chité de Rennes, et encloirent dedens des bons chevaliers et esquiers qui vaillanment s'i porterent. (FROISS., Chron. D., p.1400, 577). ...ledit grant maistre se getta hors de la bataille où estoit ledit connestable et monta sur ung tartre qui estoit entre la bataille et celle desditz Bourguignons, affin de congnoistre leur couvyne, lesquelz ennemys il veoit clerement departir et mettre en deux bandes, c'est assavoir l'une pour les venir enclore et l'autre pour venir droit à eulx. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 302).

 

-

"Coincer qqn" : ...lequel [argent] ilz lui baillerent, pour doubte qu'ilz avoient que yceulx compaignons dudit prisonnier, qui les avoient encloz au bout de la table, contre le mur, ne les murdrissent pour avoir leurdit argent (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 139). Finablement li Englois obtinrent la mer et la place. Et furent chil esqumeur (...) desconfi (...) Les Englois en venant les avoient enclos entre euls et l'Escluse. Se ne pooient requler, fors sus lors ennemis (FROISS., Chron. D., p.1400, 408).

 

-

P. métaph. Estre enclos en qqc. "Être entouré de qqc. (qui est positif ou négatif)" : Lors en hault leverent les yeulx Et une ou il n'a riz ne gieux M'a dit : "Dieu doint qu'il vous soit mieulx, Sire, qu'a nous, Et n'aiez ennuy se sans vous Salüer passïons, car tous Noz cuers sont si plains de courroux Et de tristesce, Dont ilz sont encloz en destresce, Et assegiez par tele aspresce Qu'il n'est en ce monde lëesce Qu'ilz receüssent Ne que pour rien vëoir peüssent, Sans que leurs douleurs en creüssent Et que leurs maulx ne s'esmeüssent Contre plaisance..." (CHART., L. Dames, 1416, 210). "O tu August, qui jamais ne refusas de obeïr aux commandemens de Dieu, esjoye toy en Jhesucrist ! Et en ta memoyre tousjours rends luy graces ! Soyes enclos en justice ! Comme en honneur tu as esté reclammés ! Ainssi Jhesucrist te doint perseverer. Et tiens tousjours de Dieu les commandemens, comme l'on doit fondamentalement !" (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 21).

 

-

Enclore qqc. (de qqc.) "Entourer qqc. (de qqc.)" : Lors celle part m'acheminay Et de cheminer ne finay, Tant que j'y vins ; mais je n'y pos Entrer ; car il estoit enclos De haus murs et environnez, Ne li chemins abandonnez N'estoit pas a tous et a toutes. (MACH., R. Fort., c.1341, 29). Moy lavé, sans plus atargier, M'en alai devers le vergier Qui fu de la riviere enclos Tout environ sans autre clos, Qu'autre fortresce n'ot entour, Donjon, muraille n'autre tour. (MACH., D. Lyon, 1342, 163). ...ung grant vergier (...) enclos de haulx murs. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 186). Quant il le vous aura accordé, si lui demandez autant de place en ceste roche et en ce desrubant comment un cuir de cerf pourra enclourre, et qu'il le vous donne si franchement que nulz n'y mette ne saiche mettre empeschement de hommage de fief, ne de rente nulle. (ARRAS, c.1392-1393, 31). ...c'est ung rëaulme qui est moult beaulx et delicieulx, et si l'enclot la mer et d'une part et d'autre (Chev. papegau H., c.1400-1500, 25). De fossez fist Semiramis Babiloine enclorre trestoute (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 188). Cestui donna conseil et election d'enclorre Romme de muraille soubz la constellacion du signe du Lion, qui est signe royal et de victoire. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 37 v°). ...par l'industrie duquel Dido achapta de la terre oudict lieu de Libe, autant que pourroit enclore le cuir d'un beuf, ce qu'elle obtint, si le fist trencher menu et lier l'un à l'autre, si contint assez de pays devers la mer, où elle fonda sa cité denommée Cartage. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 40 r°).

 

-

En partic.

 

.

"Entourer complètement un site dont on fait le siège" : Si mist la li rois d'Engleterre le siege et le asega d'un lés, car toute la chité de Nantes ne pooit il pas enclore, pour la cause de la riviere de Loire. (FROISS., Chron. D., p.1400, 579). Et, le vendredi au soir, devant le jour des Brandons, trouverent iceulx Suixes moien d'enclorre lesdiz deux chasteaulx en façon telle que ceulx qui estoient dedens n'en povoient saillir, et mirent leurs embusches entre et assez près desdiz deux chasteaulx, en ung petit bois près de là où les Bourguignons avoient mises leurs batailles. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 7).

 

.

TECHNOL. "Recouvrir complètement (un élément de construction)" : ...pour 200 d'aisellez de sauch pour enclore le pignon de la maison des diz molins adfin que la pleuue ne feist dommage aux diz ouvrages (Doc. 1402. In : Y. Coutant, Terminol. du moulin médiév. dans le comté de Flandre, 1994, 621). ...des ays qui ont esté mis et emploiés a enclore et couvrir sur le costé du dit moulin deriere appellé en flameng "den wyndwech" (Doc. 1426. In : Y. Coutant, Terminol. du moulin médiév. dans le comté de Flandre, 1994, 621). ...pour cent 4 piés d'aisselin dont on a couvert et enclos les croisures du dit moulin (Doc. 1463. In : Y. Coutant, Terminol. du moulin médiév. dans le comté de Flandre, 1994, 621).

 

b)

S'enclore

 

-

S'enclore de personnes. "Se mettre à l'abri derrière, s'entourer de" : Et s'ordonnèrent bien et sagement et s'encloirent de leurs arciers ; et puis nagièrent à plain voile. (FROISS., Chron. L., III, c.1375-1400, 8).

 

-

S'enclore entre des personnes. "Pénétrer dans un groupe et se trouver entouré, encerclé" : Et tout en combatant et reculant ses ennemis, il s'encloy si avant entre yaus, que il fu pressés et boutés et abatus à terre (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 38).

 

.

Enclos entre des personnes : ...trop a point fu secourus messires Gautiers de Manni, car il le trouverent enclos entre ses ennemis, et entendoient moult fort a lui prendre, qant chil Englois, fresc et nouviel, se bouterent dedens euls et les requlerent (FROISS., Chron. D., p.1400, 665).

 

-

[D'une troupe] S'enclore de qqc. "S'entourer de qqc., se retrancher derrière qqc." : Par la mort bieu ! Nous n'en ferons riens. Maintenant sont en desarroy ; Y se parqueront ce pendant Et s'enclorront de leur charroy, De leur piques, comme je croy. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 335).

 

c)

Enclos de qqc.

 

-

[D'un lieu]

 

.

"Entouré de qqc." : Tant alames, ce me fu vis, Parmi le bois tout a devis, Que nous venins sus un praiiel Ou vert fesoit, plaisant et biel, Tous enclos de vermauls rosiers, D'anqueliiers et de lissiers, Et la cantoit li rossegnols En son cant qui fu moult mignols. (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 75). Au coing de ce jardin, dit elle, a ung tresbeau preau bien enclos de belles hayes (C.N.N., c.1456-1467, 307). Cestui alla en diverses regions pour veoir choses merveilleuses et par especial ès parties de Provence, comme en Arle, en une isle enclose partie du Rosne, partie de la mer Mediterrene où sont estangs près ladite mer, lesquelz en esté se concellent en sel par l'ardeur du Soleil (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 87 v°).

 

.

"Bordé (de qqc.)" : ...tous les chemins, ainsi qu'ilz venoient, estoyent a l'advis des regardans encloz de rosiers a ung lez et a l'autre (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 10). ...elle estoit [la voie] aux deux costés tant noblement enclose qu'il n'y avoit cellui qui sceust a dire de quoy c'estoit (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 17).

 

-

P. métaph.

 

.

[D'une pers.] "Encerclé mentalement de qqc." : Ainsi de moy fort Amour se mocquoit ; Mais non pourtant de ce ne me challoit, Car de doleur je estoie si enclos Que je ne tins compte de tous ses mos. (CH. D'ORLÉANS, Ret. am. C., 1414, 101).

 

.

[D'une chose abstr.] "Entouré de qqc. (qui protège)" : La beaulté du viaire, les yeulx rians, les maxelles tacees de vermau, le aournement du chief, la lieure des cheveux et vestemens precieulx, la resplendeur des pierres precieuses, le bon odeur, et autres choses appartenans au monde feminim, sont griefves choses pour troubler le corage s'il n'est enclos de grand vigueur de chasteté. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 372).

 

3.

"Clore, finir qqc."

 

-

Pasques encloses. "Le dimanche après Pâques, ou dimanche de Quasimodo, jour où se terminent les cérémonies de Pâques" (synon. Pasquescloses) : ...tantoist apres, lendemain del enclouse Paske, fisent encor cheaz de Treit unc aultre embussement vers Blise (STAVELOT, Chron. B., a.1447, 114).

B. -

En partic. "Enfermer qqc. pour le cacher, cacher qqc." : Or est Bonneürtez couverte Dou mantel, et est chose aperte Que par dessous tous biens enclot. (MACH., J. R. Nav., 1349, 280). Dame, en qui li divins secrez Fu enclos, pour la toye amour Avoir, en touzjours mon demour Vueil ci faire en cest hermittage, Et toy servir d'umble courage. (Mir. emp. Julien, 1351, 215). Après disner il m'apella Et longuement a moy parla De son fait et de pluseurs choses Qu'en sa pensee avoit encloses, Mais il n'i ot riens de mesdit, Et finablement il me dit : "Dous amis loyaus, y me faut Demain partir sans nul deffaut Pour aler faire mon voiage..." (MACH., F. am., c.1361, 241).

 

-

"Tenir caché, dissimuler, taire qqc." : Et vues tu clerement savoir, Sans riens enclorre, tout le voir, Dont viennent richesse et noblesse ? (MACH., C. ami, 1357, 68).

 

-

Sans rien enclorre ne repondre : Je te vueil a tout ce respondre, Sans riens enclorre ne repondre, Et certes, ja n'en mentirai De tout ce que je t'en dirai. (MACH., C. ami, 1357, 64). ...Et pour ce je vous veuil respondre Sans riens enclaurre ne repondre. (MACH., Voir, 1364, 54).

 

-

Part. passé en empl. adj. "Dissimulé, caché" : Et nompourquant, ma dame douce, Que vostres cuers ne se courrouce A moy, nous ferons une chose Ouvertement, nom pas enclose, Ou vostre pais soit contenue, Et m'onneur y soit soustenue. (MACH., J. R. Nav., 1349, 173). S'il vient par devant vostre face, Afin que point ne se parface, En avisant seur quatre choses Qui ne sont mie si encloses Qu'on ne les puist assez vëoir, Qui un po s'en vuet pourvëoir... (MACH., J. R. Nav., 1349, 255). Douce Pensee est une chose Qui est en cuer d'amant enclose, Engendree par Souvenir - D'ailleurs ne puet elle venir - Si douce et si melodieuse, Si plaisant et si amoureuse, Qu'il est po de choses plus sades A cuers qui d'amours sont malades. (MACH., C. ami, 1357, 76). Mais je suppose Qu'elle en dormant voie que je ne fin De li amer et servir de cuer fin Et qu'en servant tous me mine et affin. S'elle s'oppose, Que me porra profiter ceste chose ? Mais s'en son cuer tient secretement close De Morpheüs la parole et enclose, Et le matin, Au resveillier, l'en souveigne et la glose Et qu'elle dongne a chascun mot sa glose, Certes, je tien que mon fait se repose En dras de lin. (MACH., F. am., c.1361, 170). Encor li dist il autre chose Que pas ne vueil qui soit enclose, Present comtes et chevaliers, Et gens d'armes et escuiers... (MACH., P. Alex., p.1369, 225). ...car un nuisement enclos fait plus grant affliccion que quant il est ouvert et esparti. (ORESME, E.A.C., c.1370, 491). Maiz Dieu, qui veoit toutes les choses, Les visibles et les enclouses... (Pac. Job M., c.1448-1478, 178).

 

-

Tenir enclos : Einsi demoura longuement Qu'a creature nullement Ne dist son cuer, ne sa pensée ; Eins la tint enclose et serrée, Si qu'il ne la vost descouvrir En lieu où la deüst couvrir, Jusqu'à tant que li terme vint Que le roy son pere couvint Rendre à nature le treü, Et paier qui li est deü. (MACH., P. Alex., p.1369, 19).

 

-

Part. passé en empl. subst. : Lors li dis je : "Biaus dous amis, Mais vous m'en faites le devis Qui congnoissez de moult de choses Les apparans et les encloses ; Souvent en estes a l'essay, C'est une chose que bien say." (MACH., J. R. Nav., 1349, 277).

C. -

P. ext.

 

1.

Enclore qqc. en qqc. "Placer, mettre, insérer qqc. dans" : Item Seneque a Lucille dist : "C'est fait de grant ouvrier de enclore tout en petit lieu". (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 133). Quant a la provision du voiage est dit en Ecclesiastique ou .XXIX. chapitre : "Enclos le aumoisne ou sain du povre, car l'aumoisne de l'omme est comme ung sachet furny avec lui". (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 351). ...en celle volte a tresnoble lieu et devost et tresdigne, car le sepulcre de la benoiste vierge Marie y est enclos dedens une petite chappelle qui est a destre main en devalant en icelle volte (Voy. Jérus., c.1395, 16). Il est verité que dedans celledicte eglise est le propre corps et le chef de la vierge saincte Katherine, c'est assavoir la plus grant partie enclos dedans ung vaissel de pierre de marbre qui gist a la destre partie du grant autel (Voy. Jérus., c.1395, 46). Lettres cherront en quoy on trouvera Dedens enclos Noms ou signes dont tout sera desclos Ce qu'il tenoit secret, couvert et clos. (CHART., D. Fort., 1412-1413, 188). Affermèrent lors que les choses, En leur libelle ainsi encloses Estaint vraies notoirement Et se monstraint si clerement Que seurement n'estoit besoign De produire tesmoigns de loign (LA HAYE, P. peste, 1426, 36).

 

-

En partic. Enclore qqc. dans une lettre. "Joindre un document à un message ; communiquer tel contenu" : Et m'aporta ce rondelet Qu'elle avoit fait tout nouvellet, Et l'avoit en sa lettre enclos, Je le vi bien quant la desclos. (MACH., Voir, 1364, 274). ...j'ai fait un rondel que je vous envoie, et arés le chant par le premier que j'envoierai vers vous. Et y est vostre nom, ainsi comme vous le verrés par ceste cedule enclause en ces presentes. (MACH., Voir, 1364, 424). Ceste balade encor enclose Fu en sa lettre, et si suppose Que de sa main escript l'avoit, Ainsi com escrire savoit. (MACH., Voir, 1364, 462). ...j'ai fait un rondel que je vous envoie, et arés le chant par le premier que j'envoierai vers vous. Et y est vostre nom, ainsi comme vous le verrés par ceste cedule enclause en ces presentes. (MACH., Voir, 1364, 424). Une autre lettre estoit enclose En ceste ci qui portoit glose, Dont li bons roys moult se merveille, Et je aussi en ay grant merveille, Qu'elle n'otoit gaaing ou perte, Et s'estoit seelée et ouverte. (MACH., P. Alex., p.1369, 230). Il fist copiier par ses clers pluiseurs lettres touchans à le pais jadis confremée à Calais, et là en dedens enclore toute le substance dou fait et quel cose li rois d'Engleterre et si enfant avoient juret à tenir. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 128).

 

.

[Dans une formule épistolaire] Enclos ci dedens/en ces presentes. "Ci-inclus" : ...desquelles lettres et instructions vous envoyons copie enclose en ces presentes (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1448, 204). ...aujourduy nous ont esté envoiées de par monseigneur le dalphin certaines ses lectres closes que avons receues en tout honneur et reverence, lesquelles vous envoyons cy dedens encloses. (Lettres Louis XI, C., Pièces justif., t.1, 1459, 281). Adieu, Mons. le grant maistre, si tost que je saré nouvelles de Mons. le connestable, je vous en feré savoir. Vous povez monstrer ces lettres à Mons. le cardinal et lui baillez la cedulle cy dedens enclose (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 210). Et, pour en estre mieulx acertené, ay envoié secretement à Calais, et ay receu unes lettres de ce que celluy que je y ay envoié a sceu, lesquelles je vous envoie cy dedens encloses, affin que voiez ce qu'il m'en rescript. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 332).

 

-

S'enclore. "S'insérer dans" : ...S'en donne les plus grans parties A ceuls qui tiennent mieus l'adresse Ou Bonneürtez les adresse. Aussi appert elle en science, Et se s'enclot en conscience, Pour garder ceuls aucune fois En cui est pais et bonne fois, Qui n'ont pas par voie autentique Mis leur scens en fourme publique, Eins sont sage secretement. (MACH., J. R. Nav., 1349, 272).

 

2.

"Contenir, comporter"

 

a)

"Contenir qqc." : ...car ilz vouloient et disoient six mil deniers estre ung soult, affin que la rondesse du noble mestail, c'est or, comme le Souleil radissant, encloist convenientement l'eaige du Monde en soy. (ORESME, Monnoies W., c.1365, XXXIV).

 

-

Part. passé en empl. adj. [D'une chose concr. ou abstr.] Enclos en qqc./qq. part. "Contenu en qqc./qq. part" : L'estature que ci propose Estre ne me samble autre chose Que Fortune qui ne repose Heure ne jour. La teste a d'or, se dire l'ose, Ou toute richesse est enclose, Ce samble aus musars qu'elle alose, Qui en errour Vivent tele qu'il n'est gringnour (MACH., R. Fort., c.1341, 37). Et aussi venoit une odeur De sa douceur tant precieuse Et de saveur si gracieuse Qu'onques ne fu plus douce chose En ciel, en mer, n'en terre enclose [var. terre close], N'onques odeur ne fu si fine, Ne douceur, tant fust enterine, Qui n'eüst encontre li blasme, Tel com le fiel contre le basme (MACH., R. Fort., c.1341, 56). Bien savoit la cause des choses Qui sont ou firmament encloses, Pourquoy li solaus en ardure Se tient, et la lune en froidure... (MACH., J. R. Nav., 1349, 179). Mais ceste trinité Est en éternité, En possibilité Et en toute autre chose, En scens, en qualité, En gloire, en verité, Une seule unité En Dieu le Pere enclose (MACH., Les lays, 1377, 409). Car tout homme qui ad ce pense, Il ne riote ne ne tense N'il ne porroit penser a chose Ou villenie fust enclose, Haïne, baras ou mesdis. (MACH., Prol., c.1377, 7). Et par ce appert la response au premier arguement, quar se un monde estoit enclos en une concavité dedens la terre de cestuy monde, nientmoins ceste terre seroit en son lieu naturel, puisque le mylieu du monde seroit le milieu et le centre de sa pesanteur. (ORESME, C.M., c.1377, 168). Mais les choses leans encloses Ores ne te seront descloses (COURCY, Chem. vaill. D., 1406, 72).

 

b)

Au fig.

 

-

[D'une chose] "Porter en soi, comporter, impliquer qqc." : Car prudence enclot rectitude de l'appetit et tendence a bonne fin (ORESME, E.A.C., c.1370, 357). Et combien que telle chose ne puet estre faite par nature ne par art de matiere ou en matiere corruptible ne tant longuement durer, toutevoies ce ne enclot ou implique quelconque contradiction ne aucune repugnance quant est de soy, mais est possible selonc la nature des mouvemens, et toute la repugnance est par rayson de la matiere ou d'autre chose dehors. (ORESME, C.M., c.1377, 202). Et si est, quar le consequant enclot contradiction apperte, et il s'ensuioit de ce que l'en metoit que la chose qui est perpetuelle fust corruptible. (ORESME, C.M., c.1377, 214). Item, la duracion de Dieu laquelle est toute ensemble et permanente indivisible appellee eternité, contient et enclot et excede toutes duracions successives ou temporelles, posé que elles fussent sanz commencement et sanz fin. (ORESME, C.M., c.1377, 268). ...et ot la souveraine auctorité de clorre et ovrir paradis par la vertu et par les clefs du saint sacrement de penitence qui enclost confession. (GERS., P. Paul, a.1394, 486). Ainsi appert-il clèrement par cest article de saint Jehan qu'il est trois manières de convoitise qui encloent en elles tous péchez. C'est assavoir convoitise de honneur vaine, convoitise de richesse mondaine, et convoitise de délectacion charnelle. (Doc. 1408. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1 c.1425-1440, 186). Tu [Pilate] oz le cas dont on le charge : Il s'est nommé Dieu en plusieurs lieux Ou cause de mort est enclose. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 309).

 

-

En partic. [D'un traité] Enclore qqn dedans. "Comporter qqn" : ...li François ne voloient faire nuls traictiés que li Espaignol ne fussent enclos dedens. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 154).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre