C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/marchandie 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MARCHANDIE     
FEW VI-2 mercatus
MARCHANDIE, subst. fém.
[T-L : marchëandie ; GD : marcheandie ; AND : marchandie ; FEW VI-2, 10b : mercatus]

A. -

"Négoce, commerce" : ...et aussi toutes les maisons qui estoient dessus, qui estoient pluseurs et belles, et lesquelles habitoient moult de mainnagiers de pluseurs estas, marchandies et mestiers, comme tainturiers, escripvains, barbiers, couturiers, esperonniers, fourbisseurs, couturiers, frepiers, chasubliers, tapissiers, faiseurs de harpes, libraires, chaussetiers et autres. (BAYE, I, 1400-1410, 216). ...Gautier de Blandecque, huissier ceans et commiz à recevoir XL mil frans octroiez au Roy par les marchans frequentans la marchandie de sel es parties de Languedoil sur icelle marchandie (BAYE, I, 1400-1410, 251). Ce jour, a commiz la Court maistre R. Rabay (...) à executer ou faire executer certain arrest obtenu ceans pour la marchandie de poisson de mer à Paris (BAYE, II, 1411-1417, 160). ...j'ay eu advis et délibéracion avec Granier et Briçonnet, et aussi avec Guillaume Lalemant et Pierre Jobert, marchans de ceste ville de Bourges, qui congnoissoient le fait et la manière de besongner desdiz Cuer, Varie et Noir, en fait de marchandie (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 531).

 

-

Faire sa marchandie. "Faire ses achats" : ...et aprés s'en alla achapter sesdits souliers. Et quant il eut fait sa marchandie... (Lettres rémission René II P.D.H., 1489, 177).

 

-

[Cont. métaph.] : "Je cuide, et par espicial en la crestiente et es cours des papes, des empereurs et des roys, esquelles cours j'ay autresfoiz fait non pas petit residence, la vraye arquemie et juste marchandie du fin besant, en lamentant comme il se puet dire, est perie..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 190).

B. -

P. méton. "Produit du commerce ; marchandise"

 

1.

"Produit du commerce" : Et le bon homme le mary se contient le plus sagement qu'il peut sans faire grans despens et acompte ce qu'il peut avoir de revenue, de pencion ou de marchandie, selon l'estat dont il est, et sa despence (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 60).

 

2.

"Marchandise" : En la noble cite de Venisë, dist la chambriere Hardiesse, il y a un change qui s'appelle le banc au commun. Cellui qui le gouverne recoit, despent et depart, en mil miliers de parties, chacun an troys ou quatre milions de florins qui s'appeloient ducaz, en or, en argent, en pierres precieuses, en vaiselle, en joyaulx, et en soutille marchandie (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 460). ...Gautier de Blandecque, huissier ceans et commiz à recevoir XL mil frans octroiez au Roy par les marchans frequentans la marchandie de sel es parties de Languedoil sur icelle marchandie (BAYE, I, 1400-1410, 251). Costé les murs passe la grant riviere Qui vient beaucoup de plus loing que Florence Portant basteaulx, tant devant que derriere A grans chasteaulx pour marchandie chere Aux Florentins porter en assurance. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 203).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre