C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/organe 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ORGANE     
FEW VII 410b organum
ORGANE, subst.
[T-L : orgene ; GD : organ/orguene ; GDC : organe ; FEW VII, 410b : organum ; TLF : XII, 613b : organe]

A. -

"Instrument" : ...si comme nous veons es enfens, que l'en fait aprendre tel art, comme on veult, si n'est mie doubte que ycellui vaissel jeune et nouvel, qui encore n'a experience ne concept, fors de ce qui appete à delices charnelz, comme ignorant encore des speculatives joyes de l'entendement, convient que ses operacions foraines et par dehors soient joyeuses, legieres et de petite coustance, et les inclinacions de l'abbilité sensible tost muées de joye en yre, de vouloir en desvoloir et en autres passions tendres, comme nous veons communement es petiz enfens, en amoderant tousjours ycelles fragilitez jusques en aage perfaitt d'omme, où, adonc quant offuscacion extraordinaire n'empesche l'orguan, c'est-à-dire l'instrument, qui est le corps, par maladie ou aultre accident, l'ame doit ouvrer (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 23). ...Monferrant, corps d'homme eureux, amy des dieux immortelz et chiery des hommes, hault piz Ulixien, plain de melliflue faconde et courtoisie, oustil et organe des Muses (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 129). Considere quant au corps la matiere, (...) la beaulte du corps et les menbres du chief, des sens qui sont en luy, et la grant armonie des organes et instrumens qui sont pour les operacions corporelles. (CIB., p.1451, 186).

 

-

"Ustensile" : ...ilz firent ung pont audit sainct Anthoine et ledit jour au point du jours barrerent leur dit pont a force d'organes et barques embarbotés (BARBATRE, Voy. T.-C. P., 1480, 160).

 

Rem. À rapprocher de organeau.

B. -

"Instrument de musique, orgue (portatif)" : ...pour les couts et frais que ledit messire Jehan avoit fais, à cause d'une orghènes appartenant à MS, faire mener de Bruges par rivière à l'ostel MS à Arras (Comptes Lille L., t.1, 1385-1386, 6). Le doulx organ, qui tout accorde, C'est de bouche et de cuer concorde (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 110). Or soient sonnees organnes (...), Chores, chimbales et tympannes (TAILLEV., Prise Luxemb. D., 1443, 185). Quant l'entremelz du cheval reculant fut passé, commença l'en, en l'eglise, à jouer des orgueues [l. orguenes] moult doucement (ESCOUCHY, Chron. B., t.2, a.1465, 143).

 

Rem. Doc.1441 (unes orghenes) ds GD V, 636a ("lyre").

C. -

"Partie du corps remplissant une fonction déterminée, organe" : ...troys entencions sont de la distribucion des nerfz : une pour grace de sentement es organnes sensitifz, l'autre de mouvement es motifz, l'autre en tous les aultres a la congnoissance des choses qui [b]lessent. (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.1, chap.3). Et pour plus longuement durer, selonc la longueur de lui [le cerveau], du millieu au devant sont ployés et doublés les sensitis et plusieurs aultres organnes pource que se l'ung de yceulx seuffre, l'autre le serve. (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.2, chap.1).

 

-

"Organe des sens" : Dont le sensitif [puisque Mémoire a repris toutes les facultés intellectuelles] s'esveilla Et esvertua Fantasie, Qui les organes resveilla Et tint la souveraine partie En suspens et comme mortie Par oppressïon d'oubliance, Qui en moy s'estoit espartie Pour monstrer de Sens la lïance. (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 29).

 

-

"Organe de la génération (?)" : Je suis tissu de haulte propagane, Coagullé de tresgentille organe Et decoré de liqueur princiffique [Ou "matière vivante" ? J. Fr. Niermeyer, Mediae latinitatis lex. minus, 1976, 748a, donne parmi les sens d'organum : «vie, vivacité»]. (LA VIGNE, S.M., 1496, 140).

D. -

En partic. "La voix comme moyen d'expression" : Et en aprés que le roy eust ainsi parlé, tous les princes, barons, chivaliers et autres qui la estoyent respondirent concordablement par l'organe d'ung notable docteur (Rambaux Frise S., c.1450-1475, 65). Et en signe de ce, ont les diz des estas, bailler et délivrer à mes dis seigneurs les commis, les clefz des portes de la dite ville de Dijon, comme la chief ville et capitalle de tout la dite duchié, et ont promis et promectent les diz des estas par la voix et orgain que dessus, que ilz et chacun d'eulx, tant en général comme en particulier, seront doresenavant bons et loyaulx subjectz au Roy (Archives servit. Louis XI, T., 1477, 96). ...qui permectoit a mon organe taisibleté, a mon serveau ruralité, a mon sens bestialité, a mes membres labilité (LA VIGNE, Ress. chrest. B., 1494, 107).

 

Rem. Guill. Orange T.H.G., p.1450, gloss. ; Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, gloss. Doc.1465 (par la voix et organe de Monseigneur le Mayeur) ds GDC X, 241a.
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre