C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/reporter 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REPORTER     
FEW IX portare
REPORTER, verbe
[T-L : reporter ; GDC : reporter ; DÉCT : reporter ; FEW IX, 208b : portare ; TLF : XIV, 882a : reporter1]

A. -

"Remettre en son lieu initial" : ...en abaiant li chiennès m'aprocha, Tant que ses dens a ma robe acrocha. Si le hapay, Dont il laissa de paour son abay. Mais en mon cuer forment m'en deportay, Pour ce qu'a sa dame le reportay, Pour avoir voie Et occoison d'aler ou je voloie ; Si que toudis son poil aplanioie. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 103). Bien le volsist véoir reporter en litière, Et elle euist Bauduin gisant lés se costière. (God. Bouillon R.B., t.3, c.1356, 491). Daniel se mist en estant Et si menja de ce mes tant Qu'il fu saous et repeüs Et de l'amour Dieu embeüs. Ce fait, li angles reporta Abacuc que la aporta Et le mist en la propre place Ou pris l'avoit, en po d'espace. (MACH., C. ami, 1357, 43). Ysabel, tost, sanz plus preschier, Reportez cest enfant couchier Ysnellement. (Mir. Clov., c.1381, 253). LE SECRETAIN. (...) Amis, en sauf mon crucefiz Vueil reporter. (Mir. st Alexis, 1382, 318). ...par la translation dez corps saintz et dignez reliquiaires de pays en aultre, dont lez aucuns ne furent puis reportés (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 145). SACERDOS YDOLORUM. Pas icy je ne demeurray ; Mes dieux m'en convient repourter En leur temple, sur leur haulter, Car riens ne font en ceste place (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 104).

 

-

Reporter (une charge). "Remettre une charge (entre les mains de celui qui l'a décernée), la rendre à qui de droit" : Item, deveis savoir que ly eskevinaige de Liege, et, generalment, tous aultres eskevinages et tenancherie de cours jurées, qui sont al loy de Liege, sont de teile nature et franckies, de droit imperiauls, qu'ilh sont perpetueis alle vie de cheaux qui les tinent. Et ne puelent jamais eistre rosteis, s'ilh n'y renunchent de leur greit et le reportent sus, sens destraintion, en main de saingnour ou de son maieur, nient en aiouwe d'aultruy, mains en aiouwe de saingnour propre. (HEMRICOURT, Patron Temp. B., c.1360-1399, 97).

 

-

Reporter qqc. "Rapporter qqc." : Jehan de Laon, chevaucheur, qui avoit asporté lettres au Roy du cardinal de Rouan, du chancelier, de Pierre Scatisse et de plusieurs autres de parties d'Avignon, et qui leur reporta lettres du Roy, et pour son retour, à la relacion maistre Jehan le Royer, 20 roiaux. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352-1360, 264). Et celui qui en reporte moins que il n'avoit mis au commencement, l'en dit que il a damage (ORESME, E.A., c.1370, 291). ...se laisse adresser au maystre des adresses, prenge au mieulx toutes les choses qui lui adviennent soubz le conduit de la providence divine, sans murmure, et soit tousjours en fiance de reporter le fruit de son oreison (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 155). ...quiconques la barguignoit, il l'avoit aussi bien a creance que a argent sec (...) bref, nul ne s'en alloit sans denrée reporter. (C.N.N., c.1456-1467, 519).

 

.

[Une réponse, des nouvelles...] : "Biaux seigneurs, je say bien que vous attendez response ; car sus les parolles que vous m'avez dictes et monstrées, vous estes chargiez de reporter à monseigneur et à messeigneurs ses oncles responce." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 16). Qant li Escoçois oirent ceste response, il furent tout abus et veirent bien que li Englés voloient la guerre. Toutesfois, il respondirent et dissent que il n'estoient pas cargié de proceder sus tels trettiés, et que les paroles que il avoient oy et entendu, seroient reportees au pais. (FROISS., Chron. D., p.1400, 206).

 

-

Reporter qqc. à qqn. "Rapporter, remettre, rendre qqc. à qqn" : LE ROY D'ESCOSSE. Lembert, pour toy brief depeschier, Ce mandement reporteras A mes gens (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 48). Et encores à leur departement, leur donna il grans dons et biaus jeuiaus et riches presens pour reporter à leurs femmes (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 83). Elle [la Passion] est a Jehan Floichot (...) Lequel prie ou non de Jhesu Que se aucung luy desrobboit, Ou d'aventure il la perdoit, Que on luy vuille repourter, O a tout le moings enseigner, Et grandement paiera le vin Pour le desjunout au matin De ly et de son compaignom. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 269). Lors le roy, pour abregier, print quatre de ces pointes qu'il envoya a Saintré, et les autres quatre rendit ausdiz seigneurs d'Endach et de Morg pour les reporter au seigneur de Loissellench. (LA SALE, J.S., 1456, 163). Roy d'armes et vous autres heraulz, mes amis, ce tresgracieux et vaillant escuier Jehan de Saintré je mercie, mais sauve sa grace je ne suis pas celle qui ait ce bracelet desservi comme il dit, mais est bien a celle par qui il a ce jour tant de grace et de honneur acquis, et pour ce lui reporterez et lui direz que il me soit pardonné. (LA SALE, J.S., 1456, 132).

B. -

"Rapporter qqc. (des propos, ce qui a été dit, ce qu'on a vu...)" : Et [vous], que faites (vous) oreillars, Qui fait de vos oreilles sacs Aves pour les maus ensachier Qu'ont reporte li mal parler ? (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 170). Or est einsi que depuis un po de temps en sa, vous avez pris merencolie seur moy, ou par faus rapport, ou par vostre volonté, ne say le quel. Assez de foys vous ay dit et prié que il vous pleust à moy dire pour quoy vous me portez malivolence, ne se aucuns vous avoit reporté aucune chose de moy qui fust contre vostre honnour ou la moie. Car se ainsi estoit que nuls le vous heust raporté, j'en estoie prest de moy descuser par devant vous, en disant que il avoit menti faussement et mauvaisement, et que je m'en deffenderoie par mon corps, einsi comme J. chevalier se doit deffendre (MACH., P. Alex., p.1369, 228). ...Et si avoit, si com je croy, Avecques li o V. ou VJ. Des gentils hommes dou païs, Sans les autres qui escoutoient Par derriere ce qu'il disoient. Bien fu qui tout ce reporta Au roy, et qui li enorta Qu'il preïst crueuse vengence De si très grant desordenence. (MACH., P. Alex., p.1369, 257). LE MESSAGIER. (...) Et pour savoir l'estat aussi De vous m'a il envoié cy (...). L'EMPERERIS. De reporter lui te conmet Que nous sommes touz sains et druz (Mir. emper. Romme, 1369, 272). Coment courreurs du Prince courroient et reporterent le fait des enemis (HÉRAUT CHANDOS, Vie Prince Noir T., c.1385, 118). Lesquelles confessions faites par icellui Ernoulet, prisonnier, ouyes, ledit maistre Jehan de Cessieres dist que ce que il avoit ouy cognoistre audit prisonnier il reporteroit et diroit de bouche à mesdiz seigneurs de parlement (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 297). Au conte d'Arondiel fu leur fait reporté, Et toute la response li ont bien endité (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 528). ...pour ce que l'en puet reporter au Roy ou aultres seigneurs pluseurs paroles sinistres de ceulx qui sont es offices de justice (BAYE, II, 1411-1417, 43). ...et ay reportée l'election à monseigneur le Dauphin, pour ce que le Roy estoit malade de sa maladie acoustumée (BAYE, II, 1411-1417, 104). J'avoye esté bien asseuree Et advisee Que mal fariés de le jucger. Pour ce fus triste et desolee, Quant reportee Me fut la crie pour aler Le bon Jhesus accompaignher Cruxiffier. (Pass. Auv., 1477, 277).

 

-

CHASSE Reporter par le pied et par les fumees. "Rendre compte (au maître de la chasse, à l'assemblée) des traces et des fumées du cerf chassé" : Aprés, quant il vendra a l'asemblee et fera devant le seigneur et ses autres compaignons son report ou de veüe a l'ueill ou de reporter par le pié ou par les fumees, qu'il aura en son cor ou en son giron, et chascun dira : "Veez ci grant cerf", et, si est en bonne meute (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 55).

C. -

Au fig.

 

1.

Reporter qqc. à qqn. "Rendre à qqn le bénéfice de qqc." : ...le prescheur doit reporter a Dieu le fruit de sa predicacion par effect de bonne oeuvre et de sainteté de vie (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 379).

 

2.

En reporter à qqc. "Se référer à qqc." : ...car autrement seroient il [les artifices] destruites et periroient, se celui qui fait aucun ouvrage ne en reportoit a la value de tant et de tel comme il a fait, et se celui qui reçoit tele chose ne en bailloit ou faisoit encontre tant vaillant (ORESME, E.A., c.1370, 291).

 

-

Empl. pronom. Se reporter à qqc. "Se référer à qqc." : ...lez subjés aussi (...) protesterent que ilz ne renuncient mie a la souveraineté et ressort du roy de France, et si reportoirent au dit traitié de Calays (Songe verg. S., t.1, 1378, 278).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre