C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/excéder 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXCÉDER     
FEW III excedere
EXCEDER, verbe
[T-L : exceder ; GDC : exceder ; AND : exceder ; FEW III, 272b : excedere ; TLF : VIII, 388a : excéder]

A. -

Exceder (un lieu, un passage) "Sortir (d'un lieu)"

 

-

[Dans un cont. métaph.] : Et pour che, chaschun en son fait se adreche tellement et meuve que en quelque partie il ne excede le sentier ou fourme d'onnesteté. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 249).

B. -

Exceder qqc. "Dépasser, outrepasser qqc. (une limite, une norme), aller au-delà de qqc. (d'une limite, d'une norme...)"

 

1.

Empl. trans.

 

a)

[De pers.] "Dépasser (une limite fixée), outrepasser" : ...trés grant quantité de sergens en excedent le nombre comprins es dites ordonnances (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 83). ...en bonne justice, Sergent excede son office, Qui touche sur le malfaiteur. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 258). ...je ne puis encourir crime aucun ne deshonneur (...) mais que je n'excede les termes de la promesse que j'ay fait. (C.N.N., c.1456-1467, 568). Mais pour ce que l'on ne sçavoit quel nombre de gens pourroient venir au pas, et les adventures considerées que journellement en tel cas adviennent, le prince ne voullut pas que l'on excedast le nombre de courses, veu le contenu des chapitres (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 313). ...nostredit conseiller et chambellan, le voyant bon et loyal serviteur, le fist, crea et constitua en sadicte seigneurie son sergent et officier, et lui donna la garde de ses bois et forestz, qui sont beaulx bois de grant garde et longue estandue, ce que ledit James a tousjours depuis fait, sans y avoir acquis aucun mauvais bruit ne exedé les termes de justice. (Doc. Poitou G., t.12, 1483, 595). Cestui predist beaucop de choses, où il exceda les termes de astrologie et, suivant sa propre fantaisie, combien qu'il faingnit que ce fust par revelacion divinne. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 140 r°).

 

-

SPIRITUALITÉ Exceder meditation. "Aller au delà du stade de la méditation (pour accéder au niveau supérieur qu'est la contemplation)" : Et prent grande exultation en ceste admiracion et si arreste assez longuement et ainsi en meditant il excede meditacion et passe et entre en contemplacion. (CIB., p.1451, 182).

 

b)

[De choses] Exceder qqc.

 

-

"Dépasser qqc., aller au-delà de qqc. (en quantité, en qualité...)" : Non inanicion, ne nulle des autres choses, s'elles excedent l'atrempance de nature, n'est bonne. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 58). ...si comme quant un homme fait aucune chose qui n'appartient pas a son estat pour paour de chose qui excede humaine nature et que nul ne devroit en tel cas soustenir. (ORESME, E.A., c.1370, 177). Et telz chevaliers qui sont hardis pour l'experience que il ont eüe, il sont paoureus quant le peril excede et seürmonte leur industrie, leur art et leur science. (ORESME, E.A., c.1370, 213). Et ne soustendront onques que ilz peüssent que leurs amis eüssent tristece se il n'estoit ainsi que l'apeticement ou diminucion de leur propre tristece ne excedast tres grandement la tristece de leur amy (ORESME, E.A., c.1370, 492). ...plus large et plus liberal que oncques ne fu Alixandre, car tout soit sa poissance moult grant, la grant franchise et liberalité l'excede et passe en toutes choses (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 165). Si devons savoir que largesse, quant elle est bien ordonnée c'est vertu, mais se elle excede et passe mectes de raisons est tres grant vice que on appelle prodigalté ou folle largesse, lequelle dit vice procede d'indiscrecion et faulte de prudence, c'est assavoir quant un prince ou autre, qui qu'il soit, donne tres excessivement aux uns et qui pou le vallent et ne l'ont pas desservi et si paie tres petitement ou neant ce qu'il doit. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 150). Ma grant valeur la sienne trop excede Et mon pouoir vault trop mieulx que le sien. (LA VIGNE, S.M., 1496, 236). Ce peché [l'orgueil] excede tout crime. (RIVIÈRE, Nef folz D., 1497, 589).

 

.

Exceder les termes de qqc. "Aller au delà des limites de qqc. ; transgresser qqc." : Donques, ja soit ce que justice excede sez termes et que elle soit trop aspre, neantmoins telle justice est moyns nuisible a la chose publique que n'est trop grant misericorde, laquelle excede aussi hors dez termes de rayson. (Songe verg. S., t.1, 1378, 343).

 

.

[D'une substance] Exceder le corps humain en qqc. "Présenter qqc. en grande quantité (en s'écartant plus ou moins de la complexion naturelle du corps humain)" : Les autres [médecines] qui s'eslongent du moien de attrempance sont celles qui excedent quant a ce en aucune qualité le humain corps, comme en chault ou en froit, en moiste ou en sec (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 84).

 

c)

[De choses] Exceder qqn. "Dépasser qqn (qui ne domine plus son jugement)" : Et selon toutes teles circonstances ou aucunes [delectacions] superhabundent et excedent les desactrempéz, c'est quant il se esjoïssent d'aucunes choses dont il ne convenist pas soy esjoïr et qui sont laides et a haïr. (ORESME, E.A., c.1370, 224).

 

-

"Aller au delà de qqn (ici au delà de ce que qqn peut concevoir)" : JHESUS. ...Et quant ce hault don charitable, L'espoir qui tous vivans excede, L'Esperit qui du pere procede, En ce monde fera voyage, Il baillera vray tesmoingnage De mon fait (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 437).

 

2.

Empl. intrans.

 

a)

[D'une pers.] "Aller au-delà d'une certaine limite, de la norme..."

 

-

"Faire des excès" : Vie mener veullent tuit belle et ronde Sanz exceder. (DESCH., Oeuvres Q., t.4, c.1370-1407, 292). Et l'autre qui est contraire, c'est a savoir l'incontinent, il demeure et parmaint en raison, et ne excede pas pour la passion ou temptacion. (ORESME, E.A., c.1370, 394).

 

.

"Dépasser les bornes, être excessif, aller au delà de ce que qqn peut supporter" : Et combien que le dit exposant ne gehinast le dit prisonnier fors seulement de telle gehine senz exceder, comme l'on a acoustumé de gehiner malfaiteurs ou dit pais, senz le mutiler en corps ne en membres (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 411).

 

.

Exceder plus avant. "Recourir à des moyens extrêmes" : Mais bon seroit, se vous estez D'avis, de luy faire encour dire Qu'il [Adrien] se voulcist de ce desdire Qu'il a empris et conmencer [sa conversion au christianisme], Pour ce que vous [l'empereur] l'amés sy chier Et qu'il est vostre mareschault ; Et aultrement, a son deffault, Contre luy pourrez proceder, Et puet estre, sans exeder Plus avant, qu'il s'avisera. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 99).

 

.

"Commettre des excès, des délits" : ...elle s'est mise en peine et efforcée de tout son povoir d'enfraindre et violer ladicte paix (...) en venant contre nosdites défenses, et comectant crime de lèse magesté, et autrement excédant et délinquant très grandement. (Ch. VI, D., t.2, 1414, 179). Et encore d'abondant, en tant qu'il auroit failly ou excedé de son costé, il avoit obtenues lettres de pardon (MART. D'AUV., Arrêts Am. R., c.1460-1466, 208).

 

-

"Être en extase, être ravi" : ...ce sont les choses qui font exceder lame [l. l'ame] et yssir hors de soy mesmes par feruent amour de dieu du quel on specule la grant excellence en bonte [l. bonté], en sapience et en puissance (CIB., p.1451, 190). Et ce sont les trois causes et les trois licites manieres de exceder en contemplacion. Dit richart : Quant nous ne sentons en nous ces exces, quant nous nauons ces alienacions de pensee, nous pouons bien dire que nous ne sommes pas assez feruens en lamour de nostreseigneur. (CIB., p.1451, 191).

 

-

Exceder en qqc. "Aller trop loin en qqc., en faire trop" : Et celui qui superhabunde ou excede en oser, il est fol hardi ou trop hardi. (ORESME, E.A., c.1370, 165). Il est plus legier soy taire du tout que non exceder en parole. (Internele consol. P., 1447, 324).

 

.

Exceder en age de tant d'années. "Dépasser tel âge" : Item, s'aucuns enfans desdiz Anglois, ou autres tenans leur party de la compagnie de mondit seigneur, ont esté prins, ilz seront renduz, pourveu qu'ilz ne excèdent en aage de dix ans. (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1449, 363).

 

.

Exceder en sa coutume. "Dépasser la quantité de bois autorisée" : Et se caable chiet en la dicte forest qui soit jugié à gable, l'en lui en doit livrer une partie pour son user, ains qu'il soit vendu, pour esparnier le boiz en estant ; et en cas qu'il excederoit en sa coutume, le dit chevalier est quitte pour paier l'amende. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 127).

 

b)

[De choses] "Dépasser certaines limites" : Et le vice qui excede en feignant plus grant chose soit apellé vanterie, et celui qui a tel vice soit dit vantëeur, et celui qui est en moins soit dit eyron. (ORESME, E.A., c.1370, 167). Mais se la medicine passoit et excedoit oultre certainne quantité ou se elle estoit prise oultre certain temps, elle seroit nuisible. (ORESME, E.A.C., c.1370, 410). ...ceulz qui ont vraie fortitude sunt constans et perseverans siques a la mort, et ceulz qui ont fortitude militaire s'en fuient quant les perilz excedent. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 104). ...Yre qui excede hors terme Empesche fort l'entendement Qu'il ne face vray jugement (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 80). Aultre cause de crespeure il y a, si comme est chaleur et secheur et se ilz excedent en trop grant abundance et foiblesse de vertu qui boute la vapeur dehors avec la complexion du porre et la tortuosité, si comme dit est (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 1). ...mais en temps de interpolacion on doit ainsi ouvrer : que la matiere soit digeree en partie par choses ingrossatives pour la matiere antecedente, qu'elle ne flue au lieu et en partie par choses diuretiques et aperitives pour la matiere conjoincte en telle maniere qu'elles excedent en chaleur (GORDON, Prat., c.1450-1500, VI, 9).

 

3.

Part. prés. en empl. adj. ou subst.

 

-

Empl. adj. "Qui dépasse un degré normal" : Car excédent charnalité Consume et gaste humidité Et la chaleur de corps humain (LA HAYE, P. peste, 1426, 107). ...tristesce et paour par nature Meuvent la chaleur et le sang Vers le cuer, qui veult estre franc, Et lui font grant oppression Par excédent collection (LA HAYE, P. peste, 1426, 109).

 

-

Empl. subst. "Ce qui dépasse la mesure raisonnable" : Et si qu'om retient l'appetit Sanz trop vouloir ne po mangier, Afin qu'om ne chée en dangier De phisique par l'excedent, Doit on aussy par consequent Son estat moien retenir, Sanz trop lever ne trop fenir Selon le gré de son linaige, De son sens ou son vassellage, Afin qu'on ait par ce moien Ce qu'om doit, sanz trop fort loyen (DESCH., M.M., c.1385-1403, 297).

C. -

[Dans une démarche comparative entre des pers. ou des choses]

 

1.

[D'une pers., d'un aspect de la pers.]

 

-

Exceder qqn en qqc. "Surpasser qqn en qqc." : Et tel vertueus n'est pas fait ami a celui qui est superexcellent en puissance, se tel vertueus ne l'excede en vertu de tant comme l'autre l'excede en puissance. (ORESME, E.A., c.1370, 425). Si comme se Jehan excede Guillaume en vertu ou en une autre bonne condicion. (ORESME, E.A.C., c.1370, 430). Et la cause est car le roy doit exceder tous les autres en excellence de vertu. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 109). Et pour ce, telz qui plus funt ou qui plus adjoustent a tele communion le fait de la cité leur appartient plus que il ne fait a ceulz qui sunt equalz a eulz selon liberté et selon lignage ou plus grans selon ces choses, et qui sunt inequalz et mendres selon vertu politique ou que a ceulz qui lez excedent et seurmontent en richeces et que teles bonnes gens excedent en vertu. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 132). ...il [Jésus] surmonte et exede en grace Tous les hommes qui oncques furent (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 40). ...et est assavoir qu'ilz ont esté plusieurs de ce nom, comme sera veu cy après, mais cestui exceda les autres en honneur, puissance et renommée (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 15 r°).

 

-

Au passif. "Être dépassé, surpassé" : ...car beneficier autre est superexcellence et estre beneficié d'autre, c'est estre excedé. (ORESME, E.A., c.1370, 253).

 

-

Exceder qqn (en nombre). "Dépasser en nombre (un groupe de pers.)" : Et a esté (...) deliberé par la plus grant partie des seigneurs desd. Chambres, excedent l'autre partie in duobus, que sans faire scrutine, en obtemperant à la requeste dudit duc, l'en pranroit maistre Thiebaut de Vitri (BAYE, II, 1411-1417, 93). Les Bourguegnons pesoyent moult le fais à cause que les Francois les excedoyent en nombre (MOLINET, Chron. D.J., t.1, 1474-1506, 245).

 

-

Exceder entre (d'autres). "Se distinguer par sa supériorité, dépasser le niveau moyen" : Lesquelz tribuns disoient et aulcuns de leur aliez que nul cytoien, pour grant ne pour digne qu'il fust, ne devoit tant exeder entre les aultres qu'il ne puist et doye estre tenus a l'ordonnance des loys (LA SALE, Sale D., 1451, 253).

 

-

Exceder qqn sur qqn. "Faire que qqn surpasse qqn, mettre qqn au-dessus de qqn" : Le memoire, dont est il procedé Si non de Dieu, qui vous a excedé Sur tous royaulx en vertueux delictz (LA VIGNE, Ress. chrest. B., App., 1495, 195).

 

2.

[D'une chose] "Être supérieur à tout" : Pere puissant dont la puissance excede, Ou tout bien tent, et dont tout bien procede, Roy eternel sans jamais prendre fin, Grace et salu a mes amys concede Et les pourvoix de si tres bon remede Que leur vouloir ne se torne a declin. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 666). Le fer en soy est tres fort dangereux, Car on en faict et glaives et harnois, Mais l'or excede, qui est plus perilleux, Car tous hutins, tant soyent ilz merveilleux, Rien ne les prise, ne ses voisins deux noix. (ANTITUS, Poés. P., c.1500, 38).

 

-

Exceder qqc. "Être supérieur à qqc." : O souveraine magesté De qui toute bonté procede, Et de qui la haultesse exede Tout ce qui est dessoubz les cieulx, Mon espoir confermez en mieux (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 323).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre