C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/cru1 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CRU1          CRU2     
FEW II-2 crescere
CRU, subst. masc.
[GDC : creu ; AND : cru ; FEW II-2, 1324b : crescere ; TLF : VI, 555b : cru1]

A. -

"Terroir comme lieu de production"

 

1.

[À propos de la garance] : ...s'il estoit nuls marcans qui se vosist ensonniier de le waranche en croche, de quel crut que che fust, pour faire miurre, qu'il ne le puist faire miurre, s'ille n'est eswardée par les eswardeurs de le ville de Valenchiennes ; et n'en doivent riens avoir ne prendre li eswardeur. (Drap. Valenc. E., 1367, 280). Que nuls marchans ne marchande de waranche ne autres bourgois ne manans de ceste ville et taille d'icelle ne accateche ne ne fache achater par lui ne par autrui, en appert ne en couvert, warance aucune quele qu'elle soit, mollue ou annive, se elle n'est dou crut de le chastelerie de Lille (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1382, 23).

 

2.

[À propos du blé] : ...en nous humblement requerant que nous vueillions donner et octroier à ses diz hommes et subgiez demourans en icelle isle congié et licence de y mettre et faire mener des blez du creu de nostre païs de Poictou, pour leurs vivre et sustentacion (Doc. Poitou G., t.7, 1419, 352).

 

3.

[À propos du vin] : À Hennequin Laurens, chastellain de Vergy, gouverneur des celiers et visiteur des vignes de mondit seigneur en Bourgoingne, la somme de trois cens soixante six frans, pour icelle somme tourner et convertir tant ou charroy de soixante queues de vin du creu de mondit seigneur, c'est assavoir vint queues de vin du creu de Germoles et quarante queues de son creu de Beaume, pour icelles mener desdiz lieux de Germoles et de Beaune devers mondit seigneur à Provins, comme pour les frais de relier icelles, les chargier et les conduire (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 313). ...la somme de cincq cens quarante noef frans trois solz quatre deniers tournois (...) en deniers paiez à Adam Canet, chastellain de Beaune et de Pommart, pour le charroy et autres frais de 40 queues de vin de Beaune du cru de mondit seigneur, qu'il a fait mener dudit Beaune à Troyes devers icellui seigneur, pour le fait de la despence et pour trois poinçons de vin blanc par lui venduz et delivrez (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 272). ...en celle saison estoit le vin si cher que une queue de vin du creu d'entour Paris, on la vendoit XXI ou XXII frans ou plus (Journal bourgeois Paris T., 1420, 143). ...du bon vin du creu de Challuau (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 131). ...nous avons (...) donné à nostre trés cher et amé oncle le conte de Foix la traicte de deux mille tonnaulx de vin, à les prendre et enlever du creu bourdeloys (Lettres Ch. VIII, P.M., t.5, 1489, 224).

 

-

"Production, ce qui croît dans un territoire déterminé" : ...et en toute celle année ne fut trouvé du creu d'icelle vin qui devenist gras, ne bouté, ne puant. (Journal bourgeois Paris T., 1414, 55). Item, une cedule en parchemin, signée de Jehan Laude de Prouvins, par laquelle il confesse que au droit du buffet de Prouvins appartient le droit du lyage de tous les vins vendus en ladicte ville de Prouvins, tant du cru des habitans comme d'achat. (Invent. N. Baye T., 1419, CIV).

 

4.

[À propos de la laine] "Origine" : ...le dit roi ad granté et vendu as avant dites bones gentz trois mil et cynk centz saks de leine du cru d'Engleterre et de la darreine tondison (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1340, 775).

B. -

P. méton. "Imposition sur le produit d'un bien" : ...supplient et requièrent lesdits marchans et habitans estre francs et exemps du creu de leurs héritaiges seulement, car par la créacion de ladite cloaison ilz n'en sont tenuz aucune chose paier (Roi René vie L., 1459, 290).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre