C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/marchander 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MARCHANDER     
FEW VI-2 mercatus
MARCHANDER, verbe
[T-L : marchëander ; GD : marcheander ; GDC : marcheander ; AND : marchander ; FEW VI-2, 11 : mercatus ; TLF : XI, 368a : marchander]

A. -

"Faire du commerce ; conclure un marché ; discuter le prix d'une marchandise"

 

1.

"Faire du commerce"

 

a)

Marchander : L'ONCLE. Je vueil que tu voises aprendre A marchander par le pais (Mir. march. larr., c.1349, 99). Commerque est une imposition, Et sachiez qu'en la region De toute Surie et d'Egypte N'a cité ne ville petite, S'on y marchande qui ne paie De X. deniers un ; c'est la paie Qu'on paie tout communement Par tout et especiaument A Sur, à Baruth, à Sajette, A Alixandre, à Damiette (MACH., P. Alex., p.1369, 173). L'un venist par devotion Au sepulchre en pelerinage Et fust quittes de tout servage ; L'autre venist pour marchander, Et li autres pour demander Le demi commerque dou roy ; Et encor plus certes, je croy, Qu'en toutes les notables villes Qui sont pour marchandise abilles (MACH., P. Alex., p.1369, 184). Et recite Justin que il est ou estoit en son temps un paÿs ou l'en marchandoit ainsi senz monnoie. (ORESME, E.A.C., c.1370, 297). "Et contregardés vos gens et vos marcheans de aler ne venir en envoiier ne marcander en Flandres, car, se il i vont, il seront retenu et li leurs pris." (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 271). Partout vont Genevois et Venitiens marchander parmi les trieves que ilz paient, jusques en la grande Inde, la terre au prestre Jehan. (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 206). ...pour marchander, changier, vendre, acheter, prester, acquerre et faire leur aventage, leur proufit et toutes leurs bonnes negotiations (Trés. Reth. S.L., t.2, 1378, 254). ...[il] dit et afferme par serement, et congnoist que il et ledit Cointereau ont espousées deux suers, et que aucune fois ilz ont marchandé, alé et venu emsamble. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 510). ...commandement seroit fait à tous marchans de bois ou de busche, marchandans en la ville et cité de Paris, que de cy en avant ilz vendent et delivrent leurs bois et busche à pris moderé (FAUQ., I, 1417-1420, 217). ...aultre chose ne luy venoit au devant, que le curé estoit son lieutenant tantdiz qu'il alloit marchander [Un marchand vient d'apprendre que sa femme le trompe avec le curé] (C.N.N., c.1456-1467, 443). Car le marchant a bien et loyaulment achetté le saufconduit et payé de ses deniers, esperant de marchander et vivre à seureté soubz le saufconduit, et y aura mis par adventure la pluspart de son vaillant ou le tout, cuydant, soubz la seureté ou l'honneur du Roy ou de ses commis ou ses deputés, gaigner sa vie. (BUEIL, II, 1461-1466, 29). LE CHRESTIEN. (...) J'ay veu qu'en marchandise alloye, Marchandoye Et estoye en bruit terrien. Des biens de Fortune avoye, Gaudissoye, Et maintenant je n'ay plus rien. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 74). LE CRESTIEN. [Avec ces cent écus] Il nous fault nostre estat refaire Et marchander comme devant. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 96).

 

b)

Marchander qqc. "Faire commerce de qqc." : ...les hommes subtilz trouvèrent ung usaige plus legier, c'est assavoir, de faire monnoie, laquelle fust instrument de preuver et marchander les ungs aux autres leurs naturelles richesses (ORESME, Monnoies W., c.1365, IX). Item, en la ville de Saint-Denis en France, IIIJ ans [ a ] ou environ, ainsi comme heure de marché, il se aproucha près d'um homme qui marchandoit certaines denrées desquelles il n'est record, en la tasse duquel homme il mal print deux frans en or qu'il y trouva. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 282).

 

2.

"Conclure un marché"

 

a)

Marchander : Vous avez dit mos de marchans, Puisqu'einsi est, nous marchandons. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 121).

 

b)

Marchander à qqn. "Conclure un marché avec quelqu'un" : LE IIe CRESTIEN. Patrons de seans, nous retraire Venons vers vous, pour demander Se vouldriez a nous merchander De mettre dans vostre galée Cinq corps d'ommes, qui ont finée Leur vie au jour d'uy par martire. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 163).

 

c)

[D'un artisan] Marchander de qqc. "Faire de qqc. l'objet d'un marché" : À Robert de Gouy, graveur de seaulx, la somme de quatre vins escuz d'or qui deubz lui estoient par mondit seigneur, c'est assavoir les 70 escus pour avoir taillié et gravé le grant seel et contreseel de mondit seigneur et les dix aultres escuz pour ses despens d'estre venu du Quesnoy le Conte devers mondit seigneur en sa ville de Lille pour marchander dudit ouvrage (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 485).

 

3.

"Discuter le prix (d'une marchandise, d'un travail...)"

 

a)

Marchander. "Débattre un prix, chercher à s'entendre sur un prix, chercher à obtenir un meilleur prix" : SECOND SERGENT. Monseigneur, c'est un tel bourgois Qu'il marchande a po de parler. Ne l'en laissiez de vous aler Sanz marchander. PREMIER CARDINAL. Il en peut bien trop demander, A mon advis. (Mir. pape, 1346, 391). L'aler lui doiz bien commander : Elle aprandra a marchander, Des denrrées verra le pris, Et quant elle ara bien apris Des ventes l'us et la manniere, Son valet ou sa chamberiere Y pourra envoier après Et au retour les tenir près, Et enquerir de leur couvine : Neis jusqu'a une poitevine Pourra sçavoir s'ilz lui forcomptent. (DESCH., M.M., c.1385-1403, 114). ...l'en lui peust opposer, que durant le temps de sadicte recepte, il ait marchandé ou contrauz faiz à son prouffit et contre le serement que il nous avoit fait (Ch. VI, D., t.2, 1390, 253). Si dictes a maistre Jehan qui ne les embesongne point, ne seuffre embesongner, sans marchander avant. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 126). Chere seur, je vous conseille et prye que vous ayez tousjours en memoire de dire a voz gens qu'ilz aient a besongner a gens paisibles, et marchandent tousjours avant le fait, et comptent et paient souvent sans actendre longue creance sur taille ne sur papier (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 127). Car le duc Jehan crut trop legierement celluy qui rapporta que le duc d'Orleans avoit marchandé pour le faire tuer, et sur ce rapport fist executer le contraire sur la personne de son prochain parent. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 86). L'APPOTIQUAIRE. Si vous plait, ne marchandons pas, Car bien serons tout jour d'accord. (Pass. Auv., 1477, 235).

 

b)

Marchander qqc./qqn

 

-

Marchander qqc. "Demander et discuter le prix de qqc., essayer d'obtenir qqc. à meilleur prix" : Ainsi alames par la foire, Ou moult de choses marchandames, Mais onques riens n'i achetames, Car certainement nos pensees Estoient ailleurs ordenees (MACH., Voir, 1364, 334). ...ainsi comme heure de marché, il se aproucha près d'um homme qui marchandoit certaines denrées desquelles il n'est record, en la tasse duquel homme il mal print deux frans en or qu'il y trouva. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 282). ...samedi derrenierement passé, ainsy comme heure de XIJ heures ou environ, elle estant ès halles de Paris, et marchandant des chastaignes et grosses nois, et que desdittes denrées elle ot acheté pour deux tournois (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 7). ...[ils] s'en alerent en une rue aboutissant à la rue Saint-Denis, près de la rue aus Lombars, en l'ostel d'une boursiere, ouquel hostel ilz marchanderent et barguignerent des bourses sanz riens achater (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 50).

 

.

"Obtenir qqc. par marchandage" : Pluseurs toutevoies marchandoient secretement aucun petit de fourment se il estoient riches, ou de orges se il estoient povres (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 140).

 

-

Marchander qqc. à qqn. "Discuter le prix d'une chose, d'un travail auprès de qqn" : ...à la femme duquel Lalement ledit suppliant marchanda un chapperon neuf (Ch. VI, D., t.2, 1418, 264). Ce que ledit suppliant leur accorda, et marchanda a eulx. (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1433, 244). Il congnut de son bon gré, sans force, que ung nommé Prudence, qui est lieutenant dudit Galyot, avoit marchandé à luy à une somme d'argent qu'il lui devoit donner pour mettre le feu en ceste ville, et le devoit advertir du jour qu'il le pourroit faire (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 373).

 

.

Marchander qqc. à Dieu. "Demander qqc. à Dieu" : Et fault remantevoir à ce propoz du bon Moyse qui conduisoit les enfans d'Israel, peuple de Dieu, qui tant eut de dangiers et de paines à conduire leurs diverses meurs, et en pluseurs lieux se trouva en bataille, que, quant il combatoit, il perdoit, et quant il prioit et faisoit ses oroisons, il avoit la victoire. Combien que je ne die pas qu'il faille tempter Dieu et demourer les bras croisiez, et laissier honneur et avoir à l'adventure, sans deffense ; mais il s'entend que l'en doit, par humble et devot courage, marchander à Dieu la victoire et y mettre coer et fiance, pour avoir de luy confort et ayde. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 66).

 

-

Marchander qqn. "Proposer un arrangement à propos du sort de qqn" : Si advint, par bonne adventure, que les advanceurs dudit bastard rencontrerent les Gantois, qui de rien ne s'en doubtoient et retournoient en leur ville, à tout butin et proye qu'ilz avoient pillé et robé celle nuict par le pays. Le rapport faict, le bastard de Bourgoingne donna dedans sans les marchander ; et moult en occit et print, et tousjours perdoient les Gantois et tousjours leur croissoit le cueur et la haine qu'ilz avoyent contre leur seigneur. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 296).

 

-

Marchander qqn en tasche de + inf. "Engager qqn, à prix débattu, pour faire un travail à la tâche" : ...Jehan de Louvain, filz Guillaume, couvreur de tieulles, auquel par ledit Berthelemi Le Vooght, receveur de Flandres, fu marchandé en tasche de recouvrer et restouper bien et souffisaument l'ostel de monseigneur appellé le Walle audit Gand, tant sur la mote comme en la basse court, partout où il est couvert de tieulles, et de oster toutes les tieulles qui sont rompues et en ce lieu remettre neuves, et pareillement toutes les lattes qui sont rompues et pourries oster et y remettre nouvelles (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 600).

 

c)

Marchander à qqn.

 

-

"Proposer à qqn des conditions intéressantes (pour qu'il fasse qqc.)" : Si se avisa mesires Joffrois de Carni que il feroit asaiier au dit chapitainne, qui se nonmoit mesires Ainmeris de Pavie, se pour argent pronmettre et donner, il poroit marceander a lui par quoi il peuist avoir Calais. (FROISS., Chron. D., p.1400, 861).

 

-

Marchander à qqn pour qqc. "Trouver un arrangement financier avec qqn pour qqc."

 

.

Au passif : Item , fut marchandé a luy pour vint escuelles pour le jour des nopces au disner, et .VI. escuelles pour les serviteurs, qu'il avra .VI. deniers pour escuelle (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 185).

 

-

Marchander à qqn de qqc. "Discuter avec qqn le montant de qqc. (un salaire, un travail)" : Encores devoient ces malles gens de l'Escluse rompre les diques de la mer, pour noiier toute l'ost, et de che avoient il marcandé à ceux de Gand. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 240). Et pour marchander auxdictes personnes de leurs gages aura un homme de par ledit monseigneur d'Orleans et un autre de par ledit monseigneur de Nevers, et se pranront lesdiz gages sur les revenues communes de la terre de Coucy. (BAYE, I, 1400-1410, 280).

 

-

Marchander à qqn de + inf.. "Discuter avec qqn du prix d'un travail" : Et pour luy destruire marchanderent-ilz à son frere Jaques de le occire et murdrir (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 208). ...je faindray avoir mal au coillon et marchanderay a lui de me l'oster (C.N.N., c.1456-1467, 403). ...led. frere Jehan Maulpoint, prieur de ladite esglise, marchanda à Denis Carrisy, masson, de demolir et abatre certaines chambres ruineuses (MAUPOINT, Journ. paris. F., App., 1461, 18). Au fort ce qu'on imposoit a la demoiselle fu mis en termes et la matiere discutee par le conseil du roy. Et fu maintenu que la demoiselle - ne sçay par quelle mocion - avoit puis certain temps marchandé a certainez gens d'empoisonner le roy en son hostel a Paris. (Saladin C., c.1465-1468, 85).

 

d)

Marchander de qqc. "Conclure un marché à propos de qqc. (un travail)" : Pour despens du dit Roget (...) pour visiter le dit estang et marchander des ouvrages dessus diz... (Comté Champ. Brie L., t.3, 1347-1347, 450). PREMIER SOIEUR. (...) S'avez gangnages a abatre, Voulentiers en merchanderons Et si les vous abaterons Bien et tost, dame. (Mir. femme, 1368, 186).

 

-

Prov. Il ne faut pas marchander de la peau de l'ours avant que la beste ne soit morte : Quant ilz furent joinctz, celuy qui avoit esté sur l'arbre demanda à son compaignon par serment ce que l'ours luy avoit dit en conseil, qui si long temps luy avoit tenu le museau contre l'oreille ; à laquelle demande luy respondi : "Il m'a dit que jamais je ne marchandasse de la peau de l'ours jusques ad ce que la beste fust morte." (COMM., II, 1489-1491, 21).

B. -

Au fig.

 

-

"Discuter, hésiter" : Toutesfois, avec ce petit de gens qu'il [le duc de Bourgogne] peüt amasser, il tira à Dorlens, avecques quatre ou cinq cens chevaulx seullement, en intention de garder Amyens de tourner ; et là fut cinq ou six jours que ceulx d'Amyens marchandoient, car l'armée du roy estoit auprès, qui se presenta devant la ville. Et ung coup la reffusèrent, car une partie de la ville tenoit pour ledict duc, lequel y envoya son mareschal du logis, et s'il eust eu gens pour y oser entrer en personne, il ne l'eust jamais perdue (COMM., I, 1489-1491, 177). Jà estoient venuz devers le roy le seigneur de Curton, Patrix Foucard et plusieurs autres et avoient laissé ledict duc de Guyenne et estoit l'armée du roy ès environs de la Rochelle et avoit grant intelligence dedans, et marchandoient fort ceulx de la ville, tant pour ce bruyt de paix que pour la maladie que avoit ce duc. (COMM., I, 1489-1491, 230).

 

-

"Réfléchir" : Lies fu moult et joyans, en se coer marcanda Et àses gens privés tout errant commanda, A tous ses cardinauls que venissent manda Et sour se vision conseil leur demanda. (GILLES LE MUISIT, Poésies K., t.1, c.1347-1353, 302).

 

-

Marchander de + inf. "Discuter de, envisager de, projeter de" : ...li François folient et abusent trop grandement, qui, en bonnes trieuves jurees et donnees, marceandent de vous trahir (FROISS., Chron. D., p.1400, 863). «...Or vous dirai comment on en esploitera. Vous ferés une enbusque, que quant esbatre yra, De dix ou douse varlès où on marchandera De lui mettre à se fin ; on les enbusquera...» (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 282). Lors les plus foibles et les couars marchandent de fuir, et maintteffoiz prendent party tout au meilleur de la besongne ; et desirent aucuns la chose ronte, affin qu'ilz ne puissent assembler, pour avoir cause de fuir. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 240).

 

.

P. iron. "Tout faire pour" : Li rois Phelippes n'en fist que rire et dist que son cousin estoit uns fols et que il avoit marceandé d'ardoir et essillier son pais. (FROISS., Chron. D., p.1400, 356).

 

-

Sans marchander. "Sans discuter, sans délibérer, sans hésiter" : Messire Adolf de Cleves et messire Cornille, bastard de Bourgoingne, monterent promptement sur ledit boulovart sans attendre et sans marchander, et poursuyvirent les ennemis moult longuement à pied (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 252). ...et passèrent la rivière de Saine au pont de Saint-Cloud, pour plus promptement trouver iceulx Angloiz, lesquelz ilz rencontrèrent, et sans marchander férirent dedens, et tellement que ledits Angloiz furent desconfitz, et en y ot plussieurs mors et prins, et rescouyrent plussieurs personnes et grant nombre de bestail. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.2, c.1437-1464, 15).

 

.

[À propos d'un animal] "Sans hésiter" : Bon alant doit aler tost et estre hardi a prendre toute beste sanz marchander et tenir fort sanz laisser et bien acondicioné et bien a commandement de son maistre. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 126). Et bon levrier doit aler si tost que, s'il est bien geté, il doit ataindre toute beste, et, la ou il l'ateindra, la doit prendre par ou plus tost pourra sanz abaier et sanz marchander. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 129).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre