C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/chambre 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHAMBRE     
FEW II-1 130a-132a camera
CHAMBRE, subst. fém.
[T-L : chambre1 ; GD : chambre ; GDC : chambre ; AND : chambre1 ; DÉCT : chambre ; FEW II-1, 130a-132a : camera ; TLF : V, 477b : chambre]

A. -

"Pièce, local"

 

1.

[Dans un bâtiment d'habitation]

 

a)

"Pièce (dont le contexte permet, en général, de préciser à quoi elle sert : lieu de séjour, de réception, de travail, de repos...)" : ...messire Guillaume de Lignac et messire Gauthier de Pasach demourrerent avecques les chevaliers et les menerent en une belle chambre où on avoit couvert pour disner, et là disnerent tout ensamble. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 108). Messires Aimeris enmena mesire Oudaty de Renti en la cambre dou portier, a l'entree de la porte (FROISS., Chron. D., p.1400, 108). Or veult l'amant faire dis et balades, Lettres closes, secretes ambaxades ; Et se retrait Et s'enfermë en chambre ou en retrait Pour escripre plus a l'aise et a trait, Et met une heure a faire un tout seul trait De lettre close. (CHART., D. Fort., 1412-1413, 167). La Court a ordonné que ladicte Jehanne sera baillée en la garde de Jehan de Sailly et de sa femme, et se tendra ladicte Jehanne en leur hostel en une chambre fermée sans yssir hors dudit hostel, jusques à ce que par la Court en soit autrement ordonné. (FAUQ., I, 1417-1420, 159). Quant Madame eust messe oye, damp Abbés la prent par soubz le bras et en sa chambre a bon feu la maynne, ou tout le desjuner estoit appareillié (LA SALE, J.S., 1456, 257). Il les fist tantost conduire en une tresbelle chambre, et envoya couvrir la table et faire beau feu et apporter la souppe, et la piece de mouton, et le vin blanc, attendant le disner. (C.N.N., c.1456-1467, 172). Et le Jouvencel se retira en une chambre et appella tous ceulx qui furent à appeller, tant de ceulx qui estoient venuz que de ceulx qui estoient à la ville, et là conclut son entreprise ainsi que cy-aprez orrez. (BUEIL, II, 1461-1466, 85).

 

-

[Faire qqc.] en chambre. "Faire qqc. à l'abri des regards" : ...lesdis lombars (...) n'ont point coustumé de laissier, lui qui parle, qui est tabellion de monseigneur, ne autrez, aux comptes que ilz font à leursdis debteurs, mais ont coustume de faire leurs comptes en chambre et à part, où il n'a que eulx et leursdis debteurs, pour tenir leur fait plus secret (Trés. Reth. S.L., t.2, 1395, 405).

 

-

Chambre au lard : En la chambre au lart joingnant de la chambre devant dicte fut trouvé ung treppuié, ung greil et une broche a rostir (...). Item une fleche de lart gras (Doc.1484. In : Brunel-Tardy, Paris, l'Église et le roi, 2016, 388).

 

-

Mettre qqn en chambre. "Mettre à l'écart, isoler" : Si ay mis Monseigneur le roy en chambre, car il est tout radoté et n'a point de sens ; si se absentiroit tost au fol couraige de sa fille. (Ponthus Sidoine C., c.1400, 158).

 

b)

En partic. "Pièce affectée à l'usage particulier d'une personne et qui sert aussi de chambre à coucher" : ...environ l'eure de mienuit dudit samedi, ot quinze jours, il se leva de son lit où il estoit couchiez oudit hostel, en un lit tout seul, en une chambre en laquelle gysoit, en un autre lit, un autre vallet dudit Gaspar, appellé Jaquemin, qui dormoit. (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1339, 142). Et vez ci la clef qu'elle [la fille a ce chastellain] m'a De sa chambre en privé baillié : Si que quant tout sera couchié, Demain au soir j'y enterray Et mon vouloir de li feray (Mir. femme roy Port., c.1342, 169). ...et monta par dessus les murs des vignes et du jardin de leans, et dreça ladite eschelle, et entra par une fenestre en la chambre du clerc de leans, et print en sa bource, qui estoit soubz le chevet de son lit, où il dormoit, ne scet combien d'argent (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 20). ...et vous diray de Remond, qui s'en entre dans sa chambre et se couche en son lit, si doulens que oncques homs mortelz ne le fu plus (ARRAS, c.1392-1393, 281). Et dient chil qui l'ont en garde, tant que pour le medeciner et purgier dou mal dou chief, il seront plus de trois mois, avant que il puisse issir de la cambre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 784). ...elle lui baille jour a lendemain se trouver devers elle dedans sa chambre et en son lict (C.N.N., c.1456-1467, 74). J'estoie couché en la chambre dudict duc de Bourgongne, qui estoit bien petite, et deux gentilz hommes qui estoient de sa chambre (COMM., I, 1489-1491, 157).

 

-

Avoir chambre ensemble. "Faire chambre commune" : ...le maistre d'ostel, tressachant homme, ordonna que Gerard et Conrard, pour ce qu'ilz sont d'un païs, aroient chambre ensemble. (C.N.N., c.1456-1467, 173).

 

.

Faire une chambre. "Partager la même chambre" : ...de vestures, harnois et habillemens estoient tousjours d'une façon au plus près que ilz pouvoient ; et la plupart du temps ne faisoient que ung lict et une chambre (C.N.N., c.1456-1467, 385).

 

.

Prov. Les chambres vides font les femmes sottes. "L'absence d'objets rend les femmes neurasthéniques" : ...Mais maint hommes sont si pervers A leurs femmes et si divers Et leur font tant d'oppressions, Et ont si pou en leurs maisons, Que vuides chambres les font sotes (DESCH., M.M., c.1385-1403, 291). Mon amy, dist Lyonnel, tu ne dis point grant merveilles, car j'ay ouy dire autreffois que les chambres vuides font les sottez dames (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 208).

 

-

Garder/tenir (la) chambre/se tenir en chambre. "Ne pas sortir de sa chambre (en cas de maladie, de deuil...)" : ...mais il fault que trois ou quatre jours vous tenez en chambre et du surplus laissier faire a moy. (LA SALE, J.S., 1456, 242). Le duc pour ceste mort se vesti de noir et tint chambre par aucuns jours sans vuidier dehors (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 384). En ce temps que les mires le visiterent, non pour tant il ne gardoit pas la chambre qu'il ne allast et vint en l'ostel du roy (Charles de Hongrie C., c.1495-1498, 37).

 

-

Chambre de retrait/de secret. "Pièce où l'on peut se retirer" : Quant li dus Godefrois fu levés du mangier, En cambre de retrait s'est alés avoyer. (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 51). Laquelle chose oye de sa mère, se tourna ledit d'Acquitaine ung petit arrière en une chambre de secret et là commença à pleurer. Lequel par l'exortement du duc de Bourgongne se abstint de pleurer ce qu'il peust, en torchant ses lermes, puis yssy et vint à eulx. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 354). Le roy descend et toute sa compaignee et monte es grans salles et s'en va en sa chambre de retret et fait tantost mander ses tresoriers qu'ilz venissent devers lui (Cleriadus Z., c.1440-1444, 73). ...ce fait, ledit evesque me mena en sa chambre de retrait, et n'y demoura homme que lui et moy (Doc. 1458. In : P. Bernus, Bibl. Éc. Chartes 69, 1908, 344).

 

-

Les chambres de qqn. "Les appartements privés" : Vous en alez à Saint-Jaque ; vous trouverez le duc de Lancastre qui s'i donne du bon temps et se tient en l'ombre et en ces chambres, pour la doubtance du soleil. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 133). Adont vint la contesse, qui estoit retraite en ses cambres (FROISS., Chron. D., p.1400, 249). Prist congié adont et s'en tourne En ses chambres, ou moult fu morne Plusieurs jours (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 36).

 

-

Prendre chambre en enfer. "S'installer, séjourner en enfer" : ...ledit prince manda ledit depposant aller par devers luy en sa chambre avec ledit bastart et fist apporter ung messel, et sur la figure de la Passion de Nostre Seigneur fist faire serement par ledict depposant de faire tout ce qu'il luy commanderoit, et, s'il ne le faisoit, il renonçoit à Dieu, la foy et au batesme, et prenoit chambre en enfer (Lettres Louis XI, V., Pièces justif., t.7, 1478, 310).

 

c)

P. méton. "Ensemble des tentures et tapisseries qui constituent l'ornement d'une pièce" : ...7 bottes de semblable cendal contenant 42 pièces de cendal, bailliées à Estienne le Bourguignon, par son compte rendu à court, séellé de son séel, pour faire 6 chambres chascune garnie de coutepointe, de courtines et de 6 quarreaux (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 114). Et estoient ouvrier trop grandement ensonniiet parmi Paris de faire banieres, pennons, cambres, courdines et toutes coses qui apertiennent d'armoierie, en l'ordenance d'un signeur et de une dame (FROISS., Chron. D., p.1400, 475). ...à Jehan de Troyes, courtinier, pour sa paine et sallaire d'avoir fait, garni, cousu et tendu icelle chambre, c'est assavoir trois tapis contenant chacun 10 lez de cincq aulnes de hault, ung marcepié de huit lez de 6 aulnes de hault (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 430). Une chambre de veluel vermeil brodée de bergiers et de brebis et de herbages, garnie de ciel, dossier, couverture de lit, trois courtines de cendal vermeil et six quarreaux pareils à ladicte chambre, desquelz les deux sont grans et les quatre autres petiz, et dix tapiz parmy la couverture du lit et de la couche et parmy le bancquier faiz de haulte lice, sans or. (Comptes Lille L., t.2, 1420, 267). ...pour vingt aulnes de toille à doubler le ciel, et faire croisées et ataches pour tenir les cordes, et pour garnir les murailles où se mettent les crochez de la chambre noire dudit seigneur (Comptes roi René A., t.1, 1453, 9).

 

-

Chambre de tapisserie. "Ensemble des tapisseries qui ornent une pièce" : L'inventoire des chambres de tapisserie et paremens. (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379, 362). ...paye d'une chambre de tapisserie (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 451). Et n'y eust cellui qui ne donnast a l'autre (...) dons de bagues, de draps d'or ou de soye, chambres de tapisseries, coursiers, haguenees, vaisselle d'or et d'argent et maintes autres choses. (LA SALE, J.S., 1456, 179).

 

d)

"Pièce d'habitation (dans des bâtiments à vocation particulière )"

 

-

"Cellule de moine" : Aprés est le souvent nommé disciple en chambre, estudient en la Bible et specialement aux livres de Salomon et de Sapience auxquelz, sur tous autres livres, est enseigné a aymer sapience. (Déclar. Hyst. S., a.1449, 140). Cestui [l'evesque de Paris] fist fere deux astrolabes, l'un pour la chambre et l'autre portatif et une orloge sans contrepoix que je lui devisay (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 163 r°).

 

-

"Chambre à louer dans une auberge" : Or se trairent Geronnet et les siens à la Couronne, et establerent leurs chevaulx et prindrent une belle chambre pour eulx (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 207).

 

-

Mettre une fille en chambre. "Prostituer (ici dans un contexte allégorique)" : [C'est la chose publique qui parle] Mais, las, telz m'ont voulu saisir Et metre en chambre com on fait Les aulres filles en effet. Et en la chambre proprement Dudit mauvais gouvernement, Ou long temps, yver et esté, Ont fait de moy (a) leur volenté (Sots mal., c.1480, 87).

 

-

ART MILIT. "Pièce où dort une unité d'hommes d'armes" ; d'où p. méton. "unité d'hommes d'armes sous les ordres d'un chef de chambre (composée d'une dizaine de membres)" : ...plusieurs disnees et souppees faites esdictes hostelleries par l'ordonnance desdiz seigneurs et pour entretenir les capitaines et chief de chambre qui estoient venuz audit Chastillon pour eulz en aler d'illec devers mondit seigneur en la compaignie desdiz seigneurs (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 438). Lors il commanda aux mareschaulx et cappitaines des Persans enmener devers lui leurs chambres et esquadres parties en deux (VASQUE DE LUCÈNE, Cyropédie G.-G., 1470, 247).

 

Rem. Cf. Ph. Contamine, Guerre, État et société à la fin du Moy. Âge, 1972, 84, 143, 481-482.

 

-

"Cabine (sur un navire)" : Le mer estoit si haulte que lez ondes entroient par le plus hault dedens la nef, et se tribailloit tant de l'un costé sur l'autre que n'estoit homme liens se puisse tenir de piés ne assigié s'il n'estoit point afferré aux bors de leditte nef, ou aillors par lez chambres en quelque autre chose bien lié (CAUMONT, Voy., p.1420. In : Chrestom. R., 73).

 

-

"Cabane, hutte" : Et ont en coustume que les hommes de tous ces navires, ces deux moys, se logent sur la rive de la mer en loges et en chambres qu'ilz font de boys et de rameaulx ou de rouseaulx (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 249).

 

e)

[Pièces à usage spécifique]

 

-

Chambre d'atour. "Pièce où les femmes se parent" : A ces parolles Madame en sa chambre de atour, bien tendue et tapissee, a tresbon feu, entra, et damp Abbés devotement la suy, puis fut close la porte (LA SALE, J.S., 1456, 255).

 

-

Chambre à baigner : ...la chambre à baingnier empres lesdictes nouvelles estuves (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 619).

 

-

Chambre des nappes. "Pièce où l'on range les nappes" : ...16 aunes d'un brun royé de Gant, à une perse acostée de 2 bastons jaunes, délivrées au terme de Pasques en la chambre des napes dudit seigneur, pour le burel de son corps (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 83). ...à Saincte, femme Nicolas Ferrebouc, coustière (...) pour deniers à lui paiez, qui deubz lui estoient, pour XXIIIJ livres de duvet naif (...) pour garnir et emplir deux grans quarreaulx, l'un pour la Chambre des nappes du Roy nostre sire, et l'autre pour la Chambre des nappes de madame la Royne (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 227).

 

-

Chambre aux joyaux. "Pièce où l'on range les objets de prix" : ...pour sa paine et sallaire d'avoir appareillié et mis à point une quarte d'argent blanc de la Chambre aux joyaux du Roy nostre sire, en laquelle [l]aquelle il a ratouppé deux troux qui estoient en la pensse (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 185). Pour la façon d'avoir ourlé deux nappes, pour la Chambre aux joyaux dudit seigneur (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 318).

 

-

Chambre à parer/de parement. "Pièce d'honneur où l'on reçoit" : Le disner fait, on entra en la chambre de parement (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 16). ...a Guillemin Gosselin, plastrier, pour reffaire les chambres secrètes de dessoubz la chambre de parement et de dessoubz la chambre de Monseigneur l'Official (Comptes Archev. Rouen J., 1434-1435, 129). À Jehannin de Pames, ledit jour, cent IIIIxxXIIII l. six solz et huit deniers pour achat de IIIIcXXIIII aulnes de sarges et de bonneval (...), pour faire chambres pour tendre la chambre de la royne, dont Dieu ait l'âme ; la chambre dudit seigneur, son retrait, la grant chambre de parement et y faire cielz et dossielz et courtines (Comptes roi René A., t.1, 1453, 10). Et lors Madame en la grant chambre de parement ou tous estoient revint, et quant ses femmes furent venues Madame comme tres couroucee les tenssa (LA SALE, J.S., 1456, 257). Il se misrent au retour et vindrent en la chambre a parer, ou monseigneur donna la bonne nuyt a son hoste, et madame aussi. (C.N.N., c.1456-1467, 249). ...et quand chacun sera retrait, je feray ung sault jusques en la chambre de parement, et deffermeray l'huys, et le lairay ouvert. (C.N.N., c.1456-1467, 193). Quand elle fut arriere en la chambre a parer, qui estoit bien tendue de belle tapisserie, elle vit le beau grand feu, la belle table couverte ou le beau desjuner estoit tout prest (C.N.N., c.1456-1467, 339). Le roy estoit a sa messe ; si attendirent illeuc jusques que le roy les manda querre et venir vers luy en sa chambre de parement (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 58). Vindrent à la chambre à parer, et là fut parlé du mariaige (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 244).

 

f)

"Lieux d'aisance" : ...car chacun jour, a force d'engins, gettoient en la forteresse plus de cent quaques plains des ordures [des] chambres de la ville (Bouciquaut L., 1408-1409, 321).

 

-

Chambre(s) aisee(s) : ...et murdrit ledit seigneur (...) en sa chambre aisie (MÉZIÈRES, Epistre lamentable C.P., 1397, 180). ...a ung plastrier pour avoir repparé deux troux en planchié de la chambre au maistre des intestas et ung trou en mur d'emprès chambres aesiées (Comptes Archev. Rouen J., 1407-1408, 66). Et ce sachant ledit du Pont et voyant que la femme d'icellui suppliant estoit fort embesoingnée pour appareiller a souper aux autres prisonniers, estans esdictes prisons, de fait appensé et precogité dist a icelle femme qu'elle lui donnast congié d'aler aux chambres aisées et qu'il en avoit grant neccessité. (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 94). Et, incontinent eulx arrivez, vindrent lesditz habitans assaillir lesditz gens du roy, que par force ilz prindrent, et les tuerent tous dedens ledit chasteau, et de tous ceulx qui y estoient n'en eschappa que ung seul, lequel s'enferma dedens une chambre, et par ung tuyau des chambres aisées se laissa cheoir dedens les fossez et se saulva. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 86).

 

-

Chambre basse/courtoise : Item, pour ce que grant necessité est d'avoir plus ouvriers ès chambres basses que l'on dit courtoises que il n'a pas a present en la ville de Paris et ailleurs, toutes manières de gens maçons ou autres ouvriers, de quelque mestier que ce soit, pourront faire ledit mestier et retourner a leur mestier sans ce que pour cause de ce ilz puissent estre contrains par les ouvriers et jurez du mestier que ilz ne puissent et doyent ouvrer du mestier dont ilz seront paravant. (Mét. corp. Paris L., t.1, 1351, 40).

 

-

Chambre(s) coie(s) : Trop bien est dite chambre coie Conscience qui se desvoie. (Mir. N.D. Rosarius K., c.1330, 49). Et quant l'evesque vit ce, si fist geter son corps qui estoit tres puant en une chambre coye. (FERRON, Jeu eschaz mor. C., 1347, 247). ...le tresorde puis qe est fait desouz terre pur receivoir toute l'ordure de l'ostiel par les gouters qe viegnent de la cusyne et de chambres coies et de fimers, et oue toute l'ordure de la courte si court einz (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 226-227). ...faire un planchier entre icelles chambres coyes d'un pied d'espés de terre affin que on ne put veoir ne oir les gens l'un l'autre (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409-1410, 632). ...et puis le gectons Au [tresfons] d'une chambre coie. (Sav. serg. D.L., c.1480-1490, 35).

 

-

Chambre privee : ...II cloutures en tour les chambres privéez de M. Guillaume Erenbert (Comptes Archev. Rouen J., 1399-1400, 42). ...pour le salaire de lui et son aide d'avoir recouvert entour le tueau des chambres privées de mondit seigneur (Comptes Archev. Rouen J., 1438-1439, 177).

 

-

Chambres secretes : ...a Guillemin Gosselin, plastrier, pour reffaire les chambres secrètes de dessoubz la chambre de parement et de dessoubz la chambre de Monseigneur l'Official (Comptes Archev. Rouen J., 1434-1435, 129).

 

-

Aller à chambre(s). "Faire ses besoins naturels" : Et puis arez la medecine Qui tant sera et bonne et fine : Dix fois ou douze a chambre irez, et puis tantost gary serez. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 44). Qui ce m'a fait soit sy du ventre estraint Que jamaiz jour ne puisse aler a chambre. (DESCH., Oeuvres Q., t.4, c.1370-1407, 308). Le VIe [symptôme] dont je me membre, Est de non bien aler a chambre (DESCH., Oeuvres R., t.7, c.1370-1407, 51). Egérer, c'est à dire aler à chambre et user de bénéfice de ventre (LA HAYE, P. peste, 1426, 198). ...elle compta tout au long [au médecin] la fasson et maniere de sa maladie, comme de son dormir, de aller a chambre, de boire, de menger. (C.N.N., c.1456-1467, 139). ...le lendemain vint le geolier a elle qui la mist hors du sep pour aller a chambres (Mir. ste Cath. Fierbois C., 1470-1483, 72). ...elle fut contrainte d'aller à chambre en ung jardin hors ladicte maison, pour ce qu'il n'y avoit nulz retraiz, et derrière certaine quantité de bois de chauffaige, et en alant à chambres audit retrait, ladicte suppliant rendy son enffant tout mort (Doc. Poitou G., t.11, 1473, 335). Et se il ne peut aler a chambre, luy soyent faitz suppositoires ou clisteres (PANIS, Guidon, 1478, tr.III, doct.1, chap.1).

 

2.

[Dans des bâtiments à vocation commerciale, agricole...]

 

-

"Compartiment cloisonné (d'une bergerie)" : Es bergeries de chambre en chambre gente (...) Y avoit bien (...) Quatorze mille bestes a pied fourché. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 186).

 

-

"Succursale, dépôt des greniers à sel" : ...il est expédient de oster et annuller toutes chambres à sel, excepté les anciennes ; car elles coustent (...) grant finance au Roy. (Doc. 1414. In : J. Marion, Bibl. Éc. Chartes 6, 1844-1845, 286). ...la composicion de Rethelois avec le revenu des greniers et chambres à sel establies en toutes les contez, terres et seigneuries qui furent à feu mon cousin le conte de Nevers (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1495, 236).

 

3.

P. anal.

 

a)

ARM. "Boite mobile portant la charge, diversement attachée à la culasse des pièces d'artillerie" ( (D'apr. GAY I, 311b)) : Deux serpentines de cuivre, l'une de trois chambres, l'autre de deux, cinquante escus. (Cartul. Laval B., t.3, 1450, 132). Laquelle boule, en rollant au long de la vollée contre le tampon de la chambre de icelle bombarde, se descharga incontinent sans scavoir dont le feu y vint. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 82). Et, en soy retraiant et ceulx de sa compaignie, en amenerent avecques eulx de bien belle artillerie, comme deux des chambres des bombardes qui avoient batu et getté en bas la muraille de ladicte ville ; lesquelles chambres, pour cause de briefté, ilz getterent dedens les fossez (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 278).

 

b)

HORLOG. "Bâti, cage d'un mécanisme (d'horlogerie)" : ...je sui demenés tout ensi, A la façon proprement de l'orloge, Dont Amours fait de mon coer chambre et loge (FROISS., Orl., 1368, 84). Tout ensi sui gouvrenés par raison, Car je sui la chambre et la maison Ou mis est li orloges amoureus (FROISS., Orl., 1368, 111).

 

c)

"Cavité où les mineurs procèdent à l'extraction du minerai" : Lequel Hans Ysmant (...) est retourné et a raporté par serement solempnel luy avoir esté dedens la dicte montaigne, et aujourduy avoir esté dedans les voiages puis et [l. es (?)] chambres d'icelle, èsquelx a trouvé, c'est assavoir en la montaigne de la Giraudière et en plusieurs parties de puis estans en ladicte montaigne certaine quantité de mine cavée (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 262). ...ledit gouverneur (...) saura comment les diz maistres de montaigne mectent en besongne les ouvriers de martel, en quelles chambres, comment ilz besongnent et quelle mine ilz tirent (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 347).

 

d)

Sepulchrine chambre. "Caveau" : Car aultrement ne leur seroit parmys De passer oultre et d'estre a rive mys, Jusques a tant que leurs os et leurs membres Preignent repos en sepulcrines chambres. (SAINT-GELAIS, Enéide VI, B., c.1500, 318).

 

e)

"Réceptacle" : ...il [l'estomac] est la chambre et la celle de la viende (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 241).

 

f)

[À propos de la Vierge Marie qui hébergea Jésus dans ses entrailles] : ...moult m'est bel Quant j'oy sermonner de la vierge Qui a Dieu fu chambre et concierge. (Mir. abbeesse, 1340, 60). Vierge, estoille tresmontaine, Nommée par dinité Chambre de la trinité. (Mir. march. larr., c.1349, 105). Car Diex la voult en sainte Anne creer, Si qu'elle fut ains que née saintie Au plaisir Dieu, qu'en li faire vouloit Chambre de paix et temple beneoit (Mir. st Val., c.1367, 169). "...Or prië je de coeur la vrayë tresoriere, Qui du corps Jhesucrist fust et chambre et portiere..." (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 15). Premier doue de ma povre ame La glorïeuse Trinité, Et la commande a Nostre Dame, Chambre de la divinité, Priant toute la charité Des dignes neuf ordres des cieulx Que par eulx soit ce don porté Devant le trosne precïeulx. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 76). "C'est le siege de Dieu, la chambre de Nostre Seigneur et le tabernacle de Jhe[he]sucrist..." (BATALLIER, Lég. dorée D.-L., 1476, 748).

 

g)

Entrer en la chambre secrete de Venus. "Faire l'amour" : Et brief, tant pleurent l'un a l'autre que soubz le mentheau de Hymen, le dieu des nopces, qui couvre et garde l'onneur de chasteté, il entra en la secrete chambre de Venuz, ou il passa ceste nuyt et plusieurs aultres en grant joye et delectacion. (Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, 27).

 

4.

Au fig.

 

-

Chambre de la pensée. "Esprit" : En la chambre de ma pensee, Quant j'ay visité mes tresors, Maintesfoiz la treuve estoffee Richement de plaisans confors. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 181).

 

-

Chambre memorative. "Mémoire" : Je, tous ces pointz, lors remirant en la chambre memorative de mon entendement... (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 282).

 

-

Chambre de l'air. "Paradis" : Et tantost, l'ame revint au corps de Marie, et yssit glorieux du tombeau et ainsi fut receue en la chambre de l'air et grant compaignie d'angelz avec elle. (BATALLIER, Lég. dorée D.-L., 1476, 745).

B. -

[Domaine politique, administratif, juridique ; désigne un lieu et plus souvent par méton. un organe, une institution]

 

1.

[Le roi, les personnages importants et leur entourage]

 

a)

Chambre d'un grand personnage (roi, prince, pape...) "Lieu où un grand personnage travaille, traite ses affaires, réunit son conseil..." : Or fu consillié en la cambre dou roi que, tantos et sans delai, li rois envoiast ses messages et ses lettres deviers messire Jehan de Hainnau (FROISS., Chron. D., p.1400, 111). Encores fu conmandé que tout widassent de la cambre du roi, reservé ceuls dou consel. (FROISS., Chron. D., p.1400, 213).

 

b)

"Ensemble des personnes attachées au service d'un grand personnage (officiers, écuyers, gentilshommes...)" : Li chevalier de France veirent bien que ils n'averoient aultre response, si prissent congiet. Li rois lor donna, qui les fist conduire par les chevaliers meismes de sa cambre qui amené les avoient jusques a lui, et monterent sus lors chevaus. (FROISS., Chron. D., p.1400, 831). ...Jehan Lachenel, dit Bouloingne, garde des joyaulx de la chambre de monseigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 56). ...il vint demourer avec ledit Cuer 15 ans ou environ, et le commença à servir dèslors en sa chambre ou fait de sa despence et en plusieurs autres manières, et chevauchoit par païs avec luy (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 149). LA XXVIIIe nouvelle, par messire Michault de Chaugy, gentilhomme de la chambre de monseigneur. (C.N.N., c.1456-1467, 191). J'estoie couché en la chambre dudict duc de Bourgongne, qui estoit bien petite, et deux gentilz hommes qui estoient de sa chambre (COMM., I, 1489-1491, 157).

 

-

En partic. Valet de chambre. "Titre de celui qui sert directement un personnage important" : Eustace du Brulle, tailleur et vallet de chambre du Roy nostre sire, pour la façon des robes et garnemens pour le corps dudit seigneur (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 89). ...si retourna [le roi] en sa chambre tout fracheneux, et dist à l'un de ses varlez de chambre : " Appareillié-moy ce lit, car je m'y vueil ung petit couchier et reposer." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 187). Jehan Pescheur, artilleur et varlet de chambre du duc de Berry (BAYE, II, 1411-1417, 149). ...Amiot Noppe, filz de feu Coppin, varlet de chambre et garde des joyaulx de monseigneur le conte de Charroloiz (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 87). ...Item Anthoine Leydier, dorier, leur a presenté unes lectres missoyres et closes de Monseigneur le Daulphin par lesquelles leur estimoit qu'ilz voulsissent tenir franc et quicte ledit Leydier, son orfevre et varlet de chambre, de taille, et le rayer des papiers de l'assiete d'icelle (Lettres Louis XI, C., Pièces justif., t.1, 1455, 368). ...nous avons donné (...) par noz lettres patentes (...) à nostre (...) valet de chambre Jehan Godeffroy, certain touage et pulverage à nous appartenans (Lettres Louis XI, V., t.3, 1466, 24). Ledict duc envoya devers ledict seigneur ung sien varlet de chambre appellé Jehan Boscise, homme fort privé de luy. (COMM., I, 1489-1491, 124).

 

.

Chevalier de chambre : Mais les roys ont des preeminences que aultres cappitaines et chiefs de guerre n'ont pas, et pevent faire des chevaliers à leurs plaisances, pour porter le doré en leurs salles ou en leurs chambres, de gens enrichiz ; et ceulx là sont chevaliers de chambre, desquieulx je ne parle point ; car le roy les peult faire à telle heure qu'il luy plaist. (BUEIL, II, 1461-1466, 114).

 

.

Femme de chambre. "Femme attachée au service d'une femme importante" : Pour douze aulnes de drap tanné, donné aux quatre femmes de Monseigneur Messire Charles de France, c'est assavoir Jehanne du Mesnil, la barseresse, la femme de chambre et la nourrice, 22 livres 4 sous parisis. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., 1403, 256). ...Marie de Montreale, femme de chambre de madame de Claves (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 838).

 

.

Enfant de chambre. "Page" : Et remonstra ses besongnes au roi Phelippe de France, qui volentiers y entendi et le retint dalés lui ; et fu, tant comme il vesqui, des enfans de sa cambre avoecq ses nepveus d'Alenchon et autres (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 76).

 

-

"Effets personnels des membres de la chambre et du roi (rassemblés en cas de voyage)" : [Pour le coffrier]...pour deux cuisées de cuir à couvrir les deux charioz de notre chambre, la pièce trante frans, soixante franz ; item pour une male pour metre nostre chambre, dix frans (Mand. Ch. V, D., 1376, 692).

 

-

[Dans les livres de comptes] "Dépenses pour le service de la chambre" : Les parties de la chambre ordinaire du Roy, pour le terme de Pasques. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 109).

 

c)

Chambre du/de conseil

 

-

"Organe formé de l'ensemble des personnes qui aident un souverain à gouverner ; salle dans laquelle se réunissent ces personnes (différente de la chambre du roi)" : ...à ces motz prist congié le escuier, et fist venir une quarte de cervoise et le paya, et dist: " Adieu ", et se parti de l'ostel et entra en la porte du palais et ne cessa tant qu'il vint à l'entrée de la chambre du conseil et huscha ung huissier (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 54). Samedi derrain passé, environ IX heures à matin, vindrent en la Chambre du Conseil le conseil de monseigneur le duc de Bourgoigne ou Parlement et un sien secretaire (BAYE, I, 1400-1410, 34). ...sauf ce que à baillier les grans membres à cense et ferme il aura advis sur ce avant qu'il le face avecques les gens de nostredicte Chambre de conseil de Flandres presentement tenue à Gand ou ceulx de nostre Chambre des comptes à Lille. (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 13). ...Modart de Ael, receveur des exploiz, amendes et condempnacions de la Chambre du Conseil de monseigneur en Flandres... (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 167). ...messeigneurs Anthoine de Vergy, H.. de Lannoy, chevaliers (...), s'assembleroient ce jour, à deux heures après midy, en la Chambre du Conseil, leiz la Chambre des Comptes, avec les tresoriers et gouverneurs dez finances de ce royaume (FAUQ., I, 1417-1420, 243). Ce jour, maistre Evrard Gherbode, conseillier du Roy en sa Court de Parlement, fist sa requeste en ycelle Court afin d'avoir congié et licence de ladicte Court de aler ou païs de Flandres pour acomplir certaine charge à lui, comme il disoit, ordenée ou commise par le duc de Bourgongne en sa Chambre du Conseil à Gand. (FAUQ., III, 1431-1435, 116).

 

.

Prov. Es chambres on marchande et au marché on vend. "Les projets que l'on élabore en théorie ne se réalisent pas nécessairement dans la pratique" : ...voire pour les reliques du roy Pierre cy dessus assez longuement recite [l. recité], lesquelles il voloit faire adorer es sept royaumes d'Espaigne. Mais il se dit en proverbe, "Es chambres on marchande et ou marchie [l. marchié] on vent." Il remaint assez de l'effect des consaulx des grans princes, et par la bouche de David Dieu dit qu'il repreuve souvent le conseil et des princes et des peuples. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 394).

 

.

[Formulation différente du prov. précédent Es chambres on marchande et au marché on vend] Les choses ne tiennent pas aux champs comme elles sont ordonnees en chambre : Et ne m'est pas advis que le sens d'un homme sceust porter ne donner ordre à ung si grant nombre de gens ne que les choses tinssent aux champs comme elles sont ordonnées en chambre et que celuy qui s'estimeroit jusques là mesprendroit envers Dieu, s'il estoit homme qui eust raison naturelle, combien que ung chascun y doit faire ce qu'il peult et ce à quoy il est tenu et congnoistre que c'est ung des accomplissemens des oeuvres que Dieu a commancé aucunes fois par petites occasions et movettes, et en donnant la victoire aucunes fois à l'un, aucunes fois à l'autre. (COMM., I, 1489-1491, 26).

 

-

"Dans une ville, endroit où se réunissent les membres du conseil qui gèrent les affaires de la ville" : ...li 4 devant nommet, vinrent en la dicte hale ou cambre de conseil et demandèrent à avoir les clés dou bieffroit (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1361, 783). ...lequel serement fait, les dessus dits esliseurs, avec le clerc principal de nostre dite ville, entreront en leur chambre de Conseil au lieu accoustumé (Hist. dr. munic. E., t.1, 1466,,, 106).

 

d)

"Domaine propre à un souverain, qui relève directement de lui" : ...que il [un vassal qui a trahi] soit personelment puni, et sans delay, et que il perde et li soit osté tout ce que il avoit en fié de son dit seigneur ; et soient tournées les choses a la Chambre du seigneur. (VIGNAY, Théod. Paléol. K., c.1333-1350, 84). Or s'espardirent ces nouvelles partout que li rois d'Alemagne instituoit et ordonnoit le roi d'Engleterre a estre son vicaire. Qant chil de la chité de Cambrai entendirent ce, pour tant que Cambrai est la cambre a l'empereour et est terre de l'Empire, il furent tout abus ; et envoiierent de lors honmes deviers le roi de France pour recorder ces nouvelles (FROISS., Chron. D., p.1400, 90). ...ont grant desir [les habitants de Montargis], affection et voulenté de tousjours ainsi estre, et demourer nuement et sans aucun moyen nos vrais et loyaulx subgectz soubz nostre seigneurie, en nous humblement requerant que ainsi le vueillons maintenir, sans les mectre ne bailler en autres mains, actendu mesmement que ladicte ville est est l'une de nos chambres (Ordonn. rois Fr. P., t.15, 1461, 107). Cermilias, le grant astrologien, lequel, au moyen de sa science, gouverna entierement l'empereur Aurrellien et fut cause seul et principal de fonder, faire et construire la noble cité de Geneve, sur la fin du lac de Losenne, qui est chambre imperialle. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 85 v°).

 

2.

[Nom donné à différentes juridictions (permanentes ou extraordinaires)]

 

a)

[Pour les finances]

 

-

Chambre des comptes. "Organe financier chargé de contrôler les comptes de l'hôtel et du domaine royal" : Et toutesfoiz es temps passez de la guerre presente, pour soustenir leurs grans estaz, ilz ont eu et receu les grans sommes innumerables des entrees royalles, sicomme il appert, et du service qu'ilz doivent et de ce qu'ilz ont receu, en la chambre des comptes. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 388). ...comme le Roy nostre Sire dessusdit lui eust donné l'office de clerc en la Chambre des Comptes (BAYE, I, 1400-1410, 19). [très nombreux ex. passim] Et ont esté esleuz et commis à estre au fait des empruns avec aucuns de la Chambre des Comptes et autres ja deputez à ce par le Roy, comme l'en disoit, maistre N. de Baye et maistre R. Houel. (FAUQ., I, 1417-1420, 22). ...ainsin restoient à paier d'icelle descharge 800 livres parisis qui valent 1.000 livres tournois, lesquelles par vertu de la coppie dessus dicte certiffiee, comme dit est, et autre certifficacion de la Chambre des comptes du roy, ledit Noident prent par la despence de son compte (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 212). Maiz ce fu la plus mauvese taille qui omcques courut, et qui puis a fait plus de dommage, que, par les escroes bailliez en la Chambre des comptes, il ont eue congnoissance de tous les feulz du royaume (COCHON, Chron. norm. B., c.1430, 161). Faictes regarder en la Chambre des comptes les manieres comme usoient anciennement vos predecesseurs, lesquelz tousjours ont eu guerre, tant en l'estat de eulx, de la royne et de messrs. les enffans que aultrement, et vous y conformés et y advisez, car le peuple se complaint fort et non sans cause. (JUV. URS., Verba, 1452, 267). En laquelle assemblée estoient l'evesque de Paris, nommé Chartier, l'Université, la court de Parlement, le prevost de Paris, la Chambre des Comptes et tous officiers, le prevost des marchans et eschevins, tous vestus de robes de drap de damas fourrées de belles martres. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 24). ...les maistres et clercs de la chambre des Comptes du Roy (Archives servit. Louis XI, T., 1477, 117).

 

.

"Salle où siège l'assemblée des gens chargés des comptes" : A Michel Trouvé pour avoir refait six penneaulx de verre en la chappelle et replombé de neuf, avoir refait trois penneaulx en la chambre des comptes et mis III piés et demi de verre et avoir refait les lozenges d'un cassis en la salle (Comptes Archev. Rouen J., 1455-1456, 298).

 

Rem. Cf. F. Lot, R. Fawtier, Hist. des instit. fr. au Moy. Âge, t.2, 1958, 241-244, pour le détail des compétences, du fonctionnement de la Chambre des comptes.

 

-

Chambre aux/des deniers. "Organe financier de l'Hôtel (d'un roi, prince, duc), chargé de s'occuper de toutes les dépenses courantes" : ...li dus de Braibant (...) avoit sa chambre aux deniers où on paioit (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 243). ...messire Philibert de Digoine, chevalier, maistre d'ostel de mons. le duc de Bourbonnois, Baudequin Meschin, escuïer d'escuierie de mondit seigneur, Jehan Babute, maistre de la chambre aus deniers de mondit seigneur, et Quentin Buffaut, clerc des offices de l'ostel mondit seigneur (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 184). ...maistre Jehan d'Aigny, chanoinne de la Saincte Chappelle du Palaiz, et contreroleur de la Chambre aux Deniers du Roy nostre Sire (BAYE, I, 1400-1410, 19). ...Guiot Le Jay, maistre de la Chambre aux deniers de madame la duchesse de Bourgoingne, la mere (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 3). ...et en oultre ce le roy les fist tous deffraier en tant que son roiaume dura par un maistre d'ostel et clerc de la chambre aux deniers. (LA SALE, J.S., 1456, 137). Quant je considere ces testes Entassees en ces charniers [on entassait les squelettes au cimetière des Innocents, pour faire de la place], Tous furent maistres des Requestes, Au moins de la Chambre aux deniers, Ou tous furent portepaniers (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 133). ...eschançons, despenciers (...), Huissiers de salle, clercs de bouteillerie, Garde vesselle et d'autre broillerie, Porte buffet, gobelet et ayguiere, Chambre aux deniers (LA VIGNE, V.N., p.1495, 153).

 

Rem. Cf. F. Lot, R. Fawtier, Hist. des instit. fr. au Moy. Âge, t.2, 1958, 198, 199.

 

-

Chambre des aides. "Chambre qui juge les affaires contentieuses relatives aux aides" : ...Guillaume le Clerc, huissier de la Chambre des Aides (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1442-1443, 336). Oudit temps, advint à Paris ung grant debat entre les gens et officiers du roy en sa Chambre des Aides à Paris et ung des bedeaulx de l'Université d'icelle ville (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 9).

 

-

Chambre des Generaux. "Juridiction compétente en matière de subsides" : Que des marchandises qu'ilz ont à present, sans aucunes nouvelles achecter, ilz se delivreront le plutost qu'ilz pourront, sans fraulde et malice ou fainctise aucune ; et se c'estoit Sel, ilz le bailleront par escript en la Chambre des Generaulx dedans ung moys, la quantité d'icelluy, les lieux et Greniers, et le temps qu'il y fut mis. (Ordonn. rois Fr. S., t.5, 1373, 647).

 

-

Chambre des monnaies. "Assemblée qui a la charge de battre la monnaie, d'en contrôler les échanges, de juger les procès relatifs aux monnaies" : En ce temps fut mis en termes que encores seroit prins parmy ladicte ville jusques au nombre de IIIm combatans, qui seroient armez et souldoiez de par ladicte ville, ceulx de Parlement, Chastellet, la Chambre des comptes, la Chambre des monnoyes, la Chancellerie, maistres des requestes, les esleuz et autres, qui sembla estre moult grant charge aux habitans d'icelle, veu le grant nombre de gens que desjà on avoit envoyé audit Beauvais, et que aussi ladicte ville en demorroit moult fort affeblye. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 280). Nous voulons et mandons que vous mettez le fait de nos monnoyes de par delà en ordre (...) et ce fait, prenez les deniers que avez laissées en garde ausdictes gens des Comptes, et qui sont en celles du temps depuis escheu, et les apportez en nostre chambre des Monnoyes à Paris, pour illec en estre fait le jugement ainsi qu'il appartiendra (Lettres Louis XI, V., t.2, 1463, 166).

 

-

Chambre du tresor. "Assemblée chargée de la garde et du contrôle du trésor royal" : Ou mois de may, le samedi tiers jour d'icellui mois, par l'ordonnance et commandement du roy, tous les estatz de Paris, comme le prevost, juge ordinaire, avecques les suppostz et praticiens du Chastellet dudit lieu, la court de Parlement, la Chambre des comptes, les generaulx des aides et monnoyes, la Chambre du tresor et les esleus, avecques les prevost des marchans et eschevins d'icelle ville, alerent en belle procession dudit lieu de Paris jusques au lieu et en l'abbaye de mons. Sainct-Denis en France (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 131).

 

-

Chambre apostolique. "Organe financier du Saint-Siège" : Et aussi sera defendu à celx qui doivent audit Benedict ou à la Chambre apostolique ou aux Cardinaulx dessus diz qu'ilx ne paient ou baillent aucune chose. (BAYE, I, 1400-1410, 173). ...et nous submetons aux rigueurs et contraintes de toutes cours ecclesiastiques et sécullières, et en la court de la chambre apostoilique et en toutes autrez lezquelles vous vouldrez dire ou alléguer (Doc. 1422. In : P. Marchegay, Bibl. Éc. Chartes 38, 1877, 16).

 

b)

[Pour la justice] Les trois chambres. "Les trois assemblées qui constituent la cour de justice du roi (énumérées dans l'ex.)" : Après ce, furent assemblées les IIJ Chambres, c'est assavoir de Parlement, des Enquestes et des Requestes du Palaiz (BAYE, I, 1400-1410, 117).

 

-

Chambre de parlement/grande Chambre (de parlement). "Organe principal du Parlement, chambre où l'on plaide, où l'on rend les arrêts ; la salle où se réunissent les conseillers de la Chambre" : En l'office des Conseillers de la Grant Chambre, seront à present et dores-en-avant tant-seulement quinze Clers et seize Lais ; exceptez les Prelaz, Princes et Barons, dont il y en aura tant comme il Nous plaira, pour ce qu'il ne prennent nulz gages. (Ordonn. rois Fr. S., t.3, 1359, 387). ...hier il avoit esté ou fut trouvé copant le mordant de la sainture d'argent d'un homme en la chambre de parlement, où mesdiz seigneurs estoient. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 184). ...messire Pierre des Essars chevalier a esté reçeu prévost de Paris par vertu de certaines lectres royaulx présentées et leues, ou lieu de messire Brunel de Saint-Cler qui oudit office avoit résigné en la présence du Roy ou de son grant conseil, comme affermèrent au conseil de la chambre de parlement en la présence desdis seigneurs, messire Blanchet Braque, le Galoiz d'Aunoy (Ch. VI, D., t.1, 1411, 346). ...Alexandre le Boursier et Jehan Coignet, généraux commissaires sur le fait de toutes finances pour le Roy, Bureau de Dompmartin et autres trésoriers de France, vindrent en la chambre de parlement (Ch. VI, D., t.1, 1417, 388). Ce mesme jour, après disner, furent au Conseil, assemblez en la Chambre de Parlement, messeigneurs le Chancelier, les presidens, l'evesque de Paris et autres pluiseurs (FAUQ., I, 1417-1420, 5). En Parlement a deux chambres, c'est assavoir la Grant chambre et celle des Enquestes. La Grant chambre communement est assés bien garnie, car ilz y montent de la Chambre des enquestes, en laquelle ilz ont bien aprins, se ilz ont voulu ; mais je ne sçay se ilz prengnent peine de estudier, voire se les aucuns ont livres. (JUV. URS., Nescio, 1445, 515).

 

Rem. Cf. F. Lot, R. Fawtier, Hist. des instit. fr. au Moy. Âge, t.2, 1958, 344-345.

 

.

Chambre des pairs. "Nobles qui siègent au Parlement (mais seulement pour les affaires importantes)" : Et se tenoient tout quoi à Paris [plusieurs seigneurs de Gascogne], dalés le roy de France, qui tutoient et enfourmoient le roy nuit et jour, par grant loisir, que li princes, par orgueil et presumption, les voloit tous suppditer, et eslever choses indeues en leurs terres, lesqueles il ne soufferoient jamais à estre faites. Et disoient et remoustroient au roy que il avoient ressort à lui ; si voloient que li princes fust appellés en parlement en le cambre des pers, sus les griefs et molestes que il leur voloit faire. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 85).

 

Rem. Cf. F. Lot, R. Fawtier, Hist. des instit. fr. au Moy. Âge, t.2, 1958, 356, et 297 notamment, sur les débats des historiens à propos de cette institution.

 

-

Chambre des enquestes. "Section judiciaire de la cour du roi qui juge sur pièces écrites les affaires civiles et criminelles et rédige un projet de jugement destiné à la Grand Chambre qui prononcera un arrêt définitif" : Ce jour, je alay en la Chambre des Enquestes pour savoir se la conclusion de l'arrest de Thiebaut de Mazeray, d'une part, et les executeurs de Luce et maistre Guillaume de la Fons, leur plaisoit (BAYE, I, 1400-1410, 19). Les gens du Conseil du Roy nostre Sire assemblez en la Chambre des Enquestes de Parlement pour conseiller le Roy sur certain mandement à eulz envoié sur l'execution des ordenances royaulx touchans la provision des benefices electifz (BAYE, II, 1411-1417, 157). [Nombreux ex. passim] Ce jour, furent assemblez en la Chambre de Parlement les presidens et conseilliers de la Chambre des Enquestes pour adviser et deliberer sur la poursuite qui estoit à faire à la delivrance de maistre Guillaume de Saulz, prisonnier en la Conciergerie, et aussi pour avoir advis et deliberacion sur le contenu d'une cedule envoyée par le prevost des marchans à la Court, contenant ycelle cedule le conseil et advis d'aucuns sur la maniere de lever certaine somme d'argent sur les habitans de Paris pour convertir et emploier en la fortificacion, estorement et emparement et aucunes necessités de la Ville (FAUQ., I, 1417-1420, 46). En Parlement a deux chambres, c'est assavoir la Grant chambre et celle des Enquestes. La Grant chambre communement est assés bien garnie, car ilz y montent de la Chambre des enquestes, en laquelle ilz ont bien aprins, se ilz ont voulu ; mais je ne sçay se ilz prengnent peine de estudier, voire se les aucuns ont livres. (JUV. URS., Nescio, 1445, 515). ...aprés ce que fusmes advertiz que en la petite chambre des enquestes de nostre court de parlement avoit esté donné quelque arrest au proffit des doyen et chappitre de l'eglise de Roye (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1495, 193).

 

-

Chambre des requestes. "Section judiciaire de la cour du roi chargée d'examiner les affaires à régler selon le droit coutumier (ses sentences sont susceptibles d'appel devant la grand Chambre)" : Cedit jour, après disner, par devant maistres G. de Villiers et P. de Oger, conseillers du Roy en la Chambre des Requestes audit Troyes, furent les chanoinnes de l'eglise de Troyes les uns contre les autres, et pour ce que l'une partie n'a pas esté preste. (BAYE, I, 1400-1410, 293). Cedit jour, a receu la Court (...) maistre J. de Quatremares, paravant conseiller ceans, en president en ladicte Chambre des Requestes (BAYE, II, 1411-1417, 5). Item que on ordonne une Chambre des requestes du Palais, qui congnoistront des causes des officiers du roy ainsi que on souloit faire, et que nul n'y ait ses causes commises se il n'est vray officier du roy commensal. (JUV. URS., Nescio, 1445, 542).

 

-

Chambre de la question. "Pièce où les prisonniers sont mis à la question" : Et, en l'amenant de sa prison en la chambre de la question dudit Chastellet, saisy ung couteau qu'il apperceut sur son chemin et d'icellui se coppa la langue, et puis fut remené en sa prison, sans autre chose faire pour ledit jour. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 225). Item, que doresenavant le premier examen des criminels sera fait en autre lieu que en la chambre de la question en laquelle l'en a acoustumé faire les tortures et gehaines. Et après icelui premier examen fait, se lesdits criminels depposent ou confessent le crime dont ilz seroient detenus, ilz pourront estre menez en lad. chambre de question pour faire leur procès de vive voix et les exposer auxd. tortures et gehaines selon la discretion des juges. (Echiq. Normandie S., 1497, 161).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre