C.N.R.S.
 
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     AUGUREMENT     
FEW XXV 885a augurare
AUGUREMENT, subst. masc.
[T-L : augurement ; GD : augurement ; FEW XXV, 885a : augurare]

A. -

"À Rome, prédiction de l'avenir par l'interprétation du vol des oiseaux" : Lors ont les Romains tremis en Sabine pour querre le dit Nume, lequel il avoient esleu en roy. Mes quant il le oït que il voloit que les diex fussent de ce conseilliez par augurement, c'est par la science de deviner par les oiseaus, si comme jadis avoit esté fait quant Romulus fu faiz roys de Rome. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 18.6, 29). Tanaquil fut meu alegre de cest prodige et de ceste merveille celestial, comme femme qui mot savoit de la science d'augurement et deviner selonc la coustume des Etrusquez, dezquels elle estoit nee. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 34.9, 60). "...Di moi, dist il, est il chose possible que ce que je ai a present en ma pensee peust estre fait ?" Liquelz a tantost respondu que oïl et que einci [le] li monstroit son augurement et ses oyseaus. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 36.4, 63). D'ilecques en avant tant de honeur a esté fait aus auguremens et a la prestrie de ceus que nule chose ne estoit faite ni a l'ostel ne a la bataille, se premierement elle ne fust auguree (BERS., I, 1, c.1354-1359, 36.6, 63). Dont li Romain avoient tous jours un perpetuel office ou il establissoient de pluseurs solennés personnes que il eussent qui regardoient et pronostiquoient de leurs aventures par la science des oisiaus, et celi estoit appelés augur et la consideration que il faisoit estoit appelee auguremens et estoit un office et une dignité qui duroit a vie et qui n'estoit pas anuel comme estoient les autres. (BERS., Gloss. D., c.1355, 136).

 

-

"Signe favorable fourni par les oiseaux" : Au commencement de cest euvre, dit on, que les dieux meurent une [deité] a demoustrer et a jugier la peysance [et ] grandeur de tres grant empire, car comme les oyseus [l. oyseaus] par leur auguremens eussent demoustré de toutes les autres temples que il fussent destruyz, il ne voussirent nule chose demoustrer de la destruction du temple de celi dieu qui a [non] Terminus. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 55.3, 91).

 

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[Faire qqc.] par augurement. "[Faire qqc.] à la suite d'auspices favorables" : Et afin que toute la dicte monteigne fust toute de Jupiter et de son temple et delivré de toutes autrez religions, il establit oster et destruyre par auguremens lez autres lieus sains et les temples qui ilecquez estoient (BERS., I, 1, c.1354-1359, 55.2, 91).

B. -

"Divination en général" : Pierre de Bloys recite en son Epistre contre auguremens que pluseurs princes et autres ont esté deceus et mis a perdicion par telz divinemens. (DESCH., Oeuvres R., t.7, c.1370-1407, 196). Item ou XVIIe chapitre du Quart livre des Rois dit, quant il parle de la destruction du royaume d'Israel et du peuple : entre les autres causes il assigne ceste, et dit qu'ilz servoient a divinacions et a auguremens ; et puet l'en conclure que ainsi que les autres royaumes et peuples furent destruis par telz divinemens et mauvais ars, le royaume de Juda, cellui d'Israel et la cité de Jherusalem alerent semblablement a destruction. (DESCH., Oeuvres R., t.7, c.1370-1407, 198). ...la dicte pronosticacion ou augurement luy estoit apparue en la personne de son dit nepveu Jason, lequel il avoit premier rencontré le dit jour chaussé d'ung pié et deschaussé de l'autre. (Ovide mor. B., 1466-1467, 202).

 

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"Présages (tirés de l'observation d'animaux)" : De congnoistre le temps par augurement de bestes et par certains signes. (JEAN DE BRIE, Le Bon Berger C.W., 1379, 38). ...les passeez et presentes [femmes] scevent de leur propre nature selon les conjectures et dispositions des temps, des personnes, des auguremens des oiseaulx et des bestes, et brief de toutes autres creatures (Ev. Quen., I, c.1466-1474, 77).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Pierre Cromer

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