C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/indu 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INDU     
FEW III debere
INDU, adj.
[T-L : indëu ; GDC : indu ; FEW III, 21b : debere ; TLF : X, 127b : indu]

A. -

[D'une chose] "Qui va à l'encontre de la raison, de la règle, de l'usage, qui ne convient pas" : Toutesvoies, le liberal ne donnera pas ses peccunes a ceulz a qui il ne appartient les donner ne en temps que il ne appartient ne selon quelque autre circonstance indeüe. (ORESME, E.A., c.1370, 234). Item, par soy occuper en temps indeü, si comme qui estudieroit au vespre tant que il convenist dormir a l'eure que l'en deüst savoir le temps d'aler as matines ou l'en est obligié. (ORESME, E.A.C., c.1370, 180). Et enfourmoient le roy nuit et jour, par grant loisir, que li princes, par orgueil et presumption, les voloit tous suppediter, et eslever coses indeues en leurs terres, lesqueles il ne soufferoient jamais à estre faites. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 85). ...maiz de leur voulenté indeue, la firent ardoir en icelle ville de Rouen publiquement, en luy imposant plusieurs maléfices, qui fut bien inhumainement fait, veu la vie et gouvernement dont elle vivoit. Car elle se confessoit et recepvoit par chacune sepmaine le corps de nostre Seigneur, comme bonne catholique. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 122). Et en perceverant de mal en pis par les dessusdiz embastonnez, ung quidem, soy disant nostre sergent et officier dudit lieu de Chizé, qui estoit avec eulx à ladite heure indeue, bailla en garde les chevaulx appartenans ausdiz supplians à leur hostesse (Doc. Poitou G., t.12, 1475-1483, 254). Ou pence tu escriptures trouver Qui veriffient telz meschantes parolles, Telles maulvaises indehues parabolles A qui le feu seulement apartient ? (LA VIGNE, S.M., 1496, 338).

 

Rem. GILLES LE MUISIT, Poésies K., t.1, c.1347-1353, 104, ds T-L IV, 1373.

B. -

DR.

 

1.

"Contraire à la loi, illégal" : ...mais le prince, par indeue et inconvéniente mutacion de la monnoie, prent de fait et non voluntairement la pecune de ses subjectz (ORESME, Monnoies W., c.1365, LII). Ce jour, maistres Bertrand Fons et J. de la Porte ont (...) esté commis à enquerir des exactions oultrageuses et indeues que on dit avoir esté faictes par Le Galois du Ploich (FAUQ., II, 1421-1430, 158). ...aucuns gens de guerre (...) avoient fait et commis plusieurs grans abuz, exactions et autres choses indeuez à la grant charge, destrucion et dommage de plusieurs povres gens, diminucion et retardement des deniers du roy (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 249). ...pour usures manifestes deffendues de droict, exactions indeues et illicites, voyes de faict et crimes par luy commis (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 250).

 

Rem. Souvent associé à exaction.

 

2.

"Injuste, injustifié" : ...a toute exepcion de decepcion, de mal, de fraude et lesion, a accion en fait, a convencion de lieu et de juge, a condicion sanz cause ou de non juste et indeue cause (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1351, 172). ...souz quelconques fourme de parolles que ce soit, a condicion sanz cause ou pour non juste et indeue cause (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1355, 208). [Très nombreux ex. ds ce texte]
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre