C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/subroger 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SUBROGER     
FEW XII subrogare
SUBROGER, verbe
[GDC : subroger ; FEW XII, 350b : subrogare ; TLF : XV, 1019b : subroger]

I. -

Empl. trans. "Mettre qqn à la place de qqn d'autre pour lui succéder ou le remplacer dans ses droits ou dans ses fonctions" : ...se les diz esleuz ou li uns d'euls ne vouloient ou ne povoient, par aucun empeschement, vaquier ne entendre à faire les choses dessus dites, chascune des dites parties esliroit ou subrogueroit un autre en lieu de celui que l'en aroit esleu (Doc. Poitou G., t.2, 1342, 240). Fabius fu subroguez a Romme en lieu de Aulius maistre des chevaucheurs (BERS., I, 9, c.1354-1359, 23.6, 42). ...ne ne peus dire que tu subrogueras aucun qui sera avecques toy en lieu de ton compaignon qui a renoncié, comme il ne soit pas chose leüe en censorie substituer aucun, neys encore en lieu de censeur mort ! (BERS., I, 9, c.1354-1359, 34.17, 62). ...car il est certain que le pueple de France si deposa Childeric, roy de France, et fust subrogué et mis en son lieu le roy Pypin. (Songe verg. S., t.1, 1378, 153). ...maistre Pierre Granier, lequel je avoie surrogué et commis ou lieu de moy à faire et parfaire les criées des maisons (...) et pour recoler les inventoires des meubles (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 163). Voicy noz deuz gens separéz, Et voicy deux sors preparéz (...) : L'un en y a qui a ung signe De quoy a part signé l'avons (...) ; Le second de signe n'a point. S'avons consentu, sur ce point, Que vous les tiendrés en voz mains Et eulx deux qui sont incertains Ou le signe est n 'en quelle espece, Viendront tirer chascun sa piece ; Et celuy a qui escherra Le signe, subrogué sera Ou lieu qui est ja devisé. [Il s'agit du choix par tirage au sort du remplaçant de Judas, (cf. Actes I, 15-26)] (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1048).

 

Rem. Doc.1332 ds TLF. GRÉBAN, Pass. J., c.1450, gloss.

 

-

Subroger qqn à qqn : ...quant la cité fu prise par les Gaulez en cele lustre ouquel L.. Papirius le censeur subrogua a C.. Julius, son compaignon qui estoit mort, M.. Cornelius Malugueys afin que il ne le convenist renoncier et ceder a son magistrat (BERS., I, 9, c.1354-1359, 34.20, 62). ...feismes commandement a Richart de Brumare qui pieça avoit eu la garde et gouvernement d'icellui clos, du navire, armeures et artilleries appartenans au dit office ouquel il avoit esté subrogué ou lieu de Aubert Stancon (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1381, 168). Ce jour, a la Court ordonné que maistre J. Foulon, secretaire de monsr de Berry, et Nycholas Bonnaut, bachelier en loiz, curé de l'eglise du Puy Nostre-Dame, seront surroguez par la Court à maistre J. Moreau, donné par la Court curateur aux biens de feu monsr Seguin d'Anton, arcevesque de Tours (BAYE, I, 1400-1410, 40).

 

-

Subroger qqn à + inf. ou subst. désignant une activité. "Désigner qqn (à la place d'une autre personne) pour faire qqc." : Pour ce que maistre J. de Saint Verain, president en la Chambre des Enquestes, estoit en necessité de maladie (...) la Court a au jour d'ui surrogué et surrogue (...) maistre Adam de Baudriboz, conseiller du Roy nostre Sire, à l'exercice dudit office de president en ladicte Chambre des Enquestes in vicem dudit de S. Verain. (BAYE, II, 1411-1417, 209). Ce mesme jour, la Court a surrogué maistres Pierre LE FÈVRE, president en Parlement, et Nicaise Bougis, secretaire du Roy, à l'execucion du testament ou derreniere voulenté de feu messire Guillaume d'Aunoy (FAUQ., I, 1417-1420, 39). Ce jour, maistre Phelipe du Solier a esté surrogué ou fait de l'execucion de feu messire Henry de Savoisy, archevesque de Sens, ou lieu de Jehan de Montandier, prisonnier des ennemis (FAUQ., II, 1421-1430, 170). ...et lui [le conte de Clermont], ses besongnes en ses pays appoinctées, comme duc et seigneur fut subrogué à mener les gens d'armes que le feu duc Loys son père avoit mandés. (CABARET D'ORV., Chron. Loys de Bourb. C., 1429, 317).

 

-

Empl. abs. Subroger des autres. "Remplacer en choisissant parmi les autres, désigner d'autres personnes en remplacement" : Quant à la subrogation des ostages mors, dient les messagers du roy de France que (...) le roy de France fera toute diligence qu'il pourra de subroguer des autres, se il en peut avoir qui y veulent aler. (Instruct. ambass. Ch. V, D., 1368-1369, 131).

II. -

Part. passé en empl. adj. ou subst.

A. -

Empl. adj. "Qui est substitué à qqn d'autre pour lui succéder ou le remplacer dans ses droits ou dans ses fonctions" : ...la Court (...) leur taxera leurs gages raisonnables, et qui ordonnera comment et par quel maniere sera distribué et ordonné ce qui sera receu par eulz surroguez. (BAYE, I, 1400-1410, 40). À Jehan de Mareul et Colin Therouenne, marguillers et parroissiens de ladite eglise de Roissy en Parisis, ausquels, pour certaines considerations et causes contenues en certain transport à eulx faict oudit nom par lesdits Pierre de Tremblay et Robert Charpentier, comme executeurs subroguez desdits feu maistre Robert Lijotte et Aubert Gobin, leur ont transporté le reste desdites 22 l. p. de rente (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1450-1451, 731).

B. -

Empl. subst. "Celui qui est substitué à qqn d'autre pour lui succéder ou le remplacer dans ses droits ou dans ses fonctions" : ...ordenons que en icelle nostre chambre demeurent oultre lesdiz ordinaires et subroguez (Ch. VI, D., t.1, 1406, 296). Ce jour, les executeur et surroguez au fait de l'execucion du testament de feu maistre Guillaume Intrant ont reiteré et recité leur requeste autrefois faite par eulx en la Court (FAUQ., III, 1431-1435, 150). ...Jehan Berry (...) greffier de la court du roy, subrogié de maistre Jehan de Langlée... chargé d'aller au pais de Savoie jusques à Gappancez, pour illec fere publier les lectres de l'edit et deffense faiz par le roy nostre dit seigneur de non aler es foyres de Geneve (Lettres Louis XI, V., t.2, 1461-1465, 135). Item, lesquelz conservateurs particuliers, qui ainsi seront commis pour la part du Roy et pour la part de mondit seigneur de Bourgoingne, ou leurs subrogués ou commis, s'ilz avoient legitime excusacion de non y vacquer en personne, c'est assavoir les deux de chascune marche pour les deux costez, seront tenuz d'eulx assembler chascune sepmaine le jour de mardi, (...) pour communiquer illec de toutes les plaintes et doleances qui seront survenues d'ung costé et d'aultre touchant lesdictes tresves (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 224-225).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre