C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/perron1 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PERRON1          PERRON2     
FEW VIII petra
PERRON, subst. masc.
[T-L : perron ; GD : perron ; DÉCT : perron ; FEW VIII, 315b : petra ; TLF : XIII, 126b : perron]

A. -

"Bloc de pierre" : Et ensois qu'il fust des(s)juglés [le géant Polyphème] De son seul oeil et avuglés, Souventes fois estoit assis Sur un perron gros et massis (MACH., Voir, 1364, 628). À Famagosse a une crois, Que tu yes fos, se tu ne crois Que c'est la crois dou bon larron, Car sus siege ne sus perron N'est assise, mais purement Est en l'air, sans atouchement ; Et C. mil hommes l'ont veü, Qui l'ont aouré et creü. (MACH., P. Alex., p.1369, 10). Sy luy advint, ainsy come il aloit ung jour chevauchant par my une grande lande, il choisy de loing ung grant arbre dessoubz lequel avoit ung moult grant perron. Dessus estoit couchyé ung chevalier moult fort navré (Gérard de Nevers L., c.1451-1464, 96).

 

Rem. Ex. d'a.fr., cf. TLF. Renart contref. R.L., 1328-1342, gloss.

 

-

[Fermant l'entrée d'un tombeau] : Et fust l'odeur quatre fois pire, Si mectrons nous jus ce perron Et, aprés cela, nous verron De Jhesus quel vouloir il a. Sus, levez ! Celïus, Tubal, Abacut et Gedëon lyevent la pierre de Lazaron. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 503).

 

Rem. GRÉBAN, Pass. J., c.1450, gloss.

 

-

[Portant une inscription]

 

Rem. WAUQUELIN, Faits conq. Alexandre Hé., a.1440, gloss.

 

-

"Monument qui symbolise les franchises communales de Liège et figure dans les armoiries de la ville"

 

Rem. MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, gloss.

 

-

"Pierre (de construction)" : ...sitos que pierres à murs envoioit-on Et elle estoit chéue, li traytor glouton Faisoient grant huée et maugrasieus ton, Et prendoient drapiaus, ou de leur caperon S'en torchoient les murs où chaioit le perron (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 454).

B. -

"Construction, palier, escalier (en pierre)" : ...par quoy, quant l'Empereur et le roy arriva, il n'entra mie en la court plus de cent chevaulx, et tout à large y entrerent les diz princes, et ainsi arriverent droit au perron de marbre, environ ..%III.. heures après midi, et pour ce que aisieement pour cause de sa goute ne se povoit l'Empereur soustenir, le roy fist estre preste sus le dit perron une chaiere couverte de drap d'or, et là fu porté entre braz par les susdiz chevaliers, qui en avoient la garde, en la ditte chaiere et assis (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 103). ...et vint le duc de Bourgoingne et monseigneur le conte de Charrolois, son filz, au lieu de Sainct Omer, ensemble la seignorie, et furent les lices dressées et le perron eslevé de pierre moult solempnellement, et là furent actachez les deux escuz, l'ung de Lancelot du Lac, l'aultre de Tristan de Leonnois, et furent icelles lices dressées emmy les champs, dessus le grant chemin tirant à Calaiz (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 121).

 

Rem. Ex. d'a.fr., GD VI, 110a. Sur le perron de Liège, cf. GD VI, 110b (doc. 1467 et MOLINET).

 

-

[Perron où se tient le seigneur, le roi] : Mandez au viel Garin, (...) Qu'avec ses quatre filz, (...) Ilz vous viennent servir a Paris au perron, Leur terre relever a vous et a vo nom, Et faire hommaïge a vous de leur region... (Gir. Vienne D.B., c.1350-1400, 170). ...si descendi au perron et print la damoiselle que il mena aveuc li, tant que il vint devant le roy, auquel il le presenta moult gratieusement (WAUQUELIN, Manequine C.T., a.1448, 144).

 

-

En partic. "Escalier et palier extérieurs donnant accès à l'entrée surélevée d'un bâtiment" : Elle s'advisa neantmains que, pource que chacun jour il ne failloit point de passer devant son huys, allant au marché, elle se mectroit au perron, parée le plus gentement qu'elle pourroit, affin que au passer, quand il jecteroit son regard sur sa beaulté, il la convoitast et requist de ce dont on ne luy feroit refus. (C.N.N., c.1456-1467, 570).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre