C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/repasser 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REPASSER     
FEW VII 717a *passare
REPASSER, verbe
[T-L : repasser ; GDC : repasser ; FEW VII, 717a : *passare ; TLF : XIV, 857a : repasser]

A. -

"Passer à nouveau ou en sens inverse (qq. part), repasser (qq. part)" : Phillibert l'apperceut bien [Geoffroy] et qu'il vouloit repairier, et s'en vint a ses gens, et les remena assez prez du chemin par ou ilz estoient venus, et les fist embuschier ou bois, car il vouloit laissier repasser Gieffroy, et s'en vouloit venir aux logeiz après lui. (ARRAS, c.1392-1393, 199).

 

-

Repasser en son pays. "Revenir dans son pays" : Et trouverent grant foison de bonne gent qui moult honnourablement receurent Gieffroy et sa compaignie, et moult se donnoient merveille de son grant et de sa fierté. Et dient que ces freres conquerront moult : Je croy que cestuy cy ne repassera jamais en son pays tant qu'il aura conquesté quelque terre que ce soit par deca. (ARRAS, c.1392-1393, 215).

 

-

Repasser par : ... ilz ne povoient repasser que par Fribourt ou par Balle, et lui sembla, s'il en povoit avoir l'un, que legierement pourroit desconfire ses ennemis. (ARRAS, c.1392-1393, 284).

 

-

Part. prés. en empl. subst. masc. "Celui qui passe à nouveau au même endroit" : ...des reparations qu'il convient faire ou pont Nostre Dame, et pour obvier ad ce que les passans et repassans et demourans sur icelluy pont ne feussent et soient en danger de leurs personnes et biens (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1449-1450, 631).

B. -

Repasser + compl. de lieu. "Retraverser, franchir à nouveau ou dans l'autre sens" : Tu l'as servi ; se plus la sers, De plus en plus seras ses sers, Et je meïsmes y seray Qui tout adès te puniray. Et se tu vues outre passer, Je te feray tout repasser [var. rapasser, respasser]. Aïde toy ; je t'aideray. Honnis toy ; je te honniray. Fais dès or mais ce qui te plait. Je ne t'en quier plus faire plait. (MACH., D. Aler., a.1349, 390). ...il ... passa parmy le royaulme de Navaire tout paisieblement ; et aussy passerent touttes manieres de gens d'armes qui passer vouloient, et repasserent les montaignes de Rainchevaulx et tout au long du pays des Bascles, et entra le duc de Bourbon en Berne, à Sauveterre. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 125). ...en voie De retour est et en l'adresce Le roy (...) ; Repassé a ja touz les pors (Mir. ste Bauth., c.1376, 121). Et sachiez que tous ceulx qui n'y vouldront venir de bonne voulenté, tant de ma gent comme des autres, je leur donray or et argent assez, et navire avittaillié pour repasser la mer. (ARRAS, c.1392-1393, 109). Et Gieffroy s'ordonna d'autre costé et se pourvey de ce que mestier lui estoit, et eut bonnes guides, et ot bien enquis de ses ennemis, et les passaiges par ou ilz povoient repasser la riviere (ARRAS, c.1392-1393, 284). Toutes ces choses veues, le roy vint coucher en Naples en son logis, et repassa les crotes. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 265).

 

-

Repasser (un cours d'eau, un plan d'eau...) à qqn. "Faire passer (un cours d'eau, un plan d'eau....) à qqn, à nouveau ou dans le sens inverse" : Aux mariniers qui nous ont passé et repassé le port, à aller et venir à Saint-Victor, le jour des pardons, en don à eulx fait, en ung florin d'Utref (Comptes roi René A., t.3, 1480, 247).

 

-

Repasser pied delà la mer. "Retraverser la mer" : Par Mahon, dist le soudant de Barbarie, se ilz [les chrétiens] estoient tous cuiz, et il feust acoustumé de mengier telle char, il n'en y a pas assez pour nous repaistre. Et par ma loy, s'il n'y avoit que moy et ma gent, si n'en repasseront il ja pié dela la mer. (ARRAS, c.1392-1393, 226).

V. aussi rapasser, respasser
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre