C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/value 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 3 articles
 
 Article 1/3 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MIEUX-VALUE     
FEW XIV valere
MIEUX-VALUE, subst. fém.
[GD : mielsvalue ; FEW XIV, 132b : valere]

"Plus-value, bénéfice"

REM. Doc. 1421 (Metz, et sans ceu que ciaulz dis estraingierz ou estraingiere en randixent nulz prouffit ne muelvallue a nostre citeit) ds GD V, 326c.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

 Article 2/3 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PLUS-VALUE     
FEW XIV valere
PLUS-VALUE, subst. fém.
[FEW XIV, 132b : valere ; TLF : XIII, 613a : plus-value]

"Augmentation de la valeur ou du rendement d'une chose"

REM. Doc. 1457 ds FEW et TLF.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 3/3 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     VALUE     
FEW XIV 132b valere
VALUE, subst. fém.
[T-L : valüe ; GD : value ; FEW XIV, 132b : valere]

A. -

"Valeur pécuniaire, valeur marchande" : Et que les diz religieus, depuis ce que dit est, avoient souffisaument sommé et requis le dit prieur et les dictes religieuses que il se voulsissent cessier de eulz empeeschier en leur dicte saisine, et rendre et restablir les dictes dismes aus lieus dessus diz ou les huit sextiers de grain dessus diz pour la value d'icelles (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1335, 108). Biau filz, n'en doubte : s'ilz [les escharboucles] dechéent Par moy la value d'un dé, A double vous yert amandé. (Mir. pape, 1346, 391). Mon seigneur, pour les grans values Dont il [les escharboucles] sont et pour leur renom, Je lo que ceste eglise ait nom Nostre Dame des escharboucles. (Mir. pape, 1346, 396). ...le four de Loysi, au pris de VI livres de terre ; et se plus ou moyns valoit ladite value (Trés. Reth. S.L., t.2, 1348, 105). Et vraiement, s'envers li bien besong, En si grant saut Serai que mais mon mal que trop ressong Ne priserai la value d'un cong, Car de joie n'arai, bien le tesmong, Jamais deffaut, Et si raray bon espoir qui me faut, Ne de desir qui me point et assaut Ne priseray rien l'estour ne l'assaut, Ne pres ne loing. (MACH., F. am., c.1361, 171). Et de ce, ledit deffendeur estoit tenus de faire amende aux diz religieux et de leur restituer tout ce qu'il avoit prins, levé et peschié en la dicte riviere, ou la value (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1377, 473). Je vous requier (...) qu'il vous plaise a moy donner un don, lyquelx ne vous coustera ne forteresse, ne chastel, ne chose nulle qui guerres vaille. Lors respondy ly contes : S'il plaist a mes barons, il me plaist bien. Et cilz dirent : Sire, puis que c'est chose de si petite value, vous ne lui devez pas reffuser. (ARRAS, c.1392-1393, 32). ...et de toutes chosez ne retindrent que la value et montance de ce qu'il leur estoit necessaire a vivre .L. jours (Saladin C., c.1465-1468, 66).

 

-

À la value (de/que). "À la valeur (de qqc./que)" : LA MÉRE AU PAPE. (...) Baillez ça ma pire cotelle Et un surcot a la value : De ceste robe devestue Vueil estre tout maintenant (Mir. mère pape, c.1355, 373). Car se le charpentier a fait au cordouennier une maison, il convient que le charpentier ait du chaucement du corduennier a equalité et a la value de la maison. (ORESME, E.A., c.1370, 295). ...car il convient que le laboureur ait du chaucement a la value que le cordouennier a de son fourment. (ORESME, E.A.C., c.1370, 296). ...il veoit que sondit darrenier maistre Blanchebarbe ne lui faisoit aucun autre prouffit qu'il avoit acoustumé de fere, et qu'il ne lui bailloit pas de l'argent à la value qu'il en avoit gaigné (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 60). ...[il] se parti et ala en la ville de Beaune en Bourgoigne, en laquelle il vendi icellui drap la somme de XVJ fr. d'or, ou monnoye à la value, qu'il en ot et receupt. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 136). ...la vigille de la Trinité, vint tant de poisson à Paris que on avoit IIII ou V bonnes solles pour ung gros, et l'autre marée à la vallue (Journal bourgeois Paris T., 1419, 125). Toutevoie je conseille a France qu'elle te recompense en argent et or, de quelque bonne somme d'or a la value des revenues que as en France (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 269).

 

-

La value de + valeur minimale. : ...il ne les priseroit la value d’un espy de blé (Galien Rethoré K.K., 1500, 234). ...ne oncques ne lui meffit la value d’ung parisi (Galien Rethoré K.K., 1500, 337). ...il ne les doubtera la value d’un bouton (Galien Rethoré K.K., 1500, 376).

B. -

Au fig. "Valeur"

 

1.

[À propos d'une pers.] : Dont fist l'empereur tous ceulx de Romme mander qui estoient de vallue, et les fist mengier en son palaiz. (Bérinus, II, c.1350-1370, 39). ...quant personne est de grant renommée, c'est signe de grant value (Mir. prev., 1352, 232). Homme ne sçay de sa value Ycy entour. (Mir. chan., c.1361, 157). Et ce mout durement m'arguë, Dont je tressue, Et ma coulour desteint et mue ; S'en pers maniere et contenance, Que ne suis pas de tel value Que receüe Soit de moy l'amour ne heüe De dame de si grant vaillance. (MACH., Les lays, 1377, 333). Qu'assez descreüe Seroit sa value, S'elle estoit tenue De grace et de pité nue. Mais ces .IJ. faillent en li. (MACH., Les lays, 1377, 382). Certes, dist le duc d'Anjou, Monseigneur, cellui à qui vous l'avez donnée est un homme de nulle value, et n'est souffisent d'estre en tel office. (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 59). ...contrariant à mon vouloir et au desir ardent que j'avoye de le par mes escriptz povoir honnorer en sepulture à l'equipollent et deu de sa vallue (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 176). S'il ne se puet vengier, ne prise se value. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 636). ...ce me vient par la rigueur de ma dame et par la petite vallue de moy (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 159). ....il fault que, ravy en la contemplacion de vostre glorieuse value, vostre humble amy soye, desirant vostre grace, souspirant vostre allyance et requerant les dieux et Fortune que de vous et de moy facent une maison et un lit ou les plaisirs souverains de ce siecle puisse embraissier et trouver amoureuse fellicité (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 150). Je vous salue, mon treshault seigneur Comme ad celuy a qui honneur est deue, Treshaultement sans point avoir saveur Car sur ma foy g'y suis tresbien tenue. Roy n'a ceans de si tres grant vallue Ne royne aussi, je le vous acertaine (Feste roys, c.1475-1500, 308).

 

Rem. Chasse am. W., a.1509, gloss.

 

-

Estre en la value (de). "Être digne (de)" : Messaigier suis certainement A roy de Parthes proprement (...) Lequel chierement vous salue, Car bien estes en la value (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 16).

 

.

Estre à la value de + inf.. "Être digne de" : Par mon ame, je ne le dy pas pour envie que je aye d'estre jolye, mes pour ce qu'il m'est avis que vous estes bien a la vallue de me tenir auxi honnestement et plus que n'est son mary. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 40). Par m'ame, fait il, je ne vouldroie rien blasmer, mes il m'est avis que je suy auxi bien a la vallue de vous faire service et plaisir comme est celui dont j' ay ouy parler. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 88). Ce c'estoit [Jargeau] ville de tenue (...) Ou qu'elle fust a la value De la tenir en seureté, En puissance et auctorité De cela seroye d'acort La garder en solanité, Vaillamment juques a la mort. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 573).

 

-

Selon ce qu'il est de value. "Selon son mérite" : Et, se vous veez un bon homme d'armes qui soit povres et en petit estat de vesture ou de monteure, donnez lui du vostre selon ce que vous sentirez vostre aisement et selon ce qu'il sera de value. (ARRAS, c.1392-1393, 85).

 

2.

[À propos d'une chose] : ...qui aucune chose atent Et a celle heure qu'il y tent, Droit sus le point qu'il la desire, Il l'a tantost sans contredire, Sans peinne avoir et sans mal traire Et sans nulle chose contraire, Qu'elle est de petite value, Pour ce qu'elle est si tost venue Pour lui ; car trop po puet durer, Dès qu'il l'a sans peinne endurer. (MACH., D. Aler., a.1349, 300). Et que celui de qui l'oeuvre est moins bonne en face plus, jusques a la value de l'autre ["celle de l'autre, celle d'autrui"]. (ORESME, E.A.C., c.1370, 294). C'est adire quant une personne ne se veult accorder au fait et au dit des autres personnes, et si veult que ce qu'il dit ou fait soit tenu pour ferme et vray, soit voir ou mensonge, et ce que autre et plus saige de lui dira soit de nulle value. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 22). ...ung pou luy desplaisoit la folie du premier venu, qui trop fort a son gré se boutoit en chose de petite value. (C.N.N., c.1456-1467, 229). LE SECOND PREBSTRE. Celuy qui fait sa bas regner Toute chose en vraye value A bon port vous veille mener (LA VIGNE, S.M., 1496, 149). ...suppliant vostre tres reverende Paternité l'avoir pour bien agreable et acceptable en excusant les faultes du simple suppliant par trop loingtain imitateur des haulx, excellens et elegans orateurs, lesquelz en semblable matiere ont premierement par cy devant mises les mains si tres elegamment que cecy vous pourra sembler chose de bien petit estime et quasi de nulle vallue (ANTITUS, Poés. P., c.1500, 50).

 

3.

En partic. DR. "Valeur juridique" : ...nous avons receu les lettres closes de vous noz genz des comptes faisant mencion de l'ordonnance que fait avions sur les dons et graces que nous faisions a plusieurs et diverses personnes, lesquels dons et graces par ladite ordenance n'estoient point de valüe se en noz lettrez les diz dons et graces ne estoient declarez et especifiez singulierement et nomméement touz les autres dons et graces que nous ou noz predecesseurs eussiens fait tant a ceuls a qui nous faisons de nouvel lesdiz donz et graces comme a leurs devanciers (PHIL. VI VALOIS, Lettres closes C., 1335, 57).

 

-

De nulle value : ...et pronunçons pour de nulle value l'opposicion faite de par ledit Guillaume contre la prinse des dis gaiges (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1335, 70). ...otroions et acordons que tout ce qui a esté fait par nos predecesseurs et par nous ou nos gens es lieuz dessus diz en excercitant les dites justices soit reputé et tenu pour nul et de nule value, sauf nostre droit en toutes autres choses (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1336, 73). Amis, or les garde, Et seur ce fay tel ordenance Que chascuns sache sa sentence, Et fay tant qu'elle soit tenue Ou elle est de nulle value. (MACH., C. ami, 1357, 121). Et la constitucion du prince est de nulle value et de nul profit se elle ne se conforme a la doctrine de l'eglise (FOUL., Policrat., IV, 1372, 62).

 

4.

"Force, pouvoir (d'une pers. ou d'une chose)" : Doulce vierge, ave Maria. Ne vous say plus biau salut dire, Ne mon pouoir ne peut souffire, Ne n'a value. (Mir. ev. N.D., c.1348, 74). Et puis Mercure qui beau parler emparque Luy a baillé son glaive industrieux, Vallant autant par extime en tous lieux Qu'a Perceüs, cil dont fut la bellue Morte, et livree par la force et vallue Andromede, fille de Caliopé, De ce dict monstre, dont Fame le salue Com protecteur de Sephe et Ethiope (ANTITUS, Poés. P., c.1500, 9).

 

-

Estre de value à qqn. "Être utile à qqn" : Chier compains, je vous vueil sommer (...) Que celle chose que savez Qui vous peut estre de value, Me nommez (Mir. Amis, c.1365, 59).

 

5.

Loc. À la value. "En valeur" : Icellui chevalier estoit merveilleusement grant et grox, à la value, plus, sans comparoison, que le Chevalier Lombart qui se combatit à Cleriadus (Cleriadus Z., c.1440-1444, 665).

 

-

Ou à la value. "Ou à peu près (à l'équivalent)" : Tout premierement un coffin De cuir bouli, poli et fin, Avoec lettres belles et sages Me mist en le main li messages Et me dist, ou a le value : " Sire, nos mestres vous salue..." (FROISS., Pris. am. F., 1372-1373, 112).

 

-

À la value de qqc. "À la valeur de qqc., à l'équivalent de, en proportion de" : Et pour tant c'est raison que je le vous merisse a mon povoir, car je n'ay pas voulenté que de faire en mon devoir, combien que je ne le pourroye assouvir a la value de la haulte honneur que vous m'avez faicte ; mais je vous supply humblement que vous veulliez prendre en gré ma petite puissance. (ARRAS, c.1392-1393, 118).

 

Rem. GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 30393 ; Guill. Orange T.H.G., p.1450, gloss.

 

-

À la value que. "À mesure que" : Voiant conment en son servage Sathan tenoit humain lignage Et qu'en enfer touz descendoient A la value qu'il mouroient, Son fil en terre nous tramist (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 266). Or tost, sanz riot ne dangier, A la value que venez, A table tost seoir alez (Mir. st Alexis, 1382, 284).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre