C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/renchoir 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RENCHOIR     
FEW II-1 cadere
RENCHOIR, verbe
[T-L : renchëoir ; GD : rencheoir ; DÉCT : renchëoir ; FEW II-1, 26b : cadere]

Empl. intrans. au fig.

A. -

"Retomber (dans qqc., dans une situation dangereuse, défavorable, répréhensible...)" : ...par mes pechiéz je suy pluseurs fois trebuchiéz en leurs mains [des phisiciens praticiens] et si y renchié [renchie ? ay renchié ?] trop souvent (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 204). ...de rechef et de fait, il renchée en celle mesmes sentence d'excommeniement (Doc. 1408. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1 c.1425-1440, 253). Et pour ce sert à propos que, veuz les horribles inconveniens passéz par descors, afin de jamais n'y rencheoir, vivions desormais et à tousjours en union et paix. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 125). Amours qui si m'a decheu Plus ne tendra mon cuer rencheu Pour l'empirer Et le faire ainsi souspirer (CHART., L. Dames, 1416, 289). ...mais, se nous en avons usé aucunement es plus grans besoings et maintenant aprés ung pou de amandement de la premiere infelicité, nous y defaillons, les meschiefz ou nous nous sommes trouvez ont esté tresmauvaiz, mais de rencheoir nous sera mortel. (CHART., Q. inv., 1422, 49). ...et quant il vit que les choses estoient bien affermees en la loy de Jhesu Crist il s'en ala rendre religieux et laissa son royaume a son filz ainsné, lequel entra en ung orgueil et commença a entrer et rencheoir a la secte des payens. (JUV. URS., Verba, 1452, 295).

 

-

"Retomber (dans une faute, une attitude coupable..), récidiver" : Se mal as ouvré, Pour Dieu n'y vueilles rencheoir, Car sentir tu puez et veoir Ce qui en vient. (Mir. pape, 1346, 385). ...Que penitence li chargast Nulle, fors qu'elle se gardast De rencheoir en son pechié (Mir. mère pape, c.1355, 386). J'ai bien veu ce que vous m'avés escript, que jamais vous ne serés en doubte ne ne penserés que je vous oublie ; car par ainsi je vous pardoing ce que vous m'avés meffait. Mais se vous y rencheés plus, je croi que je ne le vous pardonrai pas si ligierement ; que, par ma foi, je ne pense pas a faire chose, a mon pooir, de quoi vous doiés estre en doubte. (MACH., Voir, 1364, 560). ...pour occasion de son dit service de nostre dit cousin, il ait convenu faire ce que dit est et n'aist entencion de renchoir en telx euvres, ainçoiz ait voulenté et affection de nous loyaument servir (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 381). Aussi homme en sa penitance Doit avoir vraie repentance, Et soy garder de rencheoir (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 128). Premièrement le Roy veult et ordonne que, se les habitans de ladite ville ou aucuns d'iceulx renchéent jamais ès meffais dessusdiz, que ceste présente grâce ou rémission leur soit de nulle valeur. (Chron. St-Den. P., c.1383-1385, 36). ...et se pense on que pour riens s'en confesseroit on pour tantost rencheoir, et de ce c'est la mort (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 20). Le remede general est penitence et propos de non rencheoir, et recourir a oroison a saincts et a sainctes (GERS., Annonc., a.1400, 237). ...savoir doivent que il n'est point de doubte que femme n'est tant commune ne acointe de pluseurs que se elle veult bien a certes se disposer a retraire de pechié, quoy que avenir leur en doie, crie mercis a Dieu par repentence et se tire par devers lui par ferme propos de jamais n'y rencheoir : il la gardera bien de tous ceulx qui l'en vouldroient destourner. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 213). ...affin que plus n'y renchoye en la faulte des deux advis precedens, ces trois bagues que veez m'en feront doresenavant sage. (C.N.N., c.1456-1467, 336). Pour ceste foiz il vous est pardonné, mais de rencheoir gardez vous en, pour autant qu'il vous touche. (C.N.N., c.1456-1467, 411).

 

.

Inf. subst. : L'ABBEESSE. Je le vous pardoins quant ycy, Mais gardez vous du rencheoir. (Mir. abbeesse, 1340, 64). ...en ce point m'a delaissé en greigneur doubte, dont le rencheoir est dangereux. (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 247).

B. -

"Faire une rechute (dans la maladie), rechuter" : Et s'estoie flewes assés Et de maladie lassés, Ne nulz ces meschiés ne savoit, Qu'aveuc moy personne n'avoit A qui je m'osaisse complaindre. Si prins a palir et a taindre Et mes cuers trop fort a fremir, Si que j'en perdi le dormir Et le mangier, car ne manjoie Se petit non ne ne dormoie. Joie n'avoie ne soulas, Ains disoie souvent : "Hé ! las !" Secretement et en mon lit, Sans avoir joie ne delit, N'avoie bon jour ne demi. Mais il ne m'estoit riens de mi, Fors de ma douce dame chiere, S'en avoie mate la chiere. Bonnes gens, ainsi me cheÿ Qu'aveuc ces meschiés rencheÿ ; La cuidai bien faire ma fin ! (MACH., Voir, 1364, 88). Car trop doubteuse est maladie Dont on renchiet. (Mir. emper. Romme, 1369, 262). Sextement sciatique et podagre, quant elles sont curees, elles retournent pour petit de cause pour le siege du membre et pour la largesse des conduis et des membres prochains concomitans, mais es aultres jointures on n'y renchiet pas si tost. (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 19). Car, quant l'omme a esté longuement malade et il pense aux miseres qu'il a souffert par la langeur de sa maladie, il est aprés trop plus solliciteux et diligent de garder sa santé, car il a pauour de renchoir en sa maladie. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 142). Lequel Mathurin fut emporté et mené au lieu de Rechauveteau, auquel lieu il fut par l'espace de XV. jours, et disoit-on qu'il estoit guery, mais depuis, par ce qu'il fut remué de lieu en autre sur une charrete, son sang se esmeut, dont il rencheut, tellement que, par mauvais gouvernement ou autrement, deux ou troys jours après, il ala de vie à trespas. (Doc. Poitou G., t.12, 1477, 169).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre