C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/entrecours 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENTRECOURS     
FEW II-2 cursus
ENTRECOURS, subst. masc.
[GD : entrecors ; FEW II-2, 1578a : cursus]

A. -

"Convention, accord" : Je sui leur ressort, leur recours Par coustume et par entrecours (MACH., R. Fort., c.1341, 79). Et quant à moy [Jehan d'Ay], commissaire dessus dit, j'ay parlé de ceste matiere touchant l'entrecours et justice de la dite riviere a messire Jehan de Rosay, seigneur de Balehan, le quel m'a dit et affermé que les articles a moy par lui baillez touchans la dite riviere sont vrais, et dit, comme en iceulx est contenu, que il en a joy de tout son temps, et dit que de ce a très belles et bonnes lettres. (Comté Porcien R., 1400, 230).

B. -

En partic. DR. COUTUM. "Convention en vertu de laquelle les habitants de deux seigneuries peuvent s'établir et demeurer dans l'une ou dans l'autre, sans perdre leur franchise" : ...par aucun entrecourt que on dit estre entre ceulx de Baalon et de Mohon devant Maisieres, les hommes et femmes de corps du seigneur de Mohon (...) puellent (...) renoncier à la bourgoisie dudit Mohon et prenre et accepter ma bourgoisie dudit Baalon (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409, 588).

 

Rem. Ex. d'a.fr. et doc.1345, 1392, 1396 et 1421 ds GD III, 283c-284a.

C. -

Entrecours de (la) marchandise. "Échange, commerce, transport des marchandises" : ...nous, aprés que sommes parvenuz à ce dit royaume et à la couronne, avons (...) essayé de tenir nostre dit royaume en paix et unyon, afin que Dieu nostre createur y fust mieulx reveré et noz subgetz en seurté, le fait et entrecours de la marchandise plus seurement conduit et entretenu par mer et par terre (Lettres Louis XI, V., t.3, 1467, 143). ...avec lequel [le roi d'Angleterre] avons prins tresves et entrecours de la marchandise pour sept ans (Lettres Louis XI, V., t.6, 1475, 14). ...desirans singulierement l'entrecours de marchandise en nostredit royaulme (...) octroyons par cesdictes presentes que audit lieu de l'Ermenault y ait et soient tenuz doresenavant et à tousjours marché le jour du mardi de chacune sepmaine (Doc. Poitou G., t.12, 1477, 199). Comme (...) nous eussions fait faire deffence que nulz (...) ne feissent par mer aucun faict de marchandise sur aucuns navires autres que les galées de France, (...) pendent lequel [temps] l'entrecors de marchandise (...) a esté (...) fort discontinué (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1481,,, 443). ...avons voulu et permis la conmunicacion et entrecours de la marchandise entre noz subgectz et les vostres (Lettres Ch. VIII, P.M., t.5, 1484, 185). "Loys, par la grace de Dieu roy de France, à tous ceulx qui ces presentes lettres verront, salut. Comme nous ayons esté advertis que pour le bien, utilité et prouffit de la chose publicque de nostre royaulme, marchans et subjectz d'icelluy, et pour l'entretenement et continuacion du faict et entrecours de marchandise et aussi pour plus facillement avoir et recouvrer des denrées, marchandises et autres choses estans es pays, terres et seigneuries de l'obeissance du duc de Bourgoigne necessaires à nostredit royaulme..." (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 334).

 

Rem. Ordonn. rois Fr. P., t.18, 1477, 272 ; doc.1490 et 1498 ds GD III, 283b.

 

-

P. méton. "Droit autorisant le transport, la circulation des biens" : ...confians a plain du sens, loyauté et discrecioun de noz diz consailliers et secretairs, leur (...) donno[n]s plain pouoir et auctorité de (...) recevoir les diz evesque et chevaliers, messagez d'Angleterre (...) en nostre seurté et sauf conduit (...) sans ce que par aucun de noz soubgéz (...) leur seut fait ne donné aucun empeschement en corps ne en biens par marque , represaille , entrecours ou pour autre chose quelconques (Lettres agn. L., 1399, 468).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre