C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/portement 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PORTEMENT     
FEW IX portare
PORTEMENT, subst. masc.
[T-L : portement ; GD : portement ; FEW IX, 206b : portare ; TLF : XIII, 815b : portement]

A. -

"Action de porter qqc." (synon. port) : Bailli, nous voulons et nous plaist que par notre congié et licence les arbalestriers de la confrarie de notre ville de Douay portent leurs cousteaux parmi notre ville, pourveu que par ledit portement il ne s'avancent de fere aucuns debas ou riote (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B., t.1, 1393, 568).

 

-

Portement d'armes. "Attaque, acte de violence avec des armes" : ...de sauve et especiale garde brisée, violences, painnes commises, portement d'armes indeument, vuée de genz, les quelles choses le dit nostre procureur et le procureur des diz doyen et chapitre disoient avoir esté faites aus diz doyen et chapitre, en leurs genz et biens, (...) et avoir batu leur gardian, appellé Pierre de Brie, et lui desrobé de son amucelet (Doc. Poitou G., t.2, 1342, 247). ...au Roy appartient la cognoissance et punicion dez crimes de lese majesté et de toutes infractions de sauvegardes du Roy : forgement de fausses monnoyes, et de toutes transgressions dez ordenances royaux faittes sur le fait dez monnoyes, de tous portemens d'armes notables et invasibles, et aussi dez contraux faiz soubz le seel royal (Songe verg. S., t.2, 1378, 201).

B. -

Au fig.

 

1.

"Manière de se comporter, conduite"

 

-

[D'une pers.] : ...leur bon portement esdites commotions envers feu nostre tres chier seigneur et pere le conte de Flandres (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B., t.1, 1388, 277). ...audit messire Andry, le IIe jour d'avril mil IIIIc et XIX, 100 frans, tant pour consideracion du bon portement qu'il a nagueres eu à Mailly la Ville en la destrousse que lui et ses compaignons ont faicte sur les ennemis de madicte dame (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 760). ...nous aultres jennes chevalliers y fismes grant portement et y soustenimes maintz coups mortelz (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 31). Se l'empereur pour esbatement avoit loué les anciens, il ne disoit pas que tu n'eusses fait bon portement (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 34). [Autres ex. p.36, 67, 96...]

 

-

[D'une collectivité] : ...les Romains, qui de grant ancienneté sont de grant portement... (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 14). ...il est besoing que vous regardez la maniere du portement de la place et en quel estat elle sera laissée (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 148).

 

2.

"État de qqn (comment qqn va), en partic. état de santé, ce qui advient de qqn" : Très hault et très puissant prince notre très chier oncle, continuelment sommes desirans oïr joieuses nouvelles du bon portement et estat de vostre très noble personne (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1447, 168-169). Et pour ce que, par vosdites lettres et autrement, plusieurs foiz nous avez fait savoir que tous temps estes desireux de pareillement estre acertené de nostre portement et estat, nous vous signifions que, à la faisance de ces lettres, nous estions haittiez et en bonne santé corporelle (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1448, 207). Adonc ilz vont dire et denuncier comment il leur estoit advenu et de leurs portemens et des dangiers aux quelx ilz avoient estés, dont Charles et pluseurs en plourent de pityé et de la joye de leur valliance incomparable. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 168).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre