Problème avec l'argument MENU : variable non affectée : menu_dmfBACK
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500) - ATILF - CNRS & Université de Lorraine - http://www.atilf.fr/dmf
http://www.atilf.fr/dmf/definition/geste 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 2 articles
 
 Article 1/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GESTE1          GESTE2     
FEW IV 119a gerere
GESTE, subst. fém.
[T-L : geste2 ; GD : geste ; DEAF, G656 geste1 ; AND : geste1 ; DÉCT : geste2 ; FEW IV, 119a : gerere ; TLF : IX, 231b : geste2]

A. -

"Fait mémorable, exploit ; récit de ces faits"

 

1.

"Fait mémorable, haut fait, exploit" : Aussi avons nous des François La conqueste et geste des roys Dont nostre memoire est instruicte, Depuis la grant Troye destruicte Jusques a ce temps qui or est, De Charlemaines le conquest,Qui fut grans roys et empereres. (DESCH., M.M., c.1385-1403, 262). ...pour obvier à vagues et vaines paroles et pensées, avoit un preud'omme en estant au bout de la table, qui, sanz cesser, disoit gestes de meurs vertueux d'aucuns bons trespassez. (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 57). ...les gestes desquelz a laissé la parechie des cronographeurs à mectre par escript et en mémoire (WAUQUELIN, Chron. ducs Brabant R., t.1, c.1447, 411). ...selonc que ont escript les vaillans philosoffes et ystoriographes de gestes et des ystoires des plus excellens princes de jadis (LA SALE, Sale D., 1451, 85). Si sont les causes et façons de son emprisonnement contenuz plus au long es livres et cronicques de ses gestes. (BUEIL, I, 1461-1466, 76). Combien qu'ilz soient bien vielz et ancïens, Plus que Rommains et Macedonïens, Toutesfois sont merveilleuses leurs gestes. (CHASTELL., ROBERTET, MONTFERRANT, Douze dames rhétor. C., 1462-1463, 113). ...je, Jehan Molinet, loingtain immitateur des historiographes, me suis avancié (...) de rediger et mettre par escript les glorieuses proesses, loables gestes et très nobles fais d'armes qui dorenavant se feront (MOLINET, Chron. D.J., t.1, 1474-1506, 28). Charles de Bourgogne (...) luy [à Chastellain] donna ordre de chevalerie, avecq tiltre de indiciaire, comme celuy qui demonstroit par escripture authentique les admirables gestes des chevaliers et confrères de l'Ordre [de la Toison d'Or]. (MOLINET, Chron. D.J., t.2, 1474-1506, 594). Et la leur reduit en memoire Les gestes des treschrestiens roys Qui par armes ont donné gloire Au noble royaulme françoys. (COQUILL., Oeuvres F., 1478-p.1494, 256). Cestui destourna Roboam de avoir bataille ne guerre à Jeroboam et escripvit leurs gestes pour veoir que mieulx resisteroit aux influences celestes. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 36 r°). Dieu qui congnoist des haulx princes les gestes, Le mecte en gloire et pardoint ses meffais. (ANTITUS, Poés. P., c.1500, 65).

 

2.

"Récit, histoire des faits, des exploits (d'un peuple, d'une famille, d'un héros)" : «Nous veons les prestres de Dieu delaissier les Euvangiles et les prophecies et lire gestes de batailles,chanter aussi les paroles delitables des vers de Virgille en son livre nommé Bucoliques, et, de che qui est permis aux enfans pour cause de necessité, ilz en font eulx le pieché de volupté». (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 80). Mais loange ne vueil ne gloire De ceste geste ou ceste hystoire, Qu'on scet bien que pas nez n'estoie Eins la fondation de Troie, Mais ci l'ay mot a mot escript, Si com veü l'ay en escript. (MACH., F. am., c.1361, 214). La commensat batailhe forte. Qui la veult oyir sy lise la gieste Ogier au premier livre dez trois (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 52). ...si sont la escriptes les gestes Des grans princes (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 101). ...lesquelles choses sont coustumes et manieres de polir gestes et romans, qui n'est selon l'ordre de mon entente, qui singulierement est louer ce qui fait à louer, en prouvant la verité par les fais particuliers touchier en bref, revenant au propos de mon objett, et qui plus vouldra trouver à l'estendue sus ceste matiere, le Livre des faiz du dit messire Bertran l'en fera sage. (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 199). Et commence la terre sa complainte a ses premieres gestes, c'est asavoir depuis l'aage qui s'appella l'age doré, ouquel les gens vivoient franchement et sans convoitise (CHR. PIZ., Avision R.D., 1405, 7). ...non obstant fussent ceulx de Romme haultains sur toutes nacions du monde, et que riens ou peu ne leur sembloit de value fors eulx, neantmoins, il est temoigné es gestes de Julius Cesar, si que au latin cy dessus est dit, que se France estoit aunie ensemble et sans division seroit puissant à resister contre tout le monde. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 118). Roland, sy renommé et sy vaillant, les anchiennes cronicques et gestes le nomment bastard de Charlemaine. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 114). ...on raconte es gestes rommaines de la liberalité de l'empereur Titus, lequel institua et commanda que nul venant a lui pour demander et requerre aucune grace ne se departist de sa presence sans espoir de l'avoir. (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 184). ...ainçois est seullement ce que j'ay peu recuillir en mes livres de astrologie et en ceulx de mes amis, en aucunes gestes des Hebrieux et aussi par la sainte Escripture (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 8 v°).

 

-

Les faits et gestes de qqn. : ...car principalement icy sont trois exemples de meurs, c'est assavoir de urbanité et courtoisie ; de parasite, c'est assavoir de bien louer et prononcer par personnages les faitz et gestes d'aultruy ; l'exemple aussi de chevalerie et condicion militaire (Therence en fr., 1488, f° 83 [BnF/Gallica]). ...et fut très expert et sçavant en la science des estoilles et se en aida en ses haulx affaires, comme appert assez à ses gestes et faiz, comme aussi par le recit de plusieurs. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 64 r°). Au moyen de quoy l'acteur voulant secerner et separer les folz des justes adresse sur ceste grant mer mondaine une nef pour porter les folz du monde, qui sont en grant nombre et multitude, ainsi que chacun pourra clerement veoir en visitant ceste dicte nef, et premeditant [plutôt per- que pre- ?] ses gestes et faiz secretz quel que apparence de bon renom qu'on aye. (RIVIÈRE, Nef folz D., 1497, 3).

 

-

Chanson (de geste). "Poème épique" : Seigneurs, ceste chançon doit estrë escoutee, C'est de geste royal de hystoire aprouvee (Gir. Vienne D.B., c.1350-1400, 127). ... mais nulz nest si hardi qui die mot, se lempereur ne parle a luy, se ce ne sont les menestereux, qui dient chancons de geste et autres resueries pour lempereur esleescier. (MANDEVILLE, Voy. L., p.1360, 352). ...et chantoient devant elles ces tres desloyaux et pervers sceniques qui ont acoustumé de souvent chanter en ces scenes leur ordes et orribles chançons de geste, et si viles et si deshonnestes que nulz ne les devoit escouter (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, II.4, f° 43d). ...fut crié et publié à son de trompe et cry publique par les carrefours de Paris ledit accord et union fait, comme dit est, entre le roy et mondit seigneur de Bourgongne, et que, pour raison du temps passé, personne vivant ne feust si ozé ou hardi d'en riens dire à l'opprobre dudit seigneur, feust de bouche, par escript, signes, paintures, rondeaux, balades, virelais, libelles diffamatoires, chançons de geste ne autrement, en quelque maniere que ce peust estre, et que ceulx qui seroient trouvez avoir fait ou alé au contraire feussent griefment punis, ainsi que plus à plain ledit cry le contenoit. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 219).

 

-

Chanter de geste. "Réciter des poèmes épiques" : Car, ainsy qu'a chanter de geste, On est devant Dieu proprement Chaperon et chapel en teste. (DESCH., Oeuvres R., t.10, c.1370-1407, XLI). Denonsciéz sans faire moleste Tout ce qu'avons chanté de geste (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 66).

 

-

Jeu de geste. "Tournoi" : Gaudin, il vous fault orendroit Appreste[r] pour veoir ceste feste ; Il y ara maint jeu de geste, Par ma loy, et maincte carolle. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 104).

 

Rem. Déf. de l'éd. E. Roy, reprise par FEW.

 

-

Chevalier de geste. "Chevalier qui a accompli des exploits" v. chevalier

B. -

"Ceux qui accomplissent des gestes ; p. ext. famille, lignée" : ...doqueile monssaingnor Ernus vos trovereis la gyeste tantoist après le capitle faisant mention des diiez enfans do secon mariages le saingnor de Warfezéez. (HEMRICOURT, Miroir Hesb. B.B., 1353-1398, 380). Enfant, dist la ducoise, (...) Vous venés d'une jeste de miracle poissant, Dou chevalier au Chine (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 4). Jehan le Grant, conte de Paris, fut son peire, et yssit de grant gieste, car Gwion, le duc d'Ardenne, filz Andriers dessusdit, oit ii filz (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 65). De ta geste venrra cilx dont je vois parlant, Ta fille en sera taye que seras engenrant (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 296). C'est une des trois gestes qui vient du royal ling. La premiere des trois, c'est du bon roy Peppin, Et la seconde gieste si vient de Döelin ; De Garin de Monglenne, le noble pallesin, Vient la tierche des giestes. (Enfances Garin de Monglane K., p.1400, f° 26v). Et ystera de lui, par Dieu qui fist le mer, Une geste royal qui sera fort a doubter. (Enfances Garin de Monglane K., p.1400, f° 95v). Jehan li ainsnés dont le gieste est fondée, Ot le suer au bon duc de Holande la lée (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 270). Par ma foy (...) doncques mourrés vous de faim, car sy nobles chevalliers ja ne morront par chevalliers de sy mauvaise geste ! (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 204).

 

-

Péj. "Bande, groupe de suppôts, de partisans" : «...aler vous faurra par delà le marine. Car au duc Godefroys, qui ensy nous amine, Nous faurra marier, (...) Et partant ara pays la gieste sarrasine...» (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 532). Ma fïole sera esparte [Ms. : esperte] Sur le siege a la male Beste Et sur toute la pute geste. (Jour Jug. R., c.1380-1400, 241). Ligois et Hesbegnons y fierent à grant tas : Chis ont les Brabenchons, la geste Satanas, Encontre eaus en l'estour, c'est lour joie et solas, Car plus desirent d'eaus avoir les clinbetas Qu'à mangner ne à boire le vin à II hanas. (JEAN D'OUTREM., Geste Liège B.B., t.5, a.1400, 608). Mout ot Othovïen en luy bon compaignon, De paiens firent puis grant persequcïon, Mainte cité conquirent sur la geste Mahon Et dessus maint paient orent audicïon. (Flor. Octav. L., t.2, c.1400, 475). Certes, Serpent, tu es mout saige. Mande a Orgueul, et a sa geste, Qu'il vienne vers moy tenir feste. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 20). Toutesfois je vous advise Ce que ferés en vous devise, Qu'a jour de feste Ne soit point prins [Jésus] pour la moleste De ceulx quil soient de sa geste. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 133). A Pillate le remenés Et en face ses voluntés, C'est ung hons de chetive geste. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 193). Or se wart Kalefrin et le geste Noiron, Car a brief tans ora recorder tel lichon Qui li sera coustable ensy que nous diron. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 738). ...De ces meschans cristianois Qui vont preschant contre nos gestes. (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 90).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Hiltrud Gerner

 Article 2/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GESTE1          GESTE2     
FEW IV 126b gestus
GESTE, subst. masc. et fém.
[T-L : geste1 ; DEAF, G655 gest1 ; FEW IV, 126b : gestus ; TLF : IX, 230a : geste1]

A. -

"Action, fait" : Item, par les gestes des patriarches il fu immolé, es paroles des prophetes sacrifié, et de son pere et de luy royalment [lat. realiter. Le copiste a dû lire regaliter] offert et immolé. (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 268). Tant comme tu peulz, garde toy du tumulte des hommes. Car traitier de gestes seculieres empesche moult, mesmement s'il est proferé par simple entencion. Car nous sommes tost inquinés et prins de vanité. (Internele consol. P., 1447, 291). Horribles tempestes, Foudres et molestes Churent sur les testes Des gens et des bestes, Mais ton noble ray Reboutta les gestes Des vens manifestes Qui firent ces festes, J'en suis le prophetes, Il n'est rien plus vray. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 215).

B. -

"Manière de se comporter, allure, conduite" : Toutes trois prestressez estoient, Et ou grant Temple demouroient. L'une si estoit niepce Oreste, Un fort homme, et de male geste (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 214). ...si sont les jeunes varletons et adolescens si chaitivement gouvernéz et demenéz en leur tendre aage que de leurs iex dissoluz, des signes de leur face, du gest de leurs corps et de leur port et de leur habit par dehors et de ribaude maniere (...) il semonnent et attraient et rappellent leurs corrompeurs (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 240). Toutes voies pour appliquer a mon intencion principale, vueil soubz briefté declairer les gestes et contenances de ceste dame. (CHART., Q. inv., 1422, 9). Que quant je fus a leur main mise Et a leur volenté soubz mise J'estoye droicte comme ung jon, Forte et puissant com ung lyon, Riche en point commë une royne, Et en ma geste souveraine Faisant a tout chascun plaisir. Mais, las, telz m'ont voulu saisir Et metre en chanbre com on fait Les aultres filles en effet. (Sots mal., c.1480, 87). Avec le duc estoit monsieur de Bresse, Son loyal oncle et autre grant noblesse (...), Qui tous ensemble firent ung ralïas Pour desconfire ung autre Golïas Ou pour attendre Enoc et Helïas, A ung besoing veu leur façon et geste, Les ungs mignons, les autres gorgïas, En mettant sur maintz petiz harïas, Dont fut leur gloire en maincts lieux magnifeste. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 162). Brief, oncques jour de mon vivant, Congneu vos manyeres et gestes, Homme ne vis milleur servant De Dieu que je croy que vous estes. (LA VIGNE, S.M., 1496, 260).

 

-

"Propos, manière de parler" : Il fist humble contenance du corps, mais sa geste et sa parolle estoit aspre, demandant au roy s'il vouloit tenir le traicté de paix qui avoit esté escript et accordé et si ainsi le vouloit jurer. (COMM., I, 1489-1491, 144).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre